Bir de prim yapsa!
İtalyan otomobil üreticisi Alfa Romeo'nun kompakt sınıftaki temsilcisi Alfa 156 modelinin ikinci el performansını inceledik
İlk kez ?97 yılında Cenevre Otomobil Fuarı?nda tanıtılan Alfa 156 ?98 yılında Avrupa ile aynı anda Türkiye?de satışa sunuldu. İtalyan üreticiyi kompakt sınıfta başarıyla temsil eden otomobil satışa sunulduğu tarihlerde ?Yılın Otomobili? ödülünü alarak büyük sükse yapmıştı. Alfa Romeo?nun en çok satan modeli ünvanını kazanan Alfa 156 gerek zengin donanımı, gerekse dinamik tasarımı ve performansıyla her zaman ilgi odağı olmayı başardı. , kolay yıpranmaması ve güçlü motor teknolojisi sayesinde ikinci elde tercih edilen önemli modellerden... Opel?i ikinci el pazarında da başarıyla temsil eden Vectra?nın kullanım ayrıntıları ve ikinci el performansını inceledik.
Model Tarihçesi
- Alfa 155?in yerini alan Alfa 156 ilk kez '98 yılında Avrupa ile aynı anda Türkiye?de de satışa sunuldu. Alfa Romeo?nun kompakt sınıftaki temsilcisi aynı dönemde yılın otomobili seçildi.
- ?99 yılında donanımı geliştirilen Alfa 156?nın station wagon versiyonu ise 2000 yılında Cenevre Otomobil Fuarı?nda yüzünü gösterdi
- Tarihler 2001 yılını gösterirken Alfa 156 ailesi ilk kez makyajlandı ve tasarımında önemli geliştirmeler yapıldı.
- 2002 yılında bu kez iç mekanda makyaj yapılırken serinin en güçlü üyesi GTA yollara çıktı.
- Alfa 156 2003 yılının ortalarında yeniden makyajlandı. Bu makyaj daha çok ön bölümde ve ızgarada yoğunlaştı. Bu tarihten sonra önemli gelişmeler yaşanmadı. Yakında yerini 159?a devretmeye hazırlanan 156 ülkemizde halen tek motor seçeneğiyle satışa sunuluyor.
Teknolojik detaylar
- ?98 yılında Alfa 155?in yerine üretilen ilk Alfa 156 birbirin türevi olan 1.6 litre, 1.8 litre, 2.0 litre ve 2.5 litre Twin Spark motor seçeneklerine sahipti.
- ?99 yılında 2.0 litrelik Twin Spark motor kullanılan versiyonda direksiyondan vites atmayı sağlayan Selespeed teknolojisi kullanıldı. Aynı yılın haziran ayında ise motor gamına 2.4 litrelik JTD turbo dizel motor seçeneği katıldı. Yine aynı dönemde 2.5 litrelik versiyonda Q-system adı verilen tiptronik şanzıman sistemi kullanıldı.
- 2000 yılına gelindiğinde Alfa 156?nın donanımında önemli yenilikler oldu. Zenginleşen standart donanıma sürücü ve yolcu ön ve yan hava yastıkları, ABS ve klima eklendi. Bu dönemde motor gamının en ekonomik üyesi olan 1.6 litrelik (120 HP) Twin Spark motor yenilendi. Aynı yılın sonlarına doğru 156?nın station wagon versiyonu da ilk kez sergilendi. Her iki versiyon da 2001 yılında makyajlandı.
- Alfa 156?nın 2.0 litrelik motoru 2002 yılı başında yerini direkt injeksiyon sistemine sahip 165 HP gücünde 2.0 litrelik JTS motora bıraktı. Aynı dönemde iç mekanda makyaja uğrayan 156 serisinin en güçlü üyesi GTA 250 HP?lik motoruyla yollara çıktı.
- 2003 yılında 115 HP?lik JTD ve 2.4 litre JTD (150 HP) dizel motor seçenekleri tanıtıldı. Aynı yılın ortalarında makyajlanan 156?nın ön ve arka tamponları, ön ızgara ve farlarının tasarımı geliştirildi. Bu tarihten sonra 156 ürün gamında önemli bir gelişme yaşanmadı.
- - Alfa 156 halen Türkiye?de 1.6 litre Twin Spark 120 HP motor seçeneği ile Progression ve Distinctive olmak üzere iki farklı donanım paketiyle satışa sunuluyor.
Sürüş detayları
Alfa 156?nın Türkiye macerası ?98 yılında başladı. O dönemde ülkemize 1.6 litre, 1.8 litre, 2.0 litre ve 2.5 litrelik Twin Spark motor seçenekleriyle ithal edilen Alfa 156, dönemine gore sağladığı zengin donanımı ve özellikle de performansıyla büyük ilgi görmüştü. Klasik İtalyan spor otomobillerin performansını ve sportif sürüş hissini fazlasıyla yansıtan otomobil Alfa Romeo modellerinin yol tutuştaki geleneksel başarı çizgisini sürdürüyor. Dinamik tasarımıyla tüm bakışları üzerinde toplayan Alfa 156?nın test etme imkanı bulabildiğimiz 1998 model 1.6 litrelik versiyonunun sürüş izlenimleri otomobilin performansını fazlasıyla yansıtıyor. Tabi sürüş izlenimi edindiğimiz otomobilde ürün gamının en ekonomik versiyonu olan 1.6 litrelik 120 HP Twin Spark motor kullanıldığını da belirtmek gerek.
1998 model bir Alfa 156'nın 1.6 litrelik, üstten çift egsantrikli, 16 supaplı ve silindir basma çift bujili motoru, spor imajıyla çelişiyor gibi görünse de yüksek verimi sayesinde yeterli performansı sağlıyor. 6300 d/d'de 120 HP güç üreten 1.6 litrelik motorun litre basma ürettiği 75.1 HP'lik güç yeterince iyi. Motorun 144 Nm'lik maksimum torku gücüne oranla düşük. 156 1.6 TS, spor bir kullanım sunamasa da ortalama bir sürücünün performans taleplerini karşılayabiliyor. Sıfırdan 100 km/s hıza 10.8 saniyede çıkabilen otomobilin 200 km/s'lik son sürati de motor hacmine göre oldukça yüksek. Düşük torkuna rağmen esneklik değerleri de yeterli düzeyde ancak yakıt tüketimi yüksek.
Alfa 156'nın hidrolik destekli direksiyonu derinlik ve yükseklik ayarına sahip. Direksiyon turunun kısa olması, ön lastiklerin direksiyon tepkilerine çabuk cevap vermesini sağlıyor. Modem süspansiyon geometrisi otomobilin yüksek süratte ve virajlarda stabil olmasını sağlıyor. Yumuşak karakterli süspansiyon virajlarda otomobilin yatmasma neden olsa da konfordan ve güvenlikten taviz vermiyor. Yumuşak karakterli süspansiyonun yeterli darbe emişi yol bozukluklarını yolcularına hissettirmiyor. Önde ve arkada disklerden ve ABS' den oluşan fren sisteminde EBD isimli fren basınç dağıtıcısı da bulunuyor. Buna rağmen duruş mesafesi kısa değil. Sabit hızlı ve sakin kullanımlarda hayli sessiz olan otomobilde motor gürültüsü gaza basıldığında artıyor. Yüksek süratlerde B sütunundan iç mekana giren rüzgar gürültüsünün temel nedeni, nostaljik görünümlü kapı kolları, iç mekan ısısını sabitleyebilen elektronik kontrollü klima rahat bir kullanıma sahip.
Alırken nelere dikkat etmeli?
Alfa Romeo?nun ?98?den günümüze kadar ürettiği 156 serisinde malzeme kalitesi ve başarılı işçiliğe rağmen rüzgar gürültüsü engellenemiyor. Bunun dışında gelen şikayetler dikkate alındığında en fazla sorunun elektrik ve su kanallarının arıza yapmasından kaynaklandığı ortaya çıkıyor.
Sonuç
İtalyan spor otomobil üreticisinin kompakt sınıftaki önemli kozlarından biri olan Alfa 156 sahip olduğu dinamik tasarımı ve özellikle asfaltta verdiği sürüş keyfiyle sınıfının dikkat çeken modelleri arasında. Zengin donanımıyla öne çıkan 156?nın en büyük dezavantajı yüksek yakıt tüketimi ve fiyatı?
İkinci el
Performansı ve donanımıyla dikkat çeken Alfa 156 ne yazık ki yüksek hacimli motor gamı ve yüksek fiyatı nedeniyle ikinci elde sıkıntı yaratıyor. Yakında 156?nın yerini alması beklenen 159 da ikinci el performansını önemli ölçüde etkilemiş durumda. Aracın ikinci el fiyatıyla sıfır fiyatı arasında büyük fark bulunuyor.