Alfisti Turkey
Alfisti Turkey

Gönderen Konu: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor  (Okunma sayısı 928 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

novell35

  • Membro
  • İleti: 60
    • Çevrimdışı
Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« : 24 Haziran 2016, 09:43:31 »
Arkadaşlar herkese merhaba..1 aydır Alfa sahibiyim..2004 147 190.000km.. uzun yola gittim ve 2000 km'de yaklaşık 1 litre yağ gitti..nereye gitti bu yağ anlam veremiyorum..motorum arızalımıdır? üçkağıdamı geldik şimdi? yada alfalar yağ yakarmı?
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

radar54

  • Membro
  • İleti: 932
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #1 : 24 Haziran 2016, 10:20:26 »
Merhaba Alfalar yağ eksiltir uzun yolda daha çok eksiltir. Konu açmadan önce forumda bir iki arama yapsaydınız bunu görebilirdiniz.

Eksiltme size göre çok fazlaysa üst kapak contasına baktırın bizimki oradan kaçırıyordu. Değiştirdik düzeldi ama uzun yolda ve devirli kullanımda hala eksiltiyor tabi eskisi kadar değil.
2004_156 1.6 TS Progression 2015-2018

2008_147 1.6 TS Collezione 2018-2019

2004_156 2.0 TS Distincive Selespeed 2019-...

kuti147

  • Membro
  • İleti: 785
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #2 : 24 Haziran 2016, 11:06:03 »
Evet tsparklar yağ yakıyor bir miktar. Uzun yol kullanımı ve yüksek devir bu miktarı arttırır ama 2000 km de 1 litre normalin üzerinde bir rakam. Aracı ustaya göstermek gerek bencede
34 BS 3090 - Rosso Mk1 147
34 FH 3300 - Rosso Mk2 147
34 KY 5602 - Jarama Mk2 156 SS
34 NT 0522 - Jarama Mk2 156 SS
--------------------------------------
A4 2.0T Quattro Sline

admin

  • Amministratore
  • İleti: 5.802
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #3 : 24 Haziran 2016, 12:02:27 »
T. Spark 16V motorlar için 1.000 km'de "normal" kullanımda yaklaşık 0,3-0,4 litre 10/40 yağ tüketmesi normaldir.
Sizin 147'nizin motorunun 190.000 km'de olduğunu düşünecek olursak 2.000 km'de 1 litre civarı yağ tüketmesi sınırlar dahilinde.
Motor kullanım ömrü, kullanım şekli, şehiriçi veya şehirdışı kullanımı, yağ cinsi, yağ ömrü gibi bir çok etkeni de hesaba katmak gerek.

Çoooook genel bir bir ifade ile;

Eğer egzozdan mavi duman gelmiyorsa ve kompresyon esnasında burnunuza yanık kokusu gelmiyorsa sıkıntı yok denebilir.
:alfisti:

Lütfen forumda arama yapmadan yeni konu başlatmayın.

novell35

  • Membro
  • İleti: 60
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #4 : 24 Haziran 2016, 17:05:04 »
T. Spark 16V motorlar için 1.000 km'de "normal" kullanımda yaklaşık 0,3-0,4 litre 10/40 yağ tüketmesi normaldir.
Sizin 147'nizin motorunun 190.000 km'de olduğunu düşünecek olursak 2.000 km'de 1 litre civarı yağ tüketmesi sınırlar dahilinde.
Motor kullanım ömrü, kullanım şekli, şehiriçi veya şehirdışı kullanımı, yağ cinsi, yağ ömrü gibi bir çok etkeni de hesaba katmak gerek.

Çoooook genel bir bir ifade ile;

Eğer egzozdan mavi duman gelmiyorsa ve kompresyon esnasında burnunuza yanık kokusu gelmiyorsa sıkıntı yok denebilir.

mavi duman felan atmıyor hiç görmedim.Koku felan da yok..Üstelik gaza bastınmı sol şeridi  kapatıyorum..Çok güçlü hissi veriyor motor..Motor da sıkıntı olsa heralde yolda anlaşılırdı diye düşünüyorum..bastınmı gidiyor resmen..mesela 170-200 arası giderken kırmızı ışığa yakınlaşınca 4-3 vites küçültüyorum araba resmen yapışıyor hız aniden düşüyor..Bu da motorun sağlam olduğunu göstermez mi? çok bilgim yok o yüzden başınızı ağrıtıyorum kusura bakmayın:)
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

OnurG

  • Membro
  • İleti: 83
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #5 : 24 Haziran 2016, 17:29:15 »
kullanıcılar olarak, araçlarımızın yağ eksiltmesini istemeyiz.

Alfa 1.6'lar, 3000 km'de 1 litre gibi eksiltme yapabiliyor. bendeki değer biraz daha iyi çok şükür... 3500-4000 arasında 1 litre gibi eksiltmem oluyor.

sizin aracınız için de, bir ustaya gösterin derim. Alfa ustasına ama :)
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

admin

  • Amministratore
  • İleti: 5.802
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #6 : 24 Haziran 2016, 17:36:19 »
kullanıcılar olarak, araçlarımızın yağ eksiltmesini istemeyiz.

Alfa 1.6'lar, 3000 km'de 1 litre gibi eksiltme yapabiliyor. bendeki değer biraz daha iyi çok şükür... 3500-4000 arasında 1 litre gibi eksiltmem oluyor.

sizin aracınız için de, bir ustaya gösterin derim. Alfa ustasına ama :)

Onur Bey, zaten normal şartlarda 3.000 km'de 1 litre yağ tüketimi (1.000 km'de 0,3-0,4 litreye denk gelir) normal. Ancak bahsedilen motor 190.000 km'de ve yazılanlardan anlaşıldığı üzere yüksek devirli bir kullanım şekli var. Bu durumda 2.000 km'de 1 litre yağ tüketimi normal.
:alfisti:

Lütfen forumda arama yapmadan yeni konu başlatmayın.

octinum

  • Moderatore
  • İleti: 1.372
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #7 : 24 Haziran 2016, 19:18:40 »
Yüksek devirli vb. kullanımlarda admin'in dediği gibi tüketimler normal. Araç yeni alındıysa belki supap kapak contasından kaçak filan bakılabilir, bende öyle olmuştu. Ama duman/koku/güç sorunları yoksa yüksek değerler değil bunlar.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

novell35

  • Membro
  • İleti: 60
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #8 : 24 Haziran 2016, 21:30:10 »
Teşekkürler arkadaşlar..yağını suyunu eksik etmezsem heralde bi 100.000 daha gider diye düşünüyorum 😀
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

mahoretti

  • Membro
  • İleti: 1.558
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #9 : 27 Haziran 2016, 15:49:35 »
kitapçıkta "eğer yüksek devirli kullanıyorsanız 10/60 yağ kullanabilirsiniz" yazıyor. Yani kullanım esnasında çok sık ve sürekli 4500 devir ve üzeri kullanıyorsanız yağ değişikliği sizin araçta daha az yağ yakmaya sebep olabilir... Yağ yakma demiyelim aslında... Yağı yakmıyor. yaksa koku ve duman olarak görürüz. Yağı kullanıyor bizim motorlar da ne amaçla kullanıyor bilmiyorum  :lol: :lol: :lol: :lol:
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

octinum

  • Moderatore
  • İleti: 1.372
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #10 : 27 Haziran 2016, 16:00:17 »
kitapçıkta "eğer yüksek devirli kullanıyorsanız 10/60 yağ kullanabilirsiniz" yazıyor. Yani kullanım esnasında çok sık ve sürekli 4500 devir ve üzeri kullanıyorsanız yağ değişikliği sizin araçta daha az yağ yakmaya sebep olabilir... Yağ yakma demiyelim aslında... Yağı yakmıyor. yaksa koku ve duman olarak görürüz. Yağı kullanıyor bizim motorlar da ne amaçla kullanıyor bilmiyorum  :lol: :lol: :lol: :lol:

Yakıyor aslında. :)

Pistonun her aşağı inişinde silindirde bir yağ tabakası (yağ filmi) kalır. Bu film patlama sırasında yanar. Fazla olduğu zaman farkedilir hale gelir.

Sağlıklı motor bir miktar yağ yakar. Bu miktar da motor yükü, yağ, devir gibi parametrelere göre değişir. Yağ yakmayan motor yoktur; sürekli kısa mesafede motor ısınmadan kullanıp yağı kontamine eden ve çubuktaki seviyenin sadece yağ olduğunu sanan kullanıcı vardır. :) Halbuki çubukta gördüğü seviye aslında yanan yağın yerine gelen yağ dışı maddelerden kaynaklanıyor.

Arabanın ne kadar yağ yakacağı ilk 1000km gibi bir zamanda belli olur. Yani aracınız 5 yıl önce az yağ eksiltiyor, ama şimdi çok eksiltiyorsa bu doğal yağ yakma değildir, bir şeyler değişmiş demektir. Ya yıpranmadır, ya bir şeyler yıpranmıştır, ya kullanım tarzı veya yağ değişmiştir vb.

@novell35 hocam söylediğiniz rakamlar normal kabul edilebilecek çerçevede ama bir kompresyon testi yaptırmazsanız çok da anlaşılmaz. Kuru ve yağlı olarak kompresyon testi yaptırın, kompresyon değerleri olması gerektiği gibi çıkıyorsa normal diyeceğiz. Yok kompresyon düşükse, silindire yağ koyunca artıyorsa filan o zaman yıpranma diyeceğiz.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

novell35

  • Membro
  • İleti: 60
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #11 : 27 Haziran 2016, 17:08:37 »
Yakıyor aslında. :)

Pistonun her aşağı inişinde silindirde bir yağ tabakası (yağ filmi) kalır. Bu film patlama sırasında yanar. Fazla olduğu zaman farkedilir hale gelir.

Sağlıklı motor bir miktar yağ yakar. Bu miktar da motor yükü, yağ, devir gibi parametrelere göre değişir. Yağ yakmayan motor yoktur; sürekli kısa mesafede motor ısınmadan kullanıp yağı kontamine eden ve çubuktaki seviyenin sadece yağ olduğunu sanan kullanıcı vardır. :) Halbuki çubukta gördüğü seviye aslında yanan yağın yerine gelen yağ dışı maddelerden kaynaklanıyor.

Arabanın ne kadar yağ yakacağı ilk 1000km gibi bir zamanda belli olur. Yani aracınız 5 yıl önce az yağ eksiltiyor, ama şimdi çok eksiltiyorsa bu doğal yağ yakma değildir, bir şeyler değişmiş demektir. Ya yıpranmadır, ya bir şeyler yıpranmıştır, ya kullanım tarzı veya yağ değişmiştir vb.

@novell35 hocam söylediğiniz rakamlar normal kabul edilebilecek çerçevede ama bir kompresyon testi yaptırmazsanız çok da anlaşılmaz. Kuru ve yağlı olarak kompresyon testi yaptırın, kompresyon değerleri olması gerektiği gibi çıkıyorsa normal diyeceğiz. Yok kompresyon düşükse, silindire yağ koyunca artıyorsa filan o zaman yıpranma diyeceğiz.

bu kompresyon testini kimler yapabilir?yani sanayide x bir usta yapabilirmi?ayrıca bu testi kaça yaparlar?hiç bilmediğim için kazıklanmayalım..
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

abdoganay

  • Membro
  • İleti: 92
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #12 : 27 Haziran 2016, 17:13:00 »
bir zamanlar 156 1.6 ts'de aynı düzeyde yakıyordu, Carium'da bi segman atıldı, çok çok azaldı  :alkis:
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

octinum

  • Moderatore
  • İleti: 1.372
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #13 : 27 Haziran 2016, 17:58:54 »
bu kompresyon testini kimler yapabilir?yani sanayide x bir usta yapabilirmi?ayrıca bu testi kaça yaparlar?hiç bilmediğim için kazıklanmayalım..


Fiyatları bilmiyorum ama ben direkt kendime ölçüm cihazını aldım. :) 30-40 dolar arası bir fiyatı vardı galiba cihazın. Yani tutup 100TL isterlerse cihazın kendisi o kadar yahu diyebilirsiniz. :)

Basit bir işlem, akşam ipucu vereyim biraz.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

MUU

  • Membro
  • İleti: 104
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #14 : 27 Haziran 2016, 22:25:29 »


Fiyatları bilmiyorum ama ben direkt kendime ölçüm cihazını aldım. :) 30-40 dolar arası bir fiyatı vardı galiba cihazın. Yani tutup 100TL isterlerse cihazın kendisi o kadar yahu diyebilirsiniz. :)

Basit bir işlem, akşam ipucu vereyim biraz.

Bu test bilgisi bir çok yeni kullanıcı için süper olacaktır diye düşünüyorum (benim gibi) en azından motorlarımızın kond. Ve durumu hakkında daha detaylı bilgi edinebiliriz.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

octinum

  • Moderatore
  • İleti: 1.372
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #15 : 27 Haziran 2016, 23:17:44 »
Bu test bilgisi bir çok yeni kullanıcı için süper olacaktır diye düşünüyorum (benim gibi) en azından motorlarımızın kond. Ve durumu hakkında daha detaylı bilgi edinebiliriz.

Çok önemli ve zor bir bilgi değil yahu. :) Benim ustanın atölyesinde de var ama genelde o da uğraşmıyor. Üç yıldır görmeyince ben onda da yok zannettim o yüzden aldım, sonra bende görünce söyledi kendisinde olduğunu. Geneli uğraşmıyordur diye tahmin ediyorum.

Benim arabaların ikisi de 2 litre motorlu. Her ikisi için de fabrika çıkışı beklenen kompresyon değerleri 170psi civarından yukarıda, 200psi civarına kadar. Ama genel olarak 130-140psi üzeri iyi kabul ediliyor. Kendi arabanız için bir araştırın ama.

Cihaz şunun çok benzeri, bu fiyatlara filandı:
https://www.amazon.com/INNOVA-3612-Compression-Tester-Piece/dp/B000EVU89I/ref=sr_1_1?s=automotive&ie=UTF8&qid=1467056803&sr=1-1&keywords=compression+tester

Malzemeler:
1 adet çırak
1 adet kompresyon test cihazı
1 adet kronometre (telefondan olur)
1 adet tebeşir veya kağıt-kalem :)
Birkaç kaşık motor yağı

Önce mümkünse yakıt pompa rölesi sökülüyor ve buji kabloları çıkarılıyor. Birazdan marşa basılacak, maksat motor çalışmasın. Yani bobine elektrik gitmesini engelleseniz filan da olur.

Sonra silindirlerden birinden başlayıp (ben alışkanlıktan soldakine dalıyorum) büyük buji sökülüyor. Twin Spark değilse zaten tek buji sökülüyor. Sökülen bujiyle bu kompresyon test cihazının ucu karşılaştırılıp gerekiyorsa uygun adaptörü takılıyor. Bujiyle aynı şekilde oturmalı silindire. Hortumundan tutup çevirerek sıkılaştırılıyor.

Kompresyon test cihazının düğmesine basılıp havası boşaltılıyor, ibre sıfıra iniyor. Artık hazırız. Bir kişi motorun üzerinde kompresyon test cihazına bakarken diğeri direksiyona geçiyor, gaza sonuna kadar basıp kronometreyi başlatarak marşa basıyor. Kompresyon test cihazının ibresi fsst-tak fsst-tak sesleri eşliğinde adım adım yükseliyor ve bir noktada sabitleniyor. Bu sabitlendiği yer o silindirin kompresyon değeri işte. Testin bu kısmı da "kuru test".

Burada marşa çok uzun süre basmamak önemli. 10 saniye civarı iyidir. Benim her iki araç da 8 ile 10 kere "tak-tak" yaptı, yaklaşık da saniyede bir yaptı, o yüzden 10 saniye civarında oldu işim. Ama kompresyon cihazı tam oturmamış olabiliyor veya bozukluk çıkarabiliyor, o zaman kompresyon sabitlenmiyor. O durumda zorlamaya gerek yok.

Neyse, ilk silindirde düzgün bir okuma yaptığınız zaman kompresyon değerini VE kaç "tık"ta/kaç saniye marşta sabitlendiğini not alın. Diğer silindirlerde de birebir aynısını yapacaksınız.

Herhangi bir silindirde anormal düşük kompresyon görürseniz ve testi doğru yaptığınızdan eminseniz, cihazı söküp buji yuvasından silindirin içine bir çorba kaşığı kadar motor yağı koyuyor ve testi tekrarlıyorsunuz. Bu kısım da "yağlı test".

Her silindir için bunları yapıp notlarınızı aldıktan sonra:

- İdeali, ilk "fsst-tak"ta şöyle 30-40psi filan fırlayıp, ondan sonra da 30psi gibi artışlarla ilerlemesi. Ayrıca ibrenin sabitlenmesi ne kadar hızlı gerçekleşiyorsa o kadar iyi.
- Kompresyonlar motorun yaşına vb. göre değişmekle beraber çok abartılı oynamamış olmalı. Yani benzer motorlar 150psi çıkarıyorken sizinki 100psi çıkarıyorsa motor durumu pek de iyi değildir.
- İdealde silindirler arasında %10'dan fazla fark olmamalı
- Herhangi bir silindirde kuru testte kompresyon düşük çıkıyor ama yağı koyduktan sonra yükseliyorsa segmanlardan şüphelenebilirsiniz. Mesela kuru testte 120psi, yağ koyunca 160psi'a fırlıyorsa segmandır muhtemelen. Bu durumda yağ yakması da artmış olur çoğu kez.
- Kompresyon düşük çıkan bir silindire yağ koyup ikinci kez test etmenize rağmen değerler yükselmiyorsa supaplardan kuşkulanabilirsiniz.
- Yan yana iki silindirin değeri birbirine yakın ve diğerlerinden düşük çıkıyor ve yağ koyarak yaptığınız testte de yükselmiyorsa contadan kuşkulanabilirsiniz. Bunlar birbirlerine kompresyon kaçırıyor olabilir.

Of uzun oldu yine yahu. :) Bunu da arşivleyelim. Hatta videosunu filan çekip koyalım arşiv bölümüne. :)




Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

MUU

  • Membro
  • İleti: 104
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #16 : 28 Haziran 2016, 03:42:11 »
Ağzına sağlık vallahi gerçekten çok detaylı ve süper olmuş  :alkis:
Kafama düştü bir kere zaten aracıma şöyle ağırdan bir giricem ne var ne yok revize etmeyi düşünürken bu bilgi süper oldu.
Video işine kesinlike girelim değerli bir arşiv olur :)
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

MUU

  • Membro
  • İleti: 104
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #17 : 28 Haziran 2016, 03:43:39 »
bu kompresyon testini kimler yapabilir?yani sanayide x bir usta yapabilirmi?ayrıca bu testi kaça yaparlar?hiç bilmediğim için kazıklanmayalım..

Kardeşim bu işi güzelce yaptır bence o zaman kafandaki sorular çözülmüş olur :)
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

novell35

  • Membro
  • İleti: 60
    • Çevrimdışı
Ynt: Alfa 147 2004 Model Arabam Yağ Eksiltiyor
« #18 : 28 Haziran 2016, 17:20:48 »
Çok önemli ve zor bir bilgi değil yahu. :) Benim ustanın atölyesinde de var ama genelde o da uğraşmıyor. Üç yıldır görmeyince ben onda da yok zannettim o yüzden aldım, sonra bende görünce söyledi kendisinde olduğunu. Geneli uğraşmıyordur diye tahmin ediyorum.

Benim arabaların ikisi de 2 litre motorlu. Her ikisi için de fabrika çıkışı beklenen kompresyon değerleri 170psi civarından yukarıda, 200psi civarına kadar. Ama genel olarak 130-140psi üzeri iyi kabul ediliyor. Kendi arabanız için bir araştırın ama.

Cihaz şunun çok benzeri, bu fiyatlara filandı:
https://www.amazon.com/INNOVA-3612-Compression-Tester-Piece/dp/B000EVU89I/ref=sr_1_1?s=automotive&ie=UTF8&qid=1467056803&sr=1-1&keywords=compression+tester

Malzemeler:
1 adet çırak
1 adet kompresyon test cihazı
1 adet kronometre (telefondan olur)
1 adet tebeşir veya kağıt-kalem :)
Birkaç kaşık motor yağı

Önce mümkünse yakıt pompa rölesi sökülüyor ve buji kabloları çıkarılıyor. Birazdan marşa basılacak, maksat motor çalışmasın. Yani bobine elektrik gitmesini engelleseniz filan da olur.

Sonra silindirlerden birinden başlayıp (ben alışkanlıktan soldakine dalıyorum) büyük buji sökülüyor. Twin Spark değilse zaten tek buji sökülüyor. Sökülen bujiyle bu kompresyon test cihazının ucu karşılaştırılıp gerekiyorsa uygun adaptörü takılıyor. Bujiyle aynı şekilde oturmalı silindire. Hortumundan tutup çevirerek sıkılaştırılıyor.

Kompresyon test cihazının düğmesine basılıp havası boşaltılıyor, ibre sıfıra iniyor. Artık hazırız. Bir kişi motorun üzerinde kompresyon test cihazına bakarken diğeri direksiyona geçiyor, gaza sonuna kadar basıp kronometreyi başlatarak marşa basıyor. Kompresyon test cihazının ibresi fsst-tak fsst-tak sesleri eşliğinde adım adım yükseliyor ve bir noktada sabitleniyor. Bu sabitlendiği yer o silindirin kompresyon değeri işte. Testin bu kısmı da "kuru test".

Burada marşa çok uzun süre basmamak önemli. 10 saniye civarı iyidir. Benim her iki araç da 8 ile 10 kere "tak-tak" yaptı, yaklaşık da saniyede bir yaptı, o yüzden 10 saniye civarında oldu işim. Ama kompresyon cihazı tam oturmamış olabiliyor veya bozukluk çıkarabiliyor, o zaman kompresyon sabitlenmiyor. O durumda zorlamaya gerek yok.

Neyse, ilk silindirde düzgün bir okuma yaptığınız zaman kompresyon değerini VE kaç "tık"ta/kaç saniye marşta sabitlendiğini not alın. Diğer silindirlerde de birebir aynısını yapacaksınız.

Herhangi bir silindirde anormal düşük kompresyon görürseniz ve testi doğru yaptığınızdan eminseniz, cihazı söküp buji yuvasından silindirin içine bir çorba kaşığı kadar motor yağı koyuyor ve testi tekrarlıyorsunuz. Bu kısım da "yağlı test".

Her silindir için bunları yapıp notlarınızı aldıktan sonra:

- İdeali, ilk "fsst-tak"ta şöyle 30-40psi filan fırlayıp, ondan sonra da 30psi gibi artışlarla ilerlemesi. Ayrıca ibrenin sabitlenmesi ne kadar hızlı gerçekleşiyorsa o kadar iyi.
- Kompresyonlar motorun yaşına vb. göre değişmekle beraber çok abartılı oynamamış olmalı. Yani benzer motorlar 150psi çıkarıyorken sizinki 100psi çıkarıyorsa motor durumu pek de iyi değildir.
- İdealde silindirler arasında %10'dan fazla fark olmamalı
- Herhangi bir silindirde kuru testte kompresyon düşük çıkıyor ama yağı koyduktan sonra yükseliyorsa segmanlardan şüphelenebilirsiniz. Mesela kuru testte 120psi, yağ koyunca 160psi'a fırlıyorsa segmandır muhtemelen. Bu durumda yağ yakması da artmış olur çoğu kez.
- Kompresyon düşük çıkan bir silindire yağ koyup ikinci kez test etmenize rağmen değerler yükselmiyorsa supaplardan kuşkulanabilirsiniz.
- Yan yana iki silindirin değeri birbirine yakın ve diğerlerinden düşük çıkıyor ve yağ koyarak yaptığınız testte de yükselmiyorsa contadan kuşkulanabilirsiniz. Bunlar birbirlerine kompresyon kaçırıyor olabilir.

Of uzun oldu yine yahu. :) Bunu da arşivleyelim. Hatta videosunu filan çekip koyalım arşiv bölümüne. :)

çok tşk ederiz bilgi için..
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

 

GoogleTagged



SimplePortal 2.3.7 © 2008-2021, SimplePortal