Alfisti Turkey
Alfisti Turkey

Gönderen Konu: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması  (Okunma sayısı 2564 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« : 09 Nisan 2019, 11:25:19 »
Herkese Selamlar,

Öncelik belirtmek isterim ki konunun amacı, arabanın ne kadar hızlandığı veya uçtuğu değil, benimle benzer sıkıntıyı yaşayan veya enzer proje aklında olan kişiler için yol gösterici olmasıdır.

Hikayemiz şöyle başlıyor ki, turbosu ve motor içi hariç hemen hemen her yerini upgrade ettiğim aracımda, turbo büyütmek de her zaman için aklımdaki bir seçenekti. Fakat zaten günlük kulandığım aracı çok fazla yormayacak bir setup arayışı içerisinde olduğumdan, zaruri bir durum olmadan turboyu değiştirme niyetim yoktu. Olası değiştireceğim turbonun da günlük kullanılabilirliğe uyacak ve deli güçler alınması hedefi olmayan, alt devirleri de iyicene ölü olmayan bir versiyon olması gerekmekteydi. Yani stock turboya bir şey olmazsa, oralara dokunma niyetim hiç yoktu.

Durum böyle iken, aşağıdkai motor setup'ı bu sebe 180hp civarında mutlu mesut takılırım modundaydım.
  • büyük cooler (6,5 lt)
  • Bonalume dump valve
  • K&N açık filtre & CAI (custom design)
  • Magneti Marelli ME110T tuning box
  • 200 cell spor cat + 60lık düz boru + stock son susturucu

Taa ki, 2 hafta önce 18-19psi olması gereken turbo basıncının ancak 13-14 psi görebildiğini fark edene kadar. Aracı fazla sökmeden, valfleri ve boruları kontrol ettik ama bir sonuç çıkmadı. En sonunda turboyu söktük ve aşağıdaki manzara ile karşılaştık:


Bir kaç gün boyunca eldeki stock VL38 turboyu kurtarmanın veya yerine yenisini bulmak için araştırma yaptık. Fakat ne yedek parça ne de turbonun kendisi bulunamadı. Durum böyle iken, krizi fırsata çevirmenin vakti gelmişti.

İlk iş olarak yazılım için RSA ile anlaştık, akabinde Fe-ka turbodan Garrett GT1446 siparişini verdik, geçtiğimiz hafta Cuma sabahı da turboyu teslim alıp babamın kendi dükkanı Tanır Oto'da işe koyulduk.

Pek çok kişi biliyordur zaten ama yine burada bir tırnak açayım, GT1446 turbo, MiTo QV ve 170'lik Giulietta'larda kullanılan turbodur. Bu seeple piyasada hem bolca hem de nispeten uygun fiyatlı bulunabiliyor.

İlk gün, turboyu yerine yerleştirip, çevre komponentlerden nelerin revize olması gerektiğini kontrol ettik.

İlk şekil fotomuz :D


Turboyu manifolda ilk oturtuşumuz:


İlk kontroller sonrasında revizyon gerektiren ve gerektirmeyen noktalar şöyle belirlendi:

Revizyon gerektirmeyen noktalar:
  • Hava hortum giriş ve çıkışı
  • Su bağlantıları
  • Manifold bağlantısı
  • Wastegate bağlantıları

Revizyon görmesi gereken noktalar:
  • Turbo & egzoz bağlantısı (bir nevi yeni down pipe yapılacak)
  • Turbo & egzoz bağlantısı için 92mm çapında konik egzoz kelepçesi alınacak
  • Turbo üstündeki yağ bağlantısı spiral hortum 15mm uzatılacak.


  • Turbo alt kısmındaki yağ bağlantısı için flanş sağ ve sol kenarları 2-3mm kadar traşlanacak


  • Turbo üstündeki blow off boşaltması tornada yapılan O ringli bir kapak ile kapatılacak



Malzemeler toplandıktan sonra 1 gün içinde (cumartesi) hem turbo montajı hem de down pipe imalatı ve montajını tamamladık.

Turbo montajından adım adım fotolar:






Turbo montajı sonrası egzoz olmadan ilk kotrol çalıştırması:
https://www.youtube.com/watch?v=A7bbPOsVk1k

Sonra tabi egzoz işine giriştik. Zaten günün en büyük işi buradaydı. Eski spor cat'lı DP'yi kesip söktük. Hatta o DP üstündeki spor cat'ı da kesip aldık. Yerine, mevcut spor cat'ımızı da kullanarak tamamen krom borularla yeni bir DP hazırladık. Son olarak da DP'yi cam yünü izolasyon sargısı ile sarıp araca montajladık.

İlk egzoz fotomuz eski vs yeni şeklinde olsun. Eski DP'de alt kıvrım çok kötüydü, orayı da yeniledik:


Bunlar da egzoz yapım aşamasından bir kaç foto:










Montajı tamamladık, ilk teste çıkmadan önce arabanın sağına soluna baktık, akan kokan yok. Tabi ilk çalıştırmada bolca duman çıktı manifold ve egzozdan, montaj esnasında dökülen sıvılardan dolayı.

İlk testte tabi torque proyu taktım, biraz heyecan, biraz telaş. Ama test mutlu son ile tamamlandı, basınç köpekler gibi geliyordu:D Tabi yazılım hala stock. Ben eski turbo ile 20 psi üstünü hiç görmemiştim, yeni turbo çok rahat bastığından, peak basınç bi tık fazla oluyor.


Testten sonra arabayı tekrar lifte aldık, sağına soluna baktık iyice, olası kaçak kontrolü için. Bir yağ borusunda çok az bir kaçak var gibi gördük, o sebeple lift üstünde arabayı baya çalıştırdık, gazladık ama kaçak yoktu. Sonra arabayı topladık. Ama hafta içinde tekrar bi lifte alıp gözle kontrol yapılacak. Sıkıntı yok ise yağ ve filtresi değiştirilip, devam edeceğiz. Geçen 2 günlük sürede en az 10 kere yağ çubuğundan seviye kontrol ettim tabi, çok şükür hiç eksilme yoktu.

Bu arada, turbo fazla büyüdüğünden, hava filtresi alt kapağının orijinal hava emme kapağını kullanamıyorm artık. Hatta bilenler bilir, QV Mito'larda aynı sebepten ötürü o boru farklıdır, kaput ucuna uzanmak yerine, farın o tarafa uzanır hava emiş borusu. Söz konusu emiş borusunu da elimde atıl duran 2 adet 1 inçlik alüminyum hortum ile hallettim.

NOT: Zaten oldukça büyük bir çap ile tampon altına kadar uzanan hava emiş borumuz var. İkinci küçük emiş hortumu, olası aşırı yağmur durumlarında, yerdeki suyu vakumlamasın diye kullanıyorum, ki kış boyunca bu sistemin işe yaradığını test ettim.

Yeni emme hortumu uç kısmı aynı eskisi gibi kaporta ucuna uzanıyor:


Hava filtresi alt kutusu tarafında da bağlantı şu şekilde alüminyum bant ile sarılıp, kelepçelerle sabitlendi:


Son olarak da yeni turbomuzun sağlı sollu iki fotosunu ve temizlenmiş kaput altını paylaşayım:






Isı izolasyonu konusunda yapacağım ufak tefek bir kaç iş daha var, egzozun sağında solunda kalan hava borularının izolasyon bandı ile sarılması gibi. Ama artık asıl iş yazılım tarafında devam edecek.

Şu an için stok yazılım + magneti marelli ME110T ile araç satbil çalışıyor. Sadece turbo büyümüş olduğundan 2000 devir civarı biraz daha ölü. Bu şekilde yazılım tamamlanana kadar bir süre sakin sakin sürüşe devam edeceğim. Ama yaptığım test sürüşlerinde, EGT, yağ sıcaklığı, basınç, lambda değerleri, iat, su sıcaklığı gibi obd ve harici sensörlerden okuduğum değerlerde sıkıntı gözükmüyor.
[/list]
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

devirsever

  • Membro
  • İleti: 1.341
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #1 : 09 Nisan 2019, 14:40:58 »
Emeginize ve aciklamalariniza saglik, 1.4TB sahibi olup ta mutlaka yararlanacak olan arkadaslar cikacaktir. Ayrica bu degisiklerden once cekilmis perf videolari varsa yine degisimden sonra cekilecek 80-160 yada 100-200 gibi videolarda emek/maliyet ve getirileri karsilatirmalari yapmak babinda konunun tadina tat katacaktir.
1996 155 Q4
1996 GTV V6 TB
1998 166 3.0 V6
2006 GT 3.2 V6
2008 GT Q2
1999 156 3.0 V6 TB Q2(Güncel)
1998 156 3.0 V6 (Güncel)

ealprsln

  • Membro
  • İleti: 1.200
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #2 : 09 Nisan 2019, 17:44:27 »
tebrik ederin @stan, yüklenen T-jet'lerde turbo çatlaması karşılaşılabilen bir problem sanırım. Aramızdan daha önce de Fatih aynı problemi yaşamıştı sanırım, çatlayan kısımlar dahi aynı galiba... önündeki tek limitleyici nokta sanırım şanzıman kaldı. Şanzımanı da C635 yaptın mı bence çok çok daha iyi yürür.

Egzantirik de gelecekmi!!!  8)
THE ROMANCE OF PERFORMANCE
'11 MiTo Quadrifoglio Verde

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #3 : 10 Nisan 2019, 08:33:51 »
Emeginize ve aciklamalariniza saglik, 1.4TB sahibi olup ta mutlaka yararlanacak olan arkadaslar cikacaktir. Ayrica bu degisiklerden once cekilmis perf videolari varsa yine degisimden sonra cekilecek 80-160 yada 100-200 gibi videolarda emek/maliyet ve getirileri karsilatirmalari yapmak babinda konunun tadina tat katacaktir.

Çok teşekkürler.

Mevcutta yaklaşık 1,5 yıl öncesinden tamamen stock halde bir hızlanma videom ama lastik ebatı 205 40 17 idi.

Daha yeni CVfilms ile inceleme çekmiştik, stock turbo ile. Orada da kadran görüntüsü çekmiştik, video yayınlandığında o da yer alır.

Ama doğrusu kadran videoları çok net fikir vermiyor, bilinmezlik çok fazla oluyor.

Yazılımı yapacak olan arkadaşda dbn var. Onunla beraber stock yazılım vs yeni yazılım şeklinde zaman alacağız. Her ne kadar tüm denemeler yeni turbo ile yapılacak olsa da, en iyi fikri dbn süresi verecektir.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #4 : 10 Nisan 2019, 08:42:50 »
tebrik ederin @stan, yüklenen T-jet'lerde turbo çatlaması karşılaşılabilen bir problem sanırım. Aramızdan daha önce de Fatih aynı problemi yaşamıştı sanırım, çatlayan kısımlar dahi aynı galiba... önündeki tek limitleyici nokta sanırım şanzıman kaldı. Şanzımanı da C635 yaptın mı bence çok çok daha iyi yürür.

Egzantirik de gelecekmi!!!  8)

Çok teşekkürler Emre.

Kronik çatlama konusunu burada geçmişte farklı arkadaşlar hep söylemişti zaten, aklımın hebir köşesindeydi o ihtimal her zaman için.

Zaten turbo sökülürken ben başında değildim arabanın, babam turbonun içinin ilk fotosunu attığında tüm puzzle tamamlandı resmen beynimde.

C635 ve M32 şanzımanlar arasında en büyük farkvites yollarının uzunluğu olarak biliyorum. ,dişli oranlarında da fark var ama çok büyük fark değil diye biliyorum. Ama aktarma kayıplarını bilemiyorum.
Ama şanzıman değişimi gibi büyük bir şeye pek girmem gibi gözüküyor.

Bugün için çok yüksek beygir peşinde olmadığımdan (çünkü MiTo hala ailenin tek arabası) eksantirik girmiyorum. Ama yazılım sürecinde ihtiyaç hissedersek, ki yapılan örneklere bakınca ihtiyaç olacakmış gibi duruyor, opel opc enjektörü ve QV manifold ve turbo basınç sensörlerine geçeceğiz gibi.

Yarın bir gün MiTo evin ikinci arabası olursa, o vakit turboyu da hibritleyip, eksantirik de girip, methanol de takıp, abartı bişiler yapabilirim. Tabi zaman ne getirir, bugün için net birşey diyemiyorum.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

devirsever

  • Membro
  • İleti: 1.341
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #5 : 10 Nisan 2019, 08:51:41 »
Evet o cihaz her eve lazim, dynolarin hali ortada...
1996 155 Q4
1996 GTV V6 TB
1998 166 3.0 V6
2006 GT 3.2 V6
2008 GT Q2
1999 156 3.0 V6 TB Q2(Güncel)
1998 156 3.0 V6 (Güncel)

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #6 : 10 Nisan 2019, 08:53:57 »
Evet o cihaz her eve lazim, dynolarin hali ortada...

Memleketimizin dyno'larında 300hp bile görebilir benim setup :D

Ama beygir olarak en doğru referans şu linkte:

http://www.microchips-tuning.com/carellcars/afla-romeo-mito-1-4l-tjet-gt1446-setup-219ps-340nm/

Tabi linkteki güç 98 oktan ile alınmış. Bizler yine memleketin pompa benzinine göre hareket edeceğiz.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

devirsever

  • Membro
  • İleti: 1.341
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #7 : 10 Nisan 2019, 13:05:08 »
Memleketimizin dyno'larında 300hp bile görebilir benim setup :D

Ama beygir olarak en doğru referans şu linkte:

http://www.microchips-tuning.com/carellcars/afla-romeo-mito-1-4l-tjet-gt1446-setup-219ps-340nm/

Tabi linkteki güç 98 oktan ile alınmış. Bizler yine memleketin pompa benzinine göre hareket edeceğiz.

Gucu yere saglikli aktarabilirse cok zevkli makine olmus bu degerlerle.
1996 155 Q4
1996 GTV V6 TB
1998 166 3.0 V6
2006 GT 3.2 V6
2008 GT Q2
1999 156 3.0 V6 TB Q2(Güncel)
1998 156 3.0 V6 (Güncel)

murat_016

  • Membro
  • İleti: 218
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #8 : 11 Nisan 2019, 00:15:00 »
rahmi selam;

hayırlı olsun tekrardan vl36 37 38lerin kronik sorunudur aslında turbo çatlaması ki bu üç turbonun sadece emmeleri farklı,egzoz kısımları aynı.


bi arkadaşımın punto tjette td04 setup ve bir önceki gt1446 halini ben izmirde ve bursada kullanma fırsatım olmuştu,bayağı bayağı keyifliydi,1446da regülatör ve z16let enjektör,map boost sensörlerini değişmen gerecek.1446nın turbo sesi hakikatten arı vızıldaması gibi keyiflidir.

yazılımda nls'yi eklet bence pist kovaladığın için yardımcı olacaktır sana.

halen revlimit diye ısrar ediyorum ama sen bilirsin,ellerine sağlık keyifli proje :)

Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #9 : 11 Nisan 2019, 08:36:35 »
rahmi selam;

hayırlı olsun tekrardan vl36 37 38lerin kronik sorunudur aslında turbo çatlaması ki bu üç turbonun sadece emmeleri farklı,egzoz kısımları aynı.


bi arkadaşımın punto tjette td04 setup ve bir önceki gt1446 halini ben izmirde ve bursada kullanma fırsatım olmuştu,bayağı bayağı keyifliydi,1446da regülatör ve z16let enjektör,map boost sensörlerini değişmen gerecek.1446nın turbo sesi hakikatten arı vızıldaması gibi keyiflidir.

yazılımda nls'yi eklet bence pist kovaladığın için yardımcı olacaktır sana.

halen revlimit diye ısrar ediyorum ama sen bilirsin,ellerine sağlık keyifli proje :)

Sağolasın Murat.
Dediğin gibi sensör ve enjektörler değişecek gibi. Regülatör konusunda ise QV regülatöre mi geçmek gerekiyor? Sanki yazılımda ayar regülatör değişmeden de kurtarır diye birisinden bilgi almıştım ama ne kadar doğru emin değilim.

Bir de, cahilliğime ver ama nls nedir?
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

murat_016

  • Membro
  • İleti: 218
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #10 : 11 Nisan 2019, 12:09:44 »
Sağolasın Murat.
Dediğin gibi sensör ve enjektörler değişecek gibi. Regülatör konusunda ise QV regülatöre mi geçmek gerekiyor? Sanki yazılımda ayar regülatör değişmeden de kurtarır diye birisinden bilgi almıştım ama ne kadar doğru emin değilim.

Bir de, cahilliğime ver ama nls nedir?

estafurullah ne demek elimden geldiği kadar yardımcı olurum sıkıntı yok o konuda :)

s3 1.8t'nin regülatörünüde kullanabilirsin,ben kullanıyorum yakıt ne hikmetse 1 lt düştü ve tahminlerime göre birazcık zenginde yürüyor :)

nls=gazı bırakmadan vites attığın zaman turbo lag'e düşmeden yüksek basınçla üst viteste yürüyebilirsin,pist kovaladığın için yardımcı olur diye düşündüm  :)



Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #11 : 11 Nisan 2019, 12:33:41 »
estafurullah ne demek elimden geldiği kadar yardımcı olurum sıkıntı yok o konuda :)

s3 1.8t'nin regülatörünüde kullanabilirsin,ben kullanıyorum yakıt ne hikmetse 1 lt düştü ve tahminlerime göre birazcık zenginde yürüyor :)

nls=gazı bırakmadan vites attığın zaman turbo lag'e düşmeden yüksek basınçla üst viteste yürüyebilirsin,pist kovaladığın için yardımcı olur diye düşündüm  :)

Ya zaten bizim arabanın beyni de, vag grubunun 1.8t araçlarında kullanılan beyin ile birebir aynıymış. Fiat menşeli araba derken, işi baya vagçı olucaz bu gidişle :) ama verdiğin bilgi çok değerli, sağolasın.

NLS konusu da aklıma yattı, yazılımcı arkadaş ile özellikle konuşurum. Açıklama için de teşekkürler.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

murat_016

  • Membro
  • İleti: 218
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #12 : 11 Nisan 2019, 13:27:08 »
Ya zaten bizim arabanın beyni de, vag grubunun 1.8t araçlarında kullanılan beyin ile birebir aynıymış. Fiat menşeli araba derken, işi baya vagçı olucaz bu gidişle :) ama verdiğin bilgi çok değerli, sağolasın.

NLS konusu da aklıma yattı, yazılımcı arkadaş ile özellikle konuşurum. Açıklama için de teşekkürler.

ben bilmiyordum açıkcası beyinin 1.8tlerle aynı olduğunu buda bana bi şey kattı ellerine sağlık,

ben yazılıma halen alternatif markalar üzerinde duruyorum,araştırma içindeyim,arabayı yazdırdığında detaylı bir konuşalım müsait olursan :)
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #13 : 11 Nisan 2019, 13:29:23 »
ben bilmiyordum açıkcası beyinin 1.8tlerle aynı olduğunu buda bana bi şey kattı ellerine sağlık,

ben yazılıma halen alternatif markalar üzerinde duruyorum,araştırma içindeyim,arabayı yazdırdığında detaylı bir konuşalım müsait olursan :)

Seve seve.

RSA, t-jet konusunda inşallah benim araçla beraber yeni bir soluk getirir piyasaya. Şu an T-jet için aşırı bir tekel var piyasada, istenilen rakamlar da mantıklı seviyelerin maalesef üstünde.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

murat_016

  • Membro
  • İleti: 218
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #14 : 11 Nisan 2019, 13:38:50 »
Seve seve.

RSA, t-jet konusunda inşallah benim araçla beraber yeni bir soluk getirir piyasaya. Şu an T-jet için aşırı bir tekel var piyasada, istenilen rakamlar da mantıklı seviyelerin maalesef üstünde.

umarım güzel olur :) rakamıda geçtim beklemek moral bozucu hepsi bu.Yarın 60mm dp ve ss replika egzozu montaj aşamasına geçeceğiz,filtre takılı,intercoolarıda bu hafta taktık,kendi açımdan yazılım kalıyor sadece.revlimitle görüşüyoruz ama bekleme durumu var tanıdıklarla haber göndermeyi planlıyorum,olmasa remaps ümit doğanla konuşacağım,bu süre zarfındada sen yazılımı muhtemelen yapmış olursun RSA güzel iş yapıyor thp ve vag grubunda merakla bekliyorum
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

weatherlight

  • Membro
  • İleti: 5
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #15 : 07 Kasım 2019, 01:08:48 »
Güzel bir çalışma olmuş, ben de 120 lik Guilietta için benzer bir mod düşünüyorum. Stok turboyu MGT1446 ile değiştirip birde daha büyük intercooler ile boostu pek arttırmadan, motoru/turboyu yormadan üst devirlerde bir miktar iyileştirme hedefliyorum. Yazınızda elden geçmesi gereken bazı ufak tefek parçaları belirtmişsiniz, bunlar Mito olduğundan mı yoksa MA turbosu standart TB ye takılırken bağlantılar tam oturmuyor mu? Ayrıca stock turbo kodunu ve turboların kompresor map datalarını bulabileceğim bir yer biliyor musunuz?
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #16 : 07 Kasım 2019, 10:46:28 »
selamlar,

projeyi temmuz ayında tamamladım, buraya güncellemeyi atlamıştım.

hem güncelleme yapayım hem de sizin sorularınızı yanıtlamaya çalışayım:

Hatırlayacak olursak, gt1446 turboyu takıp, yazılıma girişmiştik. Hem basınç hem de iat ve diğer araç sıcaklık değerleri olarak tatmin edici bir sonuç alamamıştık. O sebeple yazılım sürecine büyük bir ara verip, tespit edilen eksikleri tamamlamaya girişmiştim.

Öncelikle debriyaj baskısını oem Luk ile değiştirip, debriyajdaki kaçırma olayına kökten çözümü oluşturduk. Sonrasında ise, ömrünü tamamlamaya yaklaşan bujileri değiştirdim. Bir de diğer bakım sıvılarından falan bahsetmiyorum zaten. Bunların hepsini kısa süreli tanır oto ziyaretleriyle aralardaki günlerde hallettik.

Bunun yanı sıra, ilk net tespit, intercooler'ın yetmediğiydi. Aliex'ten universal 8,2lt lik cooler ı sipariş ettim. Araç üstündeki cooler ise 6,4lt'lik idi. Stock ise sadece 3,4lt gibi bir şeydi ama zaten ondan yıllar önce kurtulmuştuk.

Enjektör olarak da opel corsa opc ve insignia 1.6t gübi araçlarda kullanılan, sanırım 350cc'lik enjektörleri aldık (cc değerinde yanılıyor olabilirim, dileyen olursa oem numarasını atabilirim).

Son olarak da, gt1446 turbo üstündeki wastegate den oldukça kuşkuluyduk. Turbonun özellikle üstlerde basınç düşüşündeki en olası sorumlu olarak onu görüyorduk, o sebeple forge'un direkt gt1446 için ürettiği (fiat 500 abarth'da kullanılıyor) wastegate i aldık.

Evin oturma odasında çeyizüm bir süre bekledi:


Akabinde yazın ortasındaki 1 haftalık yıllık izinimi komple arabayı toplamaya ayırdım ve tanır oto'yda 1 haftalık mesaimize başladık.

İlk olarak cooler ve enjektörden başladım. Enjeökterler zatten plug & play mantığında olduğundan o iş kolaydı ve foto çekilecek bir detay bile göremedim doğrusu.

8,2lt lik cooler ise başlı başına bir hikaye. Eski 6,4lt lik cooler ile aynı genişli ve en ölçülerine sahip bu cooler, yaklaşık olarak 3-4 satır daha yüksekti. İlk başta cooleri tampon içine hafif açılı yerleştirmeyi düşündüm ama olacak gibi değildi. Sonra komşu dükkandaki bir ustamızın yanıma gelip, radyatör ile darbe demiri arasına sığmaz mı bu dedi, ölçtük baktık, boşluk 7 cm, cooler ise 6,5cm kalınlığında, cuk oturdu yani. Bir de alttan ve üstten güzel kollar yaptık coolerı sabitlemeye, toplam 4 kol ile taş gibi yerine sabitlendi.

Üst kollar:


Alt kollar:


Bu da montaj sonrası cooler ve benim oğlan :)

Not: akşam üstü kreş çıkışında oğlanı dükkana yarım saatliğine falan getirip dedeyle oynamasını sağlıyordum. Babam da benim projeye daha bi motive oluyordu :P
Şaka bi yana, bizimki baya eline tornavida, anahtar alıp, arabanın sağına soluna sokup, araba üstünde tamircilik oynamaya baya meraklı :)

Bu da tampon takıldıktan sonraki görüntü:


Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #17 : 07 Kasım 2019, 10:47:11 »
İşin devamında ise, turbomuzu forge wastegate ile beraber topladım, şöyle bir kaç şekilli foto bırakayım buraya:




Hatta fotolarda da görüldüğü üzere, intake borusunu bolca alüminyum bant ile sardım. Bu noktada @sanctuary Onurcuğumun "fırına tavuk tavuk mu atıyon la" söylemini de not düşelim :D biraz fazla alüminyum yapmış olabilirim ama iat değerim harbi çok iyi, oraya da geleceğim.

Dumb valfimize ufak bir filtre taktım, bu çuf çuf seslerinin artmasına ve kapıt altında kalabalığın azalmasında büyük faydası oldu. Son olarak da oct'nin vakum hattını iptal edip, oraya bir krank filtresi taktım. Bu krank filtresinden sonra, oct gerçekten sadece pis yağ (karamel kıvamında) tutmaya başladı.
Oct'nin tuttuğu pis yağ:


Bu da kaput altı, ki bu fotoyu tearser olarak atmıştım:


Arabayı topladıktan sonra, tabiki de soluğu Utku'nun yanında aldım. Ama tabi mekanik işleri uzadığından benim tatil bitmişti.

Ertesi hafta ben yurt dışındayken, arabayı utkuya bıraktım ve yazılımdaki son rütuşları yaptılar. Kendisine ve rsa ekibine, gösterdikleri emekten ve samimiyetten ötürü buradan tekrardan teşekkürü bir borç bilirim.

Son durumda araç;
3000 rpm 1,5 peak (eğime ve vitese göre 1,6 da olabiliyor)
4000 rpm'e kadar 1,4 bar
5000 rpm'e kadar 1,3 bar
5500 rpm'e kadar 1 bar
6000 rpm de ise 0,9 bar ile yürüyoruz.

5000 rpm üstü stabil 1,3 bar basmak konusunda mevcut stock egzantirikler en büyük dar boğaz gibi gözüküyor. Olur da bir gün üst kapal açarsak, belki ona da el atarım ama şimdilik kurcalamam.

Ara hızlanmalar 3000 rpm den sonra baya atmo motor gibi çok lineer ve keyifli gidiyor, ama kısa vites oranı ve 5500rpm sonrası egzantirik konusundan ötürü top speed yine çok değişti diyemem. Çuf çuf sesleri de cabası :D
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #18 : 07 Kasım 2019, 10:48:00 »
Tabi şunu da unutmayalım, benim için en kritik konulardan birisi de arabanın ısınmaması ve özellikle pist gazlamasında stabil olabilmesi.

Mevcut setup ile, ortam sıcaklığı 30C kadar şken;
IAT 40-45C arası sabit oluyor
Motor sıcaklığı 80C civarı
Yağ sıcaklığı 90C civarı
EGT ise 650C civarı oluyor.

Tüm motor setupını özetlemek gerekirse;
K&N açık filtre ve custom intake kit
200 cell spor katalizör, 63mm düz boru ve stock son susturucu
Bonalume dumb valve
Forge wastegate
Gt1446 turbo
Motor içi stock olan 1.4 T-jet
8,2lt intercooler ve custom su sprey sistemi
Opel 1,6T motorun enjektörleri (sanırım 380cc oluyor)

Kokpitimiz şöyle:


Oem dışımız da böyle:
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #19 : 07 Kasım 2019, 10:48:53 »
Konuya şöyle bir güncel çekeyim.

Son olarak aracın LPG sistemini de sıfır hata ile çalışacak şekilde aktive etmeyi başardım.

Bu süreçte, öncelikle araç üzerindeki Atiket SR06 (220KW) regülatör, her ne kadar dip gaz esnasıda yeterli yakıtı sağlıyor olsa da, gazdan ayağı çekince 1,1 bar olması gereken regülatör basıncı bir anda 3,2 bara fırlıyor ve orada kalıyordu. Gaza tekrar dokunulduğunda ise ilk anda vermesi gerekenin 3 katı kadar gaz verilince, araba anlık olarak saçmalıyor, misfire yapıyor veya stop bile edebiliyordu.

Durum böyle olunca, ilk iş olarak regülatörü turbo uyumlu bir şeyle değiştirmek farz oldu. Bunun için Romano'nun turbo regülatörünü buldum. Bu regülatörün en büyük artısı, üzerindeki hava tahliye mekanizması sayesinde, manifold üzerinden aldığı referans basınç fazla geldiğinde bunu tahliye edip, basıncı her zaman ayarlı olan seviyesinde tutmayı başarması. Söz konusu regülatör şu:



Hatta regülatör konusunda şöyle bir anektot paylaşayım. Turbo uyumlu regülatör bulmak için bir öğle arasında manisa sanayide LPG'cileri gezip, biraz fikir alayım istedim. O esnada Atiker, Prins vesaire gibi farklı sistemler satan bir ustanın dükkanına girdim. Ustaya öncelikle durumu kısaca anlattım. Usta aracın motorunun ne olduğunu sordu, dedim T-jet. O anda usta "kardeşim ben o motora bakmıyorum" diyerek beni anında postalamaya çalıştı. Dedim hacı abi sakin ol, senden sadece varsa regülatör alacağım, montajı ve ayarı tamamen kendim yapacağım. Öyle olunca beni biraz daha dinledi usta ve makul bir zeminde anlaşabildik. Kendisi yaklaşık 1 yıl önce bir başka araba için bu Romano Turbo regülatörü getirmiş ama araç kaza yaptığından montaj olmamış, mal abimizin elinde kalmış. O sebeple benim için de onun için de güzel denilecek bir fiyatta regülatör için anlaştık.
Yani, şunu tekrar tekrar vurgulayayım. Bunun gibi bir proje arabası işine girişiyorsanız, hele ki LPG takmaya çalışıyorsanız, kesinlikle ustalara güvenmeyin, adamlar işi almaktan bile kaçınıyorlar. Varsa kendi imkanlarınız, ya da gerçekten sağlam ustanız, öyle girişin bu işlere.

Neyse, regülatörü aldıktan sonra kule gergisi ve OCT'nin altındaki dar alana bizim dükkanda kendi ellerimle montajladım:


Akabinde de, AFR ayarını yapmama rağmen lpg sistemi hala çok stabil çalışmıyordu. Bu noktada da yeterliliğinden zaten şüphe duyduğum mavi renkli OMVL enejktörlerimi söküp yerine Atiker'in (aslında Romano üretimi olan) Gold enjektörlerini taktım:


Akabinde bolcana aşağıdaki gibi AFR ayarı için sürüş yaptım tabi.


Tüm bunlardan sonra bile, LPG enjektörü ile manifold arasındaki yakıt hortumlarının manifold tarafında nozzle'lara sadece geçme şeklinde takılıp bir kelepçe ile sabitlenmemesinden ötürü, bir gece afr ayarı için deneme sürüşü yaparken 1. silindirim yakıt hortumu yerinden fırladı. İlk anda tabi olayı anlayamadım tabi ve heralde piston veya contayı yedim diye düşündüm. Sonra olayı anlayınca tabi bir rahatladım ama  2,5 yıl önce montajı yapan ustama çok çok saygılarımı ilettim, iletişimi de minimuma indirdim, kendisini artık sadece parça gerekirse rahatsız ediyorum, tüm işimi kendi ellerimle yapıyorum.

Son olarak tüm hortumları kelepçeleri ile sabitleyip (bu noktanın fotosunu çekmemişim, kusura bakmayınız) mekanik sistemin stabil çalışmasını garanti ettikten sonra, AFR ayarını da bir kaç deneme sürüşü içerisinde noktayı koymayı başardım.

Şu an araç 4500 devire kadar LPG'de, sonrasında da benzine geçecek şekilde çalışıyor. Söz konusu geçiş anında da hiç bir şekilde tekleme veya kesiklik falan yapmıyor. Günlük sakin veya tatlı sert kullanım için bu ayar oldukça yeterli, en ufak sorun olmadan kullanabiliyorum. Geçen 1-1,5 aylık süreçte aracı devamlı benzinde kullandığımdan ve günde minimum 80 km yol yaptığımdan, akaryakıtçılara güzel para bıraktım. Şu an ise ortalama 30 krş / km şeklinde kullanıma geri döndüm çok şükür.
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #20 : 07 Kasım 2019, 10:54:59 »
Temmuzdan beri arabayı keyifle kullanıyorum bu şekilde, çok şükür. 1 kez turbom su koydu, göbekten yağ çekip duman attı. Onu da söküp, turbocuya götürdüğümde, turbocu abimiz garanti kapsamında turboyu tekrar sıfırladı. Sonuçta bastığım basınçlar ortada, 3 ayda bozulacak bir durum yoktu. Ama Temmuz ayında turbo toplanırken bir şeyler yanlış yaılmış ki, bu başıma geldi.

Şu an için, bazen 5000 devir civarında wastegate tutukluk yapıyor gibi bir durum olabiliyor. Onu çözmek için forge'un tüm yaylarını sipariş ettim, onları tek tek deneyeceğim. Bir ihtimal, sorun N75 valfinden de olabilir, yüksek ihtimalle onu da MiTo QV'nin metal gövdeli versiyonuna geçeceğim, garanti olsun diye.

@weatherlight senin srouna gelirsek, ilk postta bahsettiğim egzoz ağzı reviyonlarını ve yağ borularındaki revizyonları muhakkak yapmalısın. Bunlar MiTo vs Giulietta farkları değil, Stock VL36 turbo vs Geçiş yaptığım GT146 turbo farklarından dolayıdır.



Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

weatherlight

  • Membro
  • İleti: 5
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #21 : 07 Kasım 2019, 11:57:25 »
Oncelikle yaziyi keyifle okudum, gercekten güzel bir çalışma olmuş. Emme, egzos, yağ sıcaklıklarının ince ayrıntısına kadar değinmişsiniz. Daha önce turbo modifiyesine girmedim, ancak işin teorik kısmını biraz bilirim. Sadece remaple boostu kökleyip, 95 octanda ateşlemeyi geri alıp turbonun anasını ağlatarak +%25-30 güç alan kısa ömürlü modifiyelerle alakası yok. Hava filtresi kutusunu da beğendim, motor kabininden izole şekilde havayı önden/alttan bir yerden çektiğini sanıyorum, yalnız bu araçlarda maf mı map mı var? K&N tipi yağlı filtreler mafları uzun vadede bozuyor diye biliyorum, hava akışı konusunda ise kaliteli ve yeni bir kağıt filtre yeni yağlanmış bir K&N kadar başarılı (3-5k km sonra tozdan biraz daha çabuk tıkanıp %2-3 kayıp yaratabilir elbet).

LPG işinde 4500 devirden sonra otomatik benzine geçmesi güzel birşey, zamanında başka bir aracım için düşünüyordum ancak otomatik benzine geçiş sistem yok diyen ustalar beni caydırmıştı (teknik teorik bilgisi olmayıp "usta geçinen" lerden bende çok çekiyorum, bir garajım olsa şanzımanı indirmek haricinde her bakımı kendim yapıcam). Siz ileri düzeyde modifiye yaptığınız için sıvı enjeksiyon lpg yi denemenizi tavsiye edeceğim, hem emme subapları temiz kalır, hemde yakıt sıvıdan gaza geçerken subaplar ve yanma odasında bir miktar soğuma sağlar. Yüksek oktan oluşunu da eklersek E85 kadar olmasa da standart 95 octana göre +güç alabilirsiniz diye düşünüyorum.

Ara satırlarda belki kaçırdım ancak yağ soğutucusu stok mu yoksa onu da değiştirdiniz mi? Benim yapmak istediğim sizinki kadar detaylı ve yüksek güçlü bir modifikasyon yerine, uygun bir bütçe ile turbo ve motoru yormadan 140-160hp bandında bir yerlerde durmak (stok enjektörlerle devam etmek istiyorum).

En uygun alternatif remap ile boostu biraz arttırıp, intercoolerı da biraz büyüterek emme sıcaklıklarını kontrol altında tutmak. Sırf bu ikisi ile uzun vadede turbo ömrünü pek etkilemeden 140 a ulaşabilir miyim bilmiyorum, VL36 turbo datasına bakmam lazım ancak tecrübem az olduğundan yinede denemeden birşey söylemek zor.

Bunların üzerine turboyu GT1446 ile swaplarsam, özellikle yüksek devirde daha rahat boost alarak sanırım 160 ları görebilirim diye düşünüyorum, stok enjektörler yeterli gelir mi? Ancak 140+ bandı için egzosu da büyütmem gerek 50mm lik stok boru 140 tan sonrası için ideal değil. Yağ soğutucusunu büyütmek gerekli mi?

Özetle olay aşağıdakinin fiyat/performans/sağlamlık kriterine göre bir kombinasyonu olacak.

- Intercooler (Elbet büyük turbo veya remap kombini ile büyüyecek)
- Remap (Remapsiz şekilde aynı boost ile GT1446 daha fazla hava basabilir, intercooler-egzos gibi işlemlerle remapsiz 140 vurabilir miyim?)
- GT1446
- Egzos (Cat, DP, orta ve son, ancak stock 120 lik manifold runnerlarına bakmak lazım 160 a kadar yeterli olurmu diye)
- Intake (Stok kutuda bir modifiye yapmak lazım, emme manifolduna ayrıca bakacağım)

- Salıncaklara belki bir bushing ve özellikle ön tarafta 15-20mm alçalma
- Frenleri yenileme (sanırım stok 270mm lik diskler var, frenleri ayrıca düşüneceğim)
- Biraz rejim :D (Giulietta da stepne/paspas dışında arabadan vida sökmeden nerden kg atıcam bilemiyorum, start&stop tan aküyü bile küçültemiyorum)

İstanbulda iseniz bir ara çay/kahve eşliğinde önerilerinizi almak isterim
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

stan

  • Membro
  • İleti: 352
    • Çevrimdışı
Ynt: T-jet MiTo'ya Garrett GT1446 Turbo Uygulaması
« #22 : 07 Kasım 2019, 12:55:57 »
Tek tek yanıtlamaya çalışayım.
  • Araçta MAP var. O sebeple açık filtre bir sıkıntı yaratmıyor.
  • Cold air intake diye nitelendirdiğim filtre kutusu benim tasarım ve üretimim. Yine araba üstünde kendi üretimim olan gergilerle beraber bunların satışını da yapıyorum. Soğuk hava tampon altından çekiliyor.
  • LPG konusunda piyasadaki ustaların %90'ı maalesef leşşş. Dediğiniz gibi bolca yanlış yönlendirme yapıyorlar.
    LPG'de tüm devir bandında çalışsın diye bir ihtiyacım yok doğrusu, o sebeple sıvı LPG'yi hiç düşünmedim. Zaten o sistemler ciddi pahalı. Ekonomi amaçlı ekstra para harcamak bana doğru gelmiyor. Piste çıkarken zaten LPG deposunun tamamen boş olduğundan emin olup öyle çıkıyorum, depoya da %20 etonol koyuyorum.
  • Yağ soğutucum stock. Pistte bile 4 hot lap sonunda max 115C yağ sıcaklığı oluyor, sonrasında arabayı 1 tur kadar soğutup, tekrar gazlıyorum. Ekstra yağ soğutucu takmayı ben de düşündüm ama bu sefer de mevcut yağ pompasının performansı aynı yağ basıncını sağlayacak mı diye kuşku oluyor. Bu noktada ters giden bir durum olsa, allah korusun kaş yapayım derken göz çıkarılmış olunur.
  • Stock turbonuz, 6 lt intercooler, spor cat ve bir ihtimal ihtiyacınız olabileceğini var sayarak dumb valve ile bence 140 hp yi hemen hemen görürsünüz.
  • Stock enjektörler ile 180 hp'ye kadar hemen hemen kullanabilirsiniz. Turbo değiştirince yağ soğutucusunu değiştirmenize gerek olacağını sanmıyorum, zaten bendeki soğutucu ile sizdeki soğutucu aynı olması lazım.

Bahsettiğiniz ön takımı güçlendirme konusunda spor yay ve ön kule gergisi + alt travers gergisi bence yeterli olacaktır. Giulietta için de aynı şekilde gergiler üretiyorum, bu seti taktığımız arabalarda kullanıcılar oldukça mutlu.

Fren konusunda da bütçe varsa, 4 piston brembolara geçin, inanılmaz iyi yol tutuyorlar çünkü.

Yazılım konusunda, T-jet için en deneyimli firma Revlimit. Ama sadece İstanbul'da şubeleri var. Size yakın oldukları için kendileri ile görüşebilirsiniz. Ben her zaman ulaşabileceğim ve yakınımda olanir firma ile çalışmak istediğimden RSA ile çalıştım. Onlar da arkadaşlık ilişkimiz olduğundan projeyikabul ettiler, yoksa bugün tanımadıkları birisi T-jet yazılım istiyoruz dediklerin tjet uygulamamız yok deyip kestirip atıyorlar.

Yazılımda map'lere hakim değilim. ama yazılımı yaparken Utku ile konuştuğumuz kadarı ile,
  • Talep edilen turbo basıncı zaten arttırılıyor
  • wastegate duty cycle ile oynanıyor
  • avans üst devirlerde kısılıyor (avanstan dolayı motor kıran tjet çoktur, çünkü motorun sıkıştırma oranı çok yüksek)
  • Gaz kelebeği haritasına müdahale ediliyor
  • enjektör değişiyorsa, onun haritasına müdahale ediliyor
  • basınç ile ilgili bazı hata limitleri arttırılıyor
  • bizler, olası bir sorunu engellemek için egt kısma limitini düşürmüştük
gibi gibi, pek çok detay var, benim bilmediğim belki de daha çok detay vardır.

son olarak İzmir'deyim. Babamın oto tamirhanesi Tanır Oto Menemen'de. Olur da yolunuz düşerse dükkana veya bizim Alfa Ege buluşmalarına (örneğin bu akşam bornova'da modena garage'da olacağız) beklerim. alfa ege buluşmalarını Insta'dan takip edebilirsiniz.
« Son Düzenleme: 07 Kasım 2019, 13:06:48 Gönderen: stan »
Alfisti Turkey Faydalı Bağlantılar:
İlk Okunacak Başlık | Forum Kuralları | Resim Ekleme Sanatı

 

GoogleTagged



SimplePortal 2.3.7 © 2008-2021, SimplePortal