Güç DenemesiBMW'nin altı silindirli 197 beygirlik 325d modeli dört silindirli 320d ile Powerdiesel'i 330d arasındaki boşluğu dolduruyor. Peki Münih'li sıralı beş silindir ve 200 beygrilik 159 2.4 JTDm ile 180 beygirlik V6 A4 2.7 TDI'ye karşı neler yapacak?
Kompakt Sınıf'ta çok uygun fiyatlara güçlü motorlu araçların büyük bir zevk verdiğini Alfa ve BMW'nin geliştirme uzmanları altmışlı yılların sonundan itibaren Alfa Giulia veya 2000 Tii modellerinden itibaren bilmekteler. Buna yetmişli yılların ortalaından itibaren 80 GT/E modelini programına alan Audi'de öğrenmişti. Belirtilen bu Güç Sedanlar'ı günümüzde kendinden ateşlemeli motorlar ile ateşlenmekte. 200 beygir güç ve 400 Nm'lik torklar artık günümüzün orta sınıfı için alışılmış rakamaları olarak karşımıza çıkmakta.
Alfa'nın 159 2.4 JTDm ve Audi'nin de A4 2.7 TDI ile uzun bir süredir temsilcilerinin olduğu bu sınıfa BMW, 197 beygirlik 325d ile harika bir uyum sağlayacaktır. BMW aynı zamanda bu karşılaştırmanın en pahallı temsilcisi. 34.982 Euro'luk Almanya fiyatı ile BMW 35.000 sınırının biraz altında kalmakta. 33.500 fiyatı ile Audi biraz daha uygun bir fiyata sahip ve 32.750 Euro'luk fiyatı ile Alfa, Audi'nin çok da uzağında kalmamakta.
KAROSERİAlfa Hayranları arasında oldukça popüler olan narin ve yakışıklı 156'dan sonra aslında 159'un işi hiç de kolay değil. Ama yine de 159 elinde elle tutulur çok avantaj var. Buna göre 156'nın sahip olduğu genişlik göz önünde tutulduğunda 159 bir sınıf yukarıda değerlendirilmekte ve orta sınıfta çıtayı belirleyen Alman Orta Sınıfı Sedanların'dan da çok kötü değil. Ön koltukların süngerlerinin biraz fazla sert olması ve koltukların virajlarda yeterli yanal desteği sağlayamaması 159'un tek handikapı olarak karşımıza çıkmakta.
Bunun bir tutam daha nasıl iyi yapılması gerektiğini bize Audi ve BMW göstermekteler ki 325d teste opsiyonel donanımda yer alan spor koltuklar ile katılmakta (615 Euro).
BMW ayrıca opsiyel donanımda bulunan ve Audi ile Alfa'da olmayan Frenleme de yapan Mesafe Kontrol Radarı ve Ön ile Arka Görüş Kameraları ile puan toplamakta. Biraz daha iyi olan malzeme ve işçilik kalitesi ile birlikte Audi bu bölümü minimum bir fark ile önde kapatmakta.
Alfa Dostunu bagaj açma tutamağının olmaması ve fazla sesli çalışan uzaktan kumandası gibi ayrıntılar rahatsız etmekte. Çok iyi olmayan işçilik ve optimal olmayan kullanışlılık sebebi ile Alfa burada ancak üçüncü olabilmekte.
1. Audi: 624 Puan
2. BMW: 623 Puan
3. Alfa: 580 Puan
* Alınabilecek toplam puan 1.000
SÜRÜŞ KONFORUOrta Sınıf dizelleri 200 km/s'in üstünde ilerlemeye başladıklarından beri bu sınıf için süspansiyon geliştiren mühendisler cevabı olmayan sorular ile karşı karşıya kalmaktalar. bu aile ve iş arabası olarak kullanılan arabalar yüksek süratte yol ile çok sağlam irtibat halinde olmalılar ancak aynı zamanda da kabul edilebilir bir konforu sunmaları gerekmekte. Bu sebeple her üç yarışmacının da çok yumuşak yarışmacılar olmadıklarına şaşırmamak gerek. Yüklü olmadıklarında her üç aracın yayları pek de istekli yaylanmamaktalar. Audi bu işi yine de en iyi yaparken Alfa oldukça sert kalmakta ve özellikle kısa engebelerde sarsılmakta. Her üç araç yüklenip azami ağırlığa ulaştıklarında yaylanma direncide daha iyi olmakta.
Bu olurken Alfa yüksek süspansiyon sesleri ile kendini belli etmekte. Ayrıca köşelerden gelen çıtırtı ve tıkırtı sesleri de Alfa'nın karoserisinin Alman rakipleri kadar stabil olmadığını kanıtlamakta. Audi'ye nazaran arka koltuk konforunun eksik olması ve sesli çalışan motor BMW'nin eksi puanları olarak karşımıza çıkmakta. Yüksek süratli seyahatlerde BMW'nin orta konsolunun ısınması da sanırız BMW'nin kendine has bir özelliği olsa gerek. Böylelikle Konfor bölümünü puan hesaplamasında BMW ve Alfa'nın önünde Audi kendi lehinde sonuçlandırmış oldu.
1. Audi: 724 Puan
2. BMW: 700 Puan
3. Alfa: 636 Puan
*Alınabilecek toplam puan 1.000
MOTOR & ŞANZIMANEkonomik bir yakıt ile birlikte mükemmel güç dağılımı: Kullanıcıların tam da bu istekleri Audi ve BMW tarafından en iyi şekilde yerine getirilmekte. Sessiz ve ipek yumuşaklığında çalışan Common-Rail-Dizel-V6'sı ile İngolstadt'lı temsilci bizleri tatmin etmekte. Düşük devirlerden itibaren hazır olan güç ve 180 km/s sınırından sonra bile gaza anında tepki verebilen motor bunu yaparken 7,8 litrelik bir tüketim ile yetinebiliyor ki artık gazlamanın tadını çıkartırken hesap yapmamıza da gerek kalmıyor.
BMW kullanıcıları da artan gücün tadını çıkartabiliyorlar: Üç litrelik altı silindirli motorun 400 Nm'lik torku 1.300 devirden itibaren hazır olarak beklemekte. Sadece 2,4 litrelik hacme sahip olan beş silindirli Alfa motoru burada rakiplerinin yüksek çıtasına erişememekte. Sahip olduğu 400 Nm'lik torku da -biraz dengesiz aynı zamanda- ancak 2.000 devirden itibaren kendini hissettirmekte. Ayrıca dizel yakıt ihtiyacı da biraz yüksek seyretmekte (10,8 litre).
1. BMW: 718 Puan
2. Audi: 713 Puan
3. Alfa: 639 Puan
*Alınabilecek toplam puan 1.000
SÜRÜŞ DİNAMİĞİYüksek bir tork ve üstün bir performans her şey değildir. Gücün virajlarda stabil bir şekilde sunulması ve ayrıca karayollarının dar açılı kombine virajlarında güçlü bir traksiyon bizlere ancak sürüş keyifini yaşatabilen unsurlardır. Ve tam da bu noktalarda BMW 325d ile üstünlüğünü sergilemekte. Dengelenmiş ağırlık dağılımı burada başarının anahtarı olarak karşımıza çıkmakta. Keskin bir direksiyon tepkisi, yol durumunu pilota hissettiren süspansiyon tepkisi ve motordan anında yanıt alınabilen gaz pedalı tepkimesi ile BMW bir kalıptan çıkmış gibi bir etki bırakmakta. Ayrıca çok başarılı olan fren sistemi ile birlikte bu BMW bu bölümde rakiplerine büyük bir fark atmakta: 100 km/s ile giderken yapılan frenlemede 34,4 metrelik bir durma mesafesi süper bir sonuç.
Başarılı BMW'ye karşılık Audi, sahip olduğu özellikleri yeteri kadar dinamizme dönüştürememekte. Bir önden çekerli aracın tipik reaksiyonu sonucu biraz fazla hızlı girilen virajlarda Audi, sınırlarını önde kayma eğilimi ile hissettirmekte. Virajlardaki ani ağırlık transferlerinde arabanın arkası hafif bir şekilde içeri doğru hareketlenmekte. Alfa'da da aşağı yukarı aynı tepkiler ile karşılaşılmakta. Yön değiştirmelerindeki başarısı ile Pirelli P Nero lastikleri ile Audi'den biraz daha stabil bir şekilde virajlara girmekte, ancak direksiyon tepkileri Audi kadar başarılı değil. Ancak yük değişimleri kendisine yabancı bir tanımlama olduğu için slalom gibi durumlarda çok güvenli yol almakta. Düzeltilemsi gereken ise bir noktası var. Sıcak frenler ile BMW'den tam 3,2 metre sonra durmakta veya başka bir değiş ile 30 km/s ile BMW'nin arkasına çarpmakta.
1. BMW: 621 Puan
2. Audi: 583 Puan
3. Alfa: 541 Puan
*Alınabilecek toplam puan 1.000
ÇEVRE & GİDERLERBu bölümde de yine Audi çıtanın yüksekliğini belirlemekte. Audi düşük egzoz emisyon değerleri, uygun sigorta/kasko giderleri, düşük değer kaybı ve oldukça makul garanti avantajları ile parlamakta. Pek de başarılı olmayan garanti özellikleri ve yüksek fiyatı ile BMW değerli puanlar kaybetmekte ki bu şekil ile Alfa'nın da gerisinde kalmakta. Alfa ise yüksek yakıt masrafı, ortalama egzoz emisyon değerleri ve yüksek sigorta/kasko giderleri ile puan kaybı yaşamakta.
1. Audi: 407 Puan
2. Alfa: 384 Puan
3. BMW: 383 Puan
*Alınabilecek toplam puan 1.000
**Bu bölümde Almanya şartları göz önünde bulundurulduğunda Türkiye şartları ile karşılaştırılamaz.
SONUÇAudi ve BMW tam da kendilerinden beklendiği gibi ve sonuçta Audi'nin lehine sonuçlanan bir düelloya karışmış oldular. Audi özellikle sessiz ve yumuşak çalışan ve aynı zamanda uygun yakıt tüketimi ile parlayan V6'sı, konforlu yürüyen aksamı ile farkını belli etti. BMW dinamik sürüş özellikleri ve güçlü motoru ile parıldamakta. Her iki Alman aracı arasında karar kılmak için ise tamamen kullanıcının kişisel beklentileri rol oynayacak. Alfa ise önde bulunan ağırlı dağılımı ve harmonik olmayan beş silindirli motoru ile tamamen bu markanın taraftarlarına hitap eden özelliklere sahip. Hiç bir bölümde yerel kahramanlara karşı ciddi bir rakip olarak karşılarına çıkamamkta. Ve ayrıca sempati puanları da malesef burada dağıtılamamakta.
MOTORLARAlfa - Audi - BMW
Silindir: S5, 4 Subaplı, Turbodizel - V6, 4 Subaplı, Turbodizel - S6, 4 Subaplı, Turbodizel
Hacim: 2387 ccm - 2698 ccm - 2993 ccm
Güç (kW/BG): 147/200 BG 4000 d/d - 132/178 3300 d/d - 145/197 3750 d/d
Maks. Tork: 400 Nm/2000 d/d - 380 Nm/ 1400 d/d - 400 Nm 1300 d/d
AKTARMAVites Kutusu: 6 ileri, manuel - 6 ileri, manuel - 6 ileri, manuel
Çekiş: Önden - Önden - Arkadan
SÜSPANSİYONFrenler Ön/Arka: İ.S. Disk/İ.S. Disk - İ.S. Disk/Disk - İ.S. Disk/İ.S. Disk
Seri Donanım Lastkleri Ön/Arka: 225*60*17/225*60*17 - 215*55*16/215*55*16 - 225*45*17/225*45*17
ÖLÇÜMLERAğırlık: 1630 - 1540 - 1525
HIZLANMA/ARA HIZLANMA0-100 km/s: 8.6 - 8.7 - 7.6
Azami Hız: 228 - 230 - 235
TÜKETİMTest Tüketimi: 10,8 - 7,8 - 8,6
EU-Tüketimi: 6,8 - 6,7 - 6,4