Alfa Romeo 147 GTA vs. Alfa Romeo Giulietta Veloce
Hızlı gitmenin İtalyancasıHot Hatch (Hızlı Hatchback)’ler her zamankinden daha hızlılıar. Ancak kompakt sınıfın bu hızlılıarı diğer kardeşlerinden ne kadar daha iyiler? Burada eski ile yeni karşılaştırması var.
Alfa Romeo 147 3.2 GTA V6 24V vs. Alfa Romeo Giulietta Veloce.Kırmızı, hafif ve keskin. Alfa Romeo’nun spor coupéleri 80’li yıllara kadar Spaghetti all'arrabbiata tadında idiler. Ancak sonra, marka kötü şöhreti altında ezildi. Modelleri, öyle söyleniyordu, daha katalogta iken paslanmaya başlıyorlardı. Alfasud bunun için en iyi örnek idi.
Ancak ateşli 147 bu değişmeye başlamıştı. Özellike 2003 ve 2006 yılları arasında üretilmiş olan 250 BG’ndeki motor ile 3,2 GTA, bugün bile hala kendinden söz ettirebiliyor. Peki, bugünun Hot Hatch modeli olan 240 BG’ndeki Giulietta Veloce’den ne kadar daha iyi. İşte karşılaştırması.
MOTOR VE PERFORMANSAltı silindirli atmosferik beslemeli motor dört silindirli turbo beslemeli motora karşı. 147 GTA, 6.200 devir dakikada 3,2 litre hacimden 250 BG üretmekte. 300 Nm’lik torkuna 4.800 dakikada ulaşmakta. 2003 yılında bu rakamlar oldukça etkileyici idi. O zamanlar en güçlü Golf olan R32, aynı hacimden 241 BG üretiyordu.
147’deki motor 156 GTA’da kullanılmıştı ve daha sonra kompakt modele de eklenmişti. 0-100 km/s’lik hızlanma 6,7 saniyede gerçekleşirken, 246 km/s’lik azami sürati ile birçok V8 motorlu modeli kızdırabiliyordu. V6 motor, performans ve sürüş keyifini yüksek devirlerde veriyor. Alfa, 12,1 litrelik bir ortalama tüketim veriyordu ve bu rakam günlük kullanım ortalama tüketimine oldukça yakın idi.
Güncel model bu konuda daha ekonomik. Guilietta Veloce’de 1,75 litre hacminde dört silindirli bir turbo motor yer almakta ve ona 1.8 TBi 16V denmekte. Direkt enjeksiyon sistemine sahip olan turbo, 2.000 devirde 340 Nm’lik bir tork üretmekte. 240 beygirlik gücüne ise 5.750 devirde ulaşmakta. Durur vaziyette 100 km/s’e 6 saniyede çıkarken azami sürat 244 km/s.
Genel anlamda güncel motorun gaz tepkimeleri daha iyi, daha istekli ve rahat devirleniyor. Çift kavramalı vites ile beraber genel çalışma karakteristiği de daha iyi. Bu aynı zamanda tüketimi de azaltyor. Test laboratuarındaki ortalama tüketim rakamı 7,0 litre. Günlük kullanımda ise on litrenin altında değerler ile turlanıyor. Çekici: Veloce’de kullanılan motor nerede ise 4C’deki ile aynı. Sadece yeri farklı ve buna ulaşmak daha kolay.
Alfa motorları her ne sportif çalışıp öyle ses çıkarsalar da iyi bir bakıma ihtiyaç duyuyorlar. Bunun yanında kısa tutulmuş bakım aralıkları ve gerekli çalışma ısına ulaşmaları gerektiğini de unutmamak gerek. Çünkü ancak motor yağı gerekli çalışma ulaştıktan sonra pistonlar, silindir yatakları ve supaplar kendi iyi hissederken, uzun bir ömür ile de bunun mükafatını kullanıcısına vermekteler. İkinci el 147 alınırken, periyodik bakım defterinin tam dolu olduğuna dikkat edilmeli.
SÜRÜŞ KEYFİKompakt sınıfta altı silindirli motorlar artık sona yaklaşıyorlar. Her tarafımızı dört silindirli turbo beslemeli motorlar çevrelemiş durumda. 147 GTA ile zamanı durdurabilir, sesinin ve sürüş keyfinin doruklarına varabilirsiniz. Altı silindirli atmosferik motor, turbo boşluğu olmadan güçlü bir çekişe sahip, bunun yanında bas bir sese de sahip
Ancak altıı silindir ve önden çekiş birleşimi her zaman doğru çalışmıyor. GTA, gücünü yola aktarmakta sıkıntı yaşayabiliyor, önden kayma eğiliminde ve dar viraj çıkışlarında patinaja kalabiliyor. Özellikle ıslak zeminde durum daha kötüleşiyor, hızlı kalkışlarda ön aksta titremeler yaşanıyor. ESP’nin ayarı da çok iyi değil. Çok güçlü frenlemelerde arka aks hafiflmekte ve sağa sola oynayarak tedirgin etmekte.
Buna karşın tüm hava şartlarında Giulietta Veloce çok daha kolay bir sürüşe sahip. 340 Nm’nin tamamı ön aksa abansa bile kompakt sınıf temsilcinin direksiyonuna hakim olunabiliyor ve ayrıca çekiş kontrol sistemi gerekli görmesi durumunda devreye girerek gücü dengelemekte, az da olsa patinaja izin vermekte. Bu arada tüm elektronik kontrolleri genel anlamda işini çok iyi yapmakta, ancak kesinlikle sürüş keyfini etkilememekte. Sürücüye keyifli bir sürüş imkanı vermekte.
Launch-Control, trafik lambalarında bir çok farklı marka ve modeli oldukça kötü gösterebilmekte, buna 147 GTA da dahil. Çift kavramalı TCT, vitesleri çok hızlı değiştirmekte ve kesnlikle devir kesintisi yaşatmamakta. Bu arada dört silindirli turbo motor tüm gücü ile sesini belirgin etmekte.
ŞANZIMAN VE ÇEKİŞAradaki en az on yıllık teknolojik gelişim farkı otomobillerde kendini hemen belli ediyor. Bu özellikle motor, süspansiyon sistemi ve şanzımanda gösteriyor kendini. Alfa, 147 GTA’yı hem manuel altı ileri vites hem de yarı otomatik “Selespeed” isimli şanzman ile sundu. Altı ileri manuel şanzıman çok iyi çalışma da sanki yarı otomatik vitese göre daha iyi gibi. Ancak burada Selespeed’in bazı özelliklerine değinmekte fayda var. Devir sayısının yükselmesi ile vites değişim aralıkları da kısalmakta. Burada bahsedilen süre 0,80 milisaniye iken Ferrari 599’da mesela bu hız 1,0 milisaniye civarında. Ayrıca vites düşürürken sistem aragazı vererek sportif sürüşü desteklemekte.
Giulietta bu konuda daha iyi. Altı ileri çift kavramalı TCT isimli vites kutusu, çok hızlı vites değiştirmekte, kesin, güvenilir ve aynı zamanda çok da keyif vermekte. Ancak TCT’ye bir alternatif yok.
Her iki model de ön tekerden çekişe sahip. Veloce’nin süspansiyonu, karoserisini normal versiyonlara göre 15 mm daha alçakta tutan spor yaylara sahip. Modern ve burulma direnci daha yüksek karoserisi ile Veloce, selefine göre izinde daha düz gidebilmekte. Ancak aradaki yaş farkı dikkate alınacak olursa, şaşılacak bir durum değil.
KAROSERI VE AĞIRLIKHer iki araç farklı zamanlara ait farklı birer örnek. Ancak her ikisi de yaklaşık 1,4 ton ağırlığında. GTA, 1.435 kg ile tartıya çıkarken Veloce 1.395 kg ile 40 kg daha hafif. Hem de iki silindiri eksik olmasına rağmen. Ancak buna karşın 4,35 metrelik uzunluğu ile GTA’dan 14 cm daha uzun ve bu da yay güvenliği ile içerideki yolcuların yararına bir durum. Her iki oturmasında sırasında daha modern olan Veloce daha fazla alan ve konfor sunmakta.
GTA’nin karoserisi normal versiyonlardan ön ve arka tamponları farklı, ön çamurluklar daha geniş ve bagaj üstü farklı. Veloce ise marşpiyellerinden, difüzöründen, çift çıkışlı egzozundan ve kırmızı Brembo kaliperlerinden ayrılıyor.
DUYGU ETKİLEŞİMİ VE SESBir Alfa Romeo’yu satın alırken bunu sadece bir otomobil olduğu ve bir otomobile ihtiyacınız olduğu için yapmıyorsunuz, bunu bilinçli yaparsınız. Bu durum özellike 147 GTA ve Giulietta Veloce için geçerli. Her ikisi de GTI, OPC ve RS tarzı modellerden ayrılan, çekiciliği olan niş birer otomobil. Bu sebeple onları almak için düşünürken bile duygular etkileşim içerisinde olmakta. Buna ayrıca motor seçimi de farklı katkı sağlamakta. Altı silindirli motor sakin ve kendinde emin bir sese sahip, dört silindirli turbo motor ise saldırgan, daha tiz ve heyecanlı bir sese sahip.
PİYASA DURUMU VE FİYATLARAlfa Romeo, 147 GTA’yı 2006 ve 2006 arasında üretti. Bu sebeple günümüze bunlardan birini bulabilmek daha zor. Bir satış portalında sadece 30 örnek varken fiyatları 6.700 Euroile 39.900 Euro arasında değişmekte. Buna karşın 10.000 Euro’ya oldukça iyi örnekler bulunabiliyor. Harika altı silindirli motora sahip az bulunur bir kompakt için makul bir rakam.
Güncel 240 BG’ndeki Veloce için kasanızdan en az 33.350 Euro çıkarmanız gerekiyor, ancak buna karşın gerçekten modern bir otomobil ve garanti koşullarına sahip oluyorsunuz. Makyaj öncesine kadar üretilen Giulietta Quadrifoglio Verde’yi ikinci olarak yaklaşık 20.000 Euro’ya bulabiliyorsunuz. Yeni Veloce ile kendisinden on yaş fazlası olan GTA arasında uyumlu rakamlar aslında.