Merhaba arkadaşlar, bu konuda aracım üzerinde yaptığım işlemleri, çözümleri paylaşmaya çalışacağım. Amacım hem benzer sorunlar yaşayanlar için bilgi olması, hem de tavsiye almak.
Kısaca kendimden bahsetmem gerekirse otomotiv sektöründe arge test ve validasyon alanında otomotiv mühendisi olarak çalışıyorum. Biraz eskiden gelen deneyim ve ilgiyle biraz da meslekte öğrendiklerimle araçlarımın işlemlerini kendim yapmaya gayret eden biriyim. Şu ana kadar çok farklı araçlara sahip olup işlemlerini yaptım.
Mekanik, elektronik ve yazılım tarafında zaman sıkıntım yoksa genellikle ustaya gitmiyorum. Örnek vermek gerekirse sekman ve kol yatak değişiminden tutun helezon amortisör değişimine kadar kendim yapıyorum ustaların arkasını toplayıp arabadan soğumaktansa.
Gelelim aracıma, 2021 ekim ayında yollarımız birleşti kendisiyle, 2006 model 262 000 km, değişeni ve hasar kaydı olmayan çizgileri güzel bir alfa. Bir takım mekanik ve kozmetik sorunları mevcuttu, ben de genellikle ilgi ve restorasyon isteyen araçlar tercih ettiğim için aldım.
Ne gibi sorunları vardı sıralamak gerekirse:
-Tam gazda 3000 devirden sonra turbo basıncında peak yapma, dalgalanma ve güçten kesilip git gel yapma.
-Zaman zaman kaçıran debriyaj.
-Geç çalışma.
-Rölantide titreme.
-Duman atma.
-Ön düzende sesler.
-Direksiyonda boşluk ve sertlik.
-Vites geçişlerinde sertlik.
-Motorda titreşim ve debriyajı bırakınca boşluk.
-Motorda ve hava basınç hattında yağ kaçakları.
-Farlarda kararma ve zayıf aydınlatma.
-Çizik ve taş izlerinden dolayı boya isteyen yerler.
Yavaş yavaş hem aracı anlamaya hem de sorunları çözmeye başladım.
İşlemlerden ve parça alışverişinden önce hem e learn de, hem de eper de araştırma yapıp o şekilde ilerliyorum. Linklerini paylaşıyorum belki işine yarayan olur:
http://4cardata.info/elearn/939/2/939000002/939000000https://www.pekidi.com/navi?FORCED=TRUE&COUNTRY=1&LANGUAGE=3&GUI_LANG=3&SAVE_PARAM=LANGUAGE&SBMK=R&MAKE=Rİlk haftasında başıma gelen arıza vehicle protection sistem hatasının belirmesi ve aracın marş yapmamasıydı, bazen 5. denemede marş yapıyor bazense seyir halinde gelen bir arızaydı. Yerli yabancı forumlarda sıkça bahsedilen kronik bir arıza, akünün zayıf olması, kutup başı ya da topraklama terminallerinde korozyon ya da body controller modülü problemi kaynak olarak belirtiliyordu. Aracın aküsü adını daha önce duymadığım bir markaydı ve alırken de zayıf olduğunu biliyordum. O yüzden Inci Formul A 72 amper akü alıp taktım. Marş anından önce gelen hata ortadan kalktı fakat seyir halinde arada gelmeye devam ediyordu. Multiecuscan ile hatalara baktığımda debriyaj pedalı sensörü arızası da görüyordum zaman zaman da cruise control devreden çıkıyordu bu sebepten dolayı, sensörü söküp incelemeye aldım. Bu arada daha önce de bu sorun yaşanmış sanırımki pedala baya bir bez bant sarılıp sensörün kısa kalan stroğunu tolere etmeye çalışmışlar. Mili ters çevirip yay bağlantı noktasını ileriye alınca sorun düzeldi.
İkinci işlemim meşhur swirl flaplara el atmak ve senteyi kontrol etmek oldu. Aktüatör bağlantısı sökülmüş fakat flaplar manifoldda duruyordu, yani kimi açık kimi kapalı pozisyonda kafalarına göre takılıyorlardı. Diğer taraftan hem flap hem de manifold etrafında hava kaçağı terleme mevcuttu. Malum flapları iptal etmek için manifoldu sökmek, onun için de trigeri dolayısıyla motor kulağını ve yetmedi yakıt pompasını da sökmek gerekiyor:
Bin bir zahmetle manifoldu söktüm, bereket versin flapların hepsi yerindeydi. Sıkça yaşanan kırılıp motora kaçma durumu olmamış. Bu arada sente aparatı da almıştım, konya sanayisi sağolsun her türlü sente aparatının üretimini yapıyorlar ve uygun fiyata alınabiliyor, yıllardır bir çok arabamda kullandım sorun yaşamadım. Tahmin ettiğim gibi 1 diş ilerde takılmış triger, aparat kullanmayan ve triger değiştirmeyi bilmeyen ustalara selam olsun. Manifolddan flapları söktüm yerlerini kaynakla doldurttum tornacıda, işi yapmışlen tam olsun dedim manifoldu açıp içini hidrojen peroksit ve basınçlı suyla temizleyip tekrar kapattım.
Sonuç beklediğimden de iyi oldu, alt devirlerde motorun toplaması ve genel olarak performansı hissedilir seviyede iyileşti. Flapların bazıları kapalı kalması, sente kaçıklığı ve manifold kaçaklarından dolayı motor sürünüyormuş.
Sıra geldi Egr ye, eski sahibi yazılımdan Egr ve Dpf iptali yapıldığını, fiziksel olarak da dpf in boşaltıldığını belirtmişti. Kaçaklar ve riskler sebebiyle her aracımda yaptığım gibi Egr yi söküp attım ve yerine aliexpress ten sipariş ettiğim kiti taktım:
Egr eşanjörüyle ilgili daha önce sorun yaşanmış sanırım, baya bir kaynak ve yama yapılmış hatta su hatları by pass edilmiş. Bonus olarak da egzoz tarafına ince bir metal koyulup kapatılmaya çalışılmış ama o da ince olduğu için sıcaktan zayıflamış neyseki parçalanıp turboya zarar vermeden değiştirdim.
Biraz da ön düzen tarafına geçelim dedim. Rot balans a gidip baktık rot ve rotillerde sıkıntı çıktı, salıncaklar sağlam şükür, sol iç aks kafasında da biraz boşluk tespit ettim. Parçaları sipariş edip işe koyuldum, porya somunu baya inatçı çıktı:
Sol iç aks jointi, sağ sol takım rot ve rotilleri değiştirdim, Emre Suat abinin tavsiyesiyle Liqui Moly LM47 aks gresi ile 4 aks kafasının yağlarını yeniledim ve yeni kelepçelerle kapattım. Sökmüşken fren kaliper pimlerini Bosch Superfit fren gresiyle yağladım. Çoğumuz kaliper sesi tıkırtısı problemi yaşamışızdır, usta gres sürer gönderir 2 hafta sonra tekrar başlar. Sebebi kaliper gibi çok ısınan bölgeye normal gres uygulanması ve onun da sıcaklık görünce işe yaramaması. O yüzden bu tip özel gresleri kullanmakta fayda var.
Ön düzendeki sesler %70 oranında azaldı diyebilirim. Sert kasislerde gelen ses kaldı onunda viraj z rotlarından geldiğini düşünüyorum, sıraya yazdık.
Direksiyon sertliği ve vites geçiş sertliğiyle ilgili ilk etapta yağları değiştirmeye karar verdim. Liqui Moly olarak uygun özellikte şanzıman, direksiyon yağlarınıve katkılarını temin ettim:
Yağ değişimden sonra hem direksiyonda hem de viteste hissedilir derecede yumuşama oldu. Tahminim şanzımana 75-90 ı çakmışlar, direksiyon hidroliği de uzun zamandır değişmemiş. Turbo alt yağ borusunda da kaçak vardı, ona da el attım. Sıvı contaya basmışlar 40 liralık conta için.
Aydınlatma biraz zayıftı farları içinde kararma ve dışında solma mevcuttu söküp ameliyata aldım:
Yine bir nadide tamiratla karşılaştım, balast bozulduğu için sağ fara led ampül takılmış. Hem far kapağını delmişler hem de arabanın tesisatını soyup bağlantı yapmışlar. Bu da far içini tozla doldurmuş ve merceği karartmış. Farları açıp alkolle temizledikten sonra dıştan zımpara, kloroform ve uv koruyucu cilasını yaptım sonuç güzel oldu. Yeni balast ve ampül takımı sipariş ettim.
Bu arada yazılımda ne var ne yok bir bakayım dedim. Benim emektar MPPS le obd den bağlanıp dosyayı aldım ve inceledim:
Yazılıma baktığımda nutkum tutuldu sanki stage 3 araba yürütüyor gibi torq limiter haritası açılmış, nm to iq haritası bozulmuş, hiçbir yerde yeni sütün ya da interpolasyon yapılmamış. Bu yazılımla bu günlere gelmesi mucize arabanın. Yazılımı güç bela orjinal değerleri bulup çevirdim ve düzgün bir soft dokunuş yaptım. Arabada ne duman atma kaldı, ne debriyaj kaçırması, ne de turbo basıncında dalgalanma ve güç kesme.
Şimdilik bu kadar yazabiliyorum, henüz buraya eklemediğim çok şey var yavaş yavaş paylaşacağım arkadaşlar. Konularla ilgili tavsiyeniz ya da detaylı bilgi talebiniz olursa yazabilirsiniz.