Yay için hangi markayı önerirsin? Hem yeteri kadar alçaltacak hemde konfordan çok fazla ödün vermeyecek.
Hocam, önünüze bütün markalarla ilgili deneyim koyamayacağım için üzgünüm ama size kendi aracımda olan eibach pro-kit + standart amortisör setup'ı ile ilgili mümkün olduğunca objektif bir bakış açısıyla yardımcı olmaya çalışacağım.
Öncelikle yay maceram aracımı satın aldığım ilk günden hatta almadan önceki zamanlara dayanıyor. Genel hatlarıyla oldukça başarılı bulduğum tasarımı geliştirmek adına yay konusuna "2-3 cm alçalırsa efsane görünür" yüzeyselliği ile yaklaşıyordum. Tabi ki aracımı alıp kullanmaya başladıktan sonra değerlendirmeme süspansiyon sisteminin temel var oluş esası olan sürüş konforu + dinamizm perspektifinden de yaklaşma fırsatım oldu. Öncelikle sert karakterli ve rijit gövdeli araçlardan haz aldığımı söylemek istiyorum. Kullandığım, tecrübe ettiğim ve sahibi olduğum (standart binek) otomobiller arasında stok haliyle bana en çok keyif veren araç e90 BMW'ydi. Bana kalırsa sertlik/konfor seçiminin son noktasında bir otomobildi.
Giulietta'nın direksiyonuna geçtiğim ilk andan itibaren sürüşünün son derece keyifli olduğunu düşünmeye başladım. Hatta öyle ki aracıma alışmaya başladıktan sonra limitlerini zorlamaya başlamamla birlikte insanların sanki Giulietta'larını yeteri kadar övmediklerini bile düşünür oldum. Ama bana kalırsa alt yapısı oldukça yeterli olmakla birlikte bir kaç ufak dokunuşla (hiç abartmıyorum) "efsane" haline dönüşebilirdi. Bunlardan birincisi bana kalırsa stok yayların esneme payı biraz fazlaydı ama bu yayın yumuşak olmasından değil sadece uzun ve aracın yüksek ağırlık merkezinin moment etkisinden kaynaklanıyordu. Daha kısa ve bir miktar sert yaylarla bu durum son derece güzel halledilebilirdi çünkü aracın standardında sunulan "Sachs" marka amortisörleri oldukça sert ve kuvvetliydi. Yay upgrade'ini kafama koyduğum günden itibaren günde en az 1 saatimi konu ile ilgili araştırma yapmaya harcadım. Edindiğim izlenim Eibach ve H&R arasında bir seçim yapmam gerektiğiydi. Genel kanı H&R’ın Eibach’a göre aracı yaklaşık 1cm kadar fazla düşürdüğü ve daha sert bir sürüş vaat ettiği yönündeydi.
Markası ve modeli ne olursa olsun bir aracı 3cm’den fazla düşürmek teknik açıdan zafiyetleri beraberinde getirir. Kaldırımların ve kasislerin yüksekliğinden tutun da aracın rot ayarının hiçbir zaman doğru yapılamayacağına kadar birçok sebep bu dediğimi destekler. Bu noktada Eibach bana kalırsa aracımın düşmesini istediğim en sok noktaydı (görsellikten arındırılmış fikrim). Yayı kafamda netleştirdikten sonra ki adım standart amortisörlerle mi devam edecektim yoksa amortisörleri de mi değiştirmeliydim?
Öncelikle yine teknik açıdan yaklaşırsak ideal olan durum tabiî ki amortisörleri de değiştirmektir. İşte tam olarak bu noktada devreye fayda/zarar analizi ve beklentiler giriyor. Eğer ki amortisörleri değiştirmeyi kafama koysaydım alacağım ürün Bilstein B6 olacaktı. Eğer ki aracınızı piste çıkarıp tur zamanı değerleri üzerinden zorlamak ve bunu yapabilmek için amortisör setine yaklaşık 2.000TL para ödemek istiyorsanız hiç düşünmeyin bunu çünkü faydasını göreceksiniz. Ama günlük kullanımda çok bir fark yaşamayacaksınız emin olabilirsiniz. Standart amortisörlerin sönümleme kuvveti Eibach’ın sertliği ile harika başa çıkabiliyor.
Kazanımlar?
• Harika bir görüntü.
• Artan direksiyon hassasiyeti ve kafa yönlendirmesi
• Yüksek hızdaki güven hissi
• 3. Vites virajlarından alınan tarifsiz haz
• Progressive (kademeli) yay sertliği ve çift pinyon direksiyon sisteminin birbirine cuk oturması
Kayıplar?
• Kısalan amortisör ömrü (yadsınamaz gerçek)
• Yayın kısa olmasından kaynaklı bazı engellerde hissedilen şok etkisi (kesinlikle yavaşlamalısınız, bu sesi her duyduğunuzda kabin şok dalgasına maruz kalıyor)
• Uzun burundan ötürü rampalara dikkat etmeniz gerçeği.
Şaşırtan şeyler?
Beklediğimden daha konforlu olması: Aracımla günlük 2/3’ü otoban 1/3’ü kısmen bozuk satıhlı dağ yolu olan bir güzergah izlemekteyim. Bütün test disiplinlerini içinde barındırmasından ötürü her hangi bir süspansiyon sistemini test etmek için harika bir parkur. Otoban sürüşlerinde yoldaki dalgaları sönümlemesi beklediğimden daha iyi, ben sekerek giderim sanıyordum, şaşırdım. Buna karşılık düşük hız enine keskin dalgalı yol konforu oldukça zayıf, ciddi anlamda yavaşlamazsanız iç dikiz aynasındaki rezonansı görürsünüz. Dağ yolu viraj performansı her sabah işe giderken eğlenmem için başlı başına sebep. Benzer şekilde aracınız size 3. Vites otoban yoncalarında onu biraz daha zorlamanız için adeta yalvarıyor ve bunu yaptığınız zaman sizi muhteşem bir g-kuvvetiyle ödüllendiriyor. (Yaz lastiklerime geçtiğim zaman g-kuvveti ölçümü yapacağım) Günlük kullanımda karşınıza çıkan engeller, kasis ve çukurlar inanın bana beklentilerinizin çok altında sorun oluyor. Tamam kabul ediyorum dikkatli bir şoförümdür ama şu ana kadar aracımın altını vurmadıysam bunda bir iki kere de Eibach mühendislerinin emeği vardır.
Karar
Lafı gerçekten çok uzattım ama bundaki amacım aracına yay modifiyesi yapmak isteyenler için bir vizyon yaratabilmekti. Diğer markalar ile bilgili ve tecrübeli arkadaşlar da benzer yazılar yazarsa harika bir kaynak oluşturulabilir.
Stok araç: 7.5/10
Eibach + stok amortisör: 8.5/10
Kesinlikle tavsiye ediyorum. İşçilik dahil 700TL civarına halledebileceğiniz tam bir “değer” şampiyonu.
Not: İmla hataları ve cümle düşüklükleri için şimdiden özür dilerim iş yerinde yazınca bu kadar oluyor