Haberler:

2005 yılından bu zamana Alfa Romeo ruhuyla yaşayanların arasına hoş geldiniz.
Soru, görüş ve önerileriniz için elektronik posta adresimiz: You are not allowed to view links. Register or Login



Alfa Romeo 159 - 1.9 JTDM - Büyük turbo, enjektör, intercooler, manifold,

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.


KAKIRMAN

Muazzam bir konu başlığı olmuş. Nasıl pas geçtim bunu bilemiyorum  :nazar:
The Machina List

1998 | Alfa Romeo 145 | 1.6 TS
2001 | Alfa Romeo 156 | Sportwagon | Selespeed 2.0
2005 | Alfa Romeo 156 | Sportwagon | Selespeed 2.0
2011 | Alfa Romeo Giulietta | Sport Pack 1 | 1.6 JTD
2005 | Alfa Romeo 156 | Sportwagon | Selespeed 2.0
2006 | Alfa Romeo GT | 2.0 TS
2011 | Alfa Romeo 159 |1.7 TBI
***
2005 | Peugeot 206 | 1.4 HDI | Panoramic
2017 | Peugeot 2008 |  1.6 HDI |Allure


emre2blue

Herkese tekrardan merhaba, Uzun zamandır bir paylaşım yapmamıştım. Diğer forumlarda da paylaştım ,buralar boş kalmasın.

Çayınızı kahvenizi koyduysanız başlıyorum.

   Tarih: 20/04/2025, sabah saat 10. Annemi ziyarete gidiyorum. Normalde başka araba ile giderdim ama dedim ki, "Hava güzel, biraz arabayı gezdireyim." Sokağa girdik. Sağ olsun Silivri Belediyesi; eskisi de yenisi de yol bakımını çok güzel yapar. Her yere yetişirler. İnşaat yapan insanlar da yolunu bozduğu zaman hemen düzeltir. Çünkü memleketimizin terbiyesi böyledir. Yavaş yavaş, sakin sakin eve yaklaşıyorum. Bir anda tak diye hafif bir ses geldi. Şimdi, arabada yay var; arada sürtüyor, vuruyor ama genelde önemli şeyler olmuyor. Fakat bu sefer çekirge sıçrayamadı. :(


You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Yarimin böğrünü deştiler...
Kanın izi yüzyıllarca o sokaktan çıkmayacak. :(

Çok hızlı değildim ve devir çevirmiyordum zaten. Hiç yağ basıncı hatası vermedi. Ayrıca oluk oluk dökülen bir yağ olmadığı için, çatlaktan ince ince aka aka yağ bitmiş. Çekici çağırdım, arabayı iş yerime gönderdim.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Benim turbom çok aşağıda olduğu için orijinal geri dönüşü kullanamıyordum. Ben de kartere ek bir delik açıp yağı oraya boşaltıyordum. İşte o bağlantı parçasını vurmuşum ve kaynaktan kopmuş. Çok ciddi bir sıkıntı değil ama uzun süreli bir eziyet çıkardı bana. Her yeri söküyorsun: akslar, motor bağlantıları vs.
Neyse ki hemen karteri temizledik. Fırında ısıttık ve daha kısa, daha düzgün bir parça ile tekrar kaynattım. Sonra da arabadan daha önce çıkan eski motor yağları ile test ettik; "Sıcaklıkta genleşme olursa çatlar mı, kaçırır mı?" diye baktık. Her şey mükemmel oldu.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

emre2blue

Bu problemden sonra o sokağa girmeme kararı verdim ve artık Sokağın başında arabayı bırakıyorum. Cimer falan da yalan , benden önce 50 kişi şikayet etmiş ama nafile. Çünkü sürekli inşaat var. Bir gün düzeltsen ertesi gün bozacaklar. Neyse Gerçeklere alıştım artık. Yağı yeniledim. Filtreileri yeniledim. Baktım işime , önüme.

Tarih 09/09/2025 , evden çıktım, Çorlu'dan Silivri'ye gidiyorum. Çok hızlı değilim. CC açık, bir anda güç gitti. Sanki bir anda basınç hattında boru çıkar ya, Araba çalışıyor fakat boost yok.... ve gaza basınca titreme var. Aha dedim piston gitti . Hemen debriyaja basıp süzülerek emniyet şeridine çektim arabayı. Devir yapmasını istemiyordum. Ambeleye kalkması beni maddi manevi çökertirdi çünkü. Motoru kapattım. ve Hemen kaputu açtım. Her yer yağ içindeydi. Sanki kol çıkarmışım gibi . Aracın altına eğildim her yerden yağ geliyordu. Motoru tekrardan çalıştırdım. Tekleme aynı 3 piston çalışması gibiydi. Hemen kapattım. Çekiciyi çağırdım tekrardan. Arkadaşıma da rica ettim. Beni geldi aldı. Birlikte işe gittik. Arabayı da işe götürdüm hemen ve sökmeye başladık. Bir ay bile olmadan ikinci bozulmaydı bu. Ama bu piston olayı bence %324876327697546 Nazardı. Kesin. Kesiiiinnn. :)

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

İntercooler için full yağ dolu. Turbo Sağlam , Kapağı söktük hemen. Fakat Kızdırma bujileri diyor ki, Öyle rahat bir tamir olmayacak. Canına okuyacağım senin diyor... Ve Kapak çıkıyor yerinden...


You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

1. Piston bizlere ömür, Ruhuna bir Fatiha alabilirim. Enjektör kardeşim veya EGT veya hep birlikte Pistona dalmışlar. Pistonda delik açılıp çatlamış. Fakat gömleklere çok ciddi bir zarar verememiş.

You are not allowed to view links. Register or Login

Burada Kolbenschmidt Piston kataloğundaki gibi kırabilmenin verdiği Mutluluk ile paylaşıyorum. Sebepleri yazmışlar. Sebep birazdan çıkacak ortaya. Kırılan piston Mahle idi. Ondan önce 120.000km kullandığım üstünde 10 yazılımcının 300 dosya denediği ve son halini yıllarca kullandığım pistonlar ise Kolbenschmidt idi.  ( Rakamları Salladım bu arada ciddiye almayın lütfen :D )

You are not allowed to view links. Register or Login

1. Gömlekte bir parça bırakmış . Bunu ölçtük 0.1mm bir parça. Onu kibarca huyuna suyuna giderek söktük. Sonra matkap ucuna bağlanan hınlama ile üstünden geçtik tekrardan.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Kol yatakları genel olarak sağlam duruyor. King Polimer almıştım ozamanlar. Kötü değiller. 10.000km sonra sürüyle pist gününden sonra.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

emre2blue

Başladık tekrardan motor toplamaya artık. Kolları kontrol ettim. Eğrilik yok , kısalma uzama yok. Ama Sökmüşken bu sefer daha iyi şeyler yapmalıydım. Çünkü Bu motorun tamamını ben toplamamıştım. Piston ağırlıklarını eşitleme gibi şeylere başladık. Turbo Çok altta duruyordu ve Manifoldu kötüydü. Onu Orjinal Alfa 147/GT 1.9 JTDM manifoldu bularak değiştirmek istiyordum zaten. Benim Turbonun Exhaust Housing kısmı da Ara conta ile bağlanıyordu, fakat Her pist gününde EGT'den dolayı o conta eriyordu ve Egzoz kaçağı oluyordu. V-BAND bağlantı şart olmuştu. Madem söktük alayına girelim dedik. Elimde yedek blok ve yedek kapak vardı. Başladık girişmeye.
Sıfır Piston set aldım yine Mahle olarak. Kol burçları alt üst değiştiler. Üst Burçlar orjinal olarak değişti. Büyük Burçlar ise Yine King Marka normal bir burç ile değişti. İleride onları da değiştireceğim diye en uyguna bulduğumu taktım şimdilik.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Turbonun Egzoz ve Emme taraflarını kesip kısalttık. Bundan sonra orjinal kalsın ileride birşey olursa değiştiririm kolay olur mantığından FULL CUSTOM işe çevirdim . Egzoz manifoldu süper oldu. Emme'nin çıkışındaki dirsek sayısını azalttım.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Egzoz Manifolduna ER-310 Kaynak teli ile V-Band flanşları kaynattım. Aynı Tel ile Turbonun Egzoz tarafını da kesip V-Band ile kaynattık.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

emre2blue

Bir tarafta yedek motor üzerinde Turbonun ince işlerini yapıyoruz. Diğer taraftan Arabaya götürüp orada ise orjinal pozisyonlarını kontrol ediyorduk. Turboyu Yukarıya kaldırdığımız için Tekrardan bir Downpipe yapmak zorunda kaldım. Bütün YAĞ ve su bağlantıları tekrardan yapıldı.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Egzoz manifolduna EGT ve EMAP soketlerini de kaynattım.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Kaynaktan çarpılan bütün parçalar tekrardan düzeltildi.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Kol burçlarından bir görüntü de böyle olsun : ( Üst kol burçlarını değiştirdim çünkü bundan önceki motor toplamamda gerek yok demişlerdi. ) Ama artık o toplama mantığı bana işlemiyor.

You are not allowed to view links. Register or Login

emre2blue

Geldik işin bomba kısmına... Piston Kaplaması için araştırmaya başladım. Piston tepesini kaplama fikri zaten vardı ama zamansızlıktan falan yapamamıştım. Şimdi madem donları indirdik. Araştırma zamanı geldi. Avrupadan arkadaşlarım bir boya falan var sıkıyorsun piston tepesine. Sonra fırınlıyorsun oluyor dediler. Ama garanti veren yok. Türkiyede de birçok yeri araştırdım sonunda İzmirde DEKA firması ile görüştüm. Pistonları kaplayabileceklerini fakat yüzeyde bir miktar kalınlık yapacağını söylediler. Bende sorun değil dedim. Pistonları keserim :D

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Pistonun birini taradım, Solidworks ile çizdim. Sonra CNC'ye özel bağlama aparatı ile bağladık. Üstünden 0.300mm kestik. Fakat bu kesme bir tornalama gibi değil. Bütün Valf cepleri ile birlikte incelttik tepeyi. Bu sayede Kaplama olduğu zaman piston orjinal ölçüsünde olacaktı.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

emre2blue

Geldik Kaplama hakkında bilgi vermeye, Kaplamamız YSZ ( Yttria-stabilized zirconia ) diyorlar.

You are not allowed to view links. Register or Login

Pistonlar bu şekilde kaplanıyor. Ciddi kuvvetli bir bağ oluşuyor. Kopma kırılma gibi durumlara çok dayanıklı ve Termal iletimi ciddi düşük bir kaplama.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Muhteşem görünüyorlar. Şimdi geldik Kollara, Polonyada bir arkadaşım Kol balansı yapmıştı. Ben de aynı şekilde ilerledim. Kolların alt yarımlarından yedim. ve Üst Kolların hepsinin döküm birleşim yerlerinden şerit zımpara ile yiyerek hepsini eşit kütleye getirdim.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

Bütün Kol ve Pistonlar gram gramına eşit hale getirildi.

You are not allowed to view links. Register or Login

Blok Yüzeyinindeki Conta kalıntılarını saatlerce Netflix Dizisi izleye izleye taşla temizledik.

You are not allowed to view links. Register or Login

Pistonlar artık motorla birleştiler. Conta olarak 2. çentik kullandık çünkü kapak boyutu, ve Pistonların Bloktan çıkma miktarına bakarak ilerledik.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

emre2blue

Motoru Toplayacağız şimdi, ama Kapak üstünden ölçüm alınca bir türlü senteye gelmiyor gene. Bir yerde sorun var ama nerede ????  Hemen olağan şüpheliye dalıyorum ve tahmin ettiğim gibi.  :(

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Triger Dişli Kaması ortalıkta yok. Araba senteden atlamış yine. Ve Sebepleri anlıyoruz şimdi. Motor yapılırken bu arada Enjektörler de Bakıma gidiyor. Bütün 4 Enjektör de bozuk çıkıyor. Hele 1. Pistonu patlatan enjektör piston üzerine işediği kadar da üstten kaçırıyor. Bütün Enjektör valfleri değiştirildi ve Tekrardan kodlandı. 24.000TL ona ödedim. ve Sentenin de bozuk olması Pistonun artık bu işe dayanamayıp "Böyle işe koyarlar kardeş" diyip ortadan yarılması ile bana girdi :D Tabiki Triger dişlisinin hemen yenisini sipariş ettim.

You are not allowed to view links. Register or Login

Çok kibar şekilde hiç Darbeli bir sıkma yapmadan uzun borular ile 34598639586NM ile sıktık.

emre2blue

Motoru Toplarken Zamanında AliExpress üzerinden aldığım alunümyum borulara geldi sıra. Bütün sistemi hafifletmek adına Bütün Basınç borularını söktüm ve optimize etmeye başladım. Hem ağırlıklarını yarı yarıya kestim. Hem de kullanılan dirsek miktarlarını düşürdüm. Ayrıca büyük çaptan döndükleri için de , akışı bozmadan ilerleyeceklerdi.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

İlk boru, Turbodan çıkıp İntercooler girişine giden boru. Bu normalde Paslanmaz çelik ve girişi 50mm sonradan 60mm 'ye çıkıyordu ve borunun tamamı 60mm idi. Onu 50mm olarak değiştirdim. SAdece intercooler'a girişte Silikon üzerinde 60mm oluyor artık.
Ölçüler sanki benim arabaya göre verilmiş gibi. Turbonun da çıkışını kesip yönlendirdiğimiz için akış süper oldu.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

Geldik İntercooler sonrası borulara. Onların hepsini 60mm olarak devam ettim. Toplamda 7kg hafifledi arabanın borulaması. Bu şekilde arabayı çalıştırıp ilk işim Muayeneye gitmekti. Çünkü Motor bozukken muayene zamanı geçmişti.

Muayeneye gittiğimde kafamdan soğuk sular döküldü............ Kaldım. Hemde Kara listeye girerek. Arabanın arkasında METH tankını falan sökmüştük, fakat bagaja bakarken onun bir hortumunun ucunu görmüşler. Arabada AİR SÜSPANSİYON var diye bıraktılar.
Yalvardım, ispat edin dedim gerek yok dediler. Sonra kavga büyüyünce arabaya güçlendirme yapmışsınız , daha uzatırsanız farklı olaylar çıkar zorlamayın dediler. Ben de paramı alıp kaçtım :D

emre2blue

Bunun üstüne arabada ne kadar hortum boru varsa söktüm, Bütün basınç borularını siyaha boyadım. İntercooler zaten boyalıymış onu söktük tekrardan siyaha boyadım. Amaç dikkat çekmemek oldu.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Biraz da motor içindeki parçalardan resimler olsun...

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

Turboyu iyice gizledim. Aslında pratikte de işe yarayacak işler. Bu şekilde kaput altındaki ısıyı da düşürdük.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Bu şekilde başka bir muayene istasyonuna gittim ve geçtim. Kara listeden çıktım.

emre2blue

Artık dertler bitince geldik kaymak işlere, Uzun zamandır düşündüğüm bir Ekran işi vardı. Onu da arada bitirdim. Aracımda şimdi 4 adet ekran bulunuyor. Bunlardan ilki Ana göstergelerin içinde altında yer alıyor. Burada "yakıt durumu", Yağ sıcaklığı ve basıncı ve en önemlisi TPMS yani Lastik basınç ve Sıcaklık bilgileri yer alıyor. Şimdi Alfanın kendi orjinal sistemi var. Ama benim aracımda yok. Orjinal alsan dünyanın parası, çıkma bulsan gertirmek lazım falan filan. Ucuz çin malları var. Güzel de Ben datalog yapmak istiyorum pist süresince nasıl artıyor neler oluyor onu her lastikten alamazsın. Ben de TPMS sistemini ekrana entegre ederek ciddi bir problemin önüne geçmiş oldum. Ekranın bütün kodları bana ait, en azından internette bu ekranı çalıştırıp kodu paylaşan hiçbir insan kulu yok. Satan adam sadece parametrelerini biliyordu. Biraz AI yardımı ile bir kütüphane oluşturup sistemi kurdum.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

Sürüş sırasında ise görüntü bu şekilde oluyor. Bunlar test aşamasında çektiğim görüntülerdi.

You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

Gelelim en önemli uğraşıma.

You are not allowed to view links. Register or LoginYou are not allowed to view links. Register or Login

Aracın ortasındaki 3 göstergeyi digital hale getirdim. PI filan kullanmadım, Anam babam C++ ile yazılmış kod. Toplam proje 2 yılımı aldı. Donanım ve Yazılımın bitmesi açısından. İlk testlerde iki fotograf paylaşmak istedim.


You are not allowed to view links. Register or Login

Son halide bu şekilde diyebilirim. Daha ince ayarlar veriyorum. Videoları sonra instagram üzerinden paylaşacağım sanırım. Şu anda bu şekilde sürüyorum arabayı. Yapılacaklar bitmedi tabiki. Yeni Direksiyon kutusu aldım. Onu takacağım. Yeni Fren kitim geldi onlar da sırasını bekliyorlar. Durmak yok :D Benden bu kadar sanırım. Aklıma gelenlerin hepsini yazdım.

kuti147

Abi eline kesene sabrına bereket diyim öncelikle :) zaten konuşuyoruz hepsini ama. Böyle alt alta dizince gerçekten çok büyük emek var. Bu ülke şartlarında bunu yapan adam yurt dışında neler yapardı merak ediyorum :)
Kazasız belasız, patlaksız çatlaksız keyifli sürüşler dilerim
34 BS 3090 - Rosso Mk1 147
34 FH 3300 - Rosso Mk2 147
34 KY 5602 - Jarama Mk2 156 SS
34 NT 0522 - Jarama Mk2 156 SS
A4 2.0T Quattro Sline
——————————————-
34 ERH 07 -- Jarama Mk2 147

Tolga033

Yapılanları hayranlıkla okudum, özellikle gösterge işi çok iyi olmuş. Elinize sağlık.
Yalnız merak ettiğim bir şey var, motoru yükleyince araç muayeneden kalıyor mu? Turbo, intercooler büyütme vb. gibi.

emre2blue

You are not allowed to view links. Register or LoginAbi eline kesene sabrına bereket diyim öncelikle :) zaten konuşuyoruz hepsini ama. Böyle alt alta dizince gerçekten çok büyük emek var. Bu ülke şartlarında bunu yapan adam yurt dışında neler yapardı merak ediyorum :)
Kazasız belasız, patlaksız çatlaksız keyifli sürüşler dilerim

 Çok teşekkürler  :serefe:

You are not allowed to view links. Register or LoginYapılanları hayranlıkla okudum, özellikle gösterge işi çok iyi olmuş. Elinize sağlık.
Yalnız merak ettiğim bir şey var, motoru yükleyince araç muayeneden kalıyor mu? Turbo, intercooler büyütme vb. gibi.

 Teşekkürler  :serefe:  Motor Yüklemek yasak evet. Hepsi TSE ve TÜV için tadilat yönetmeliği istiyor. Hepsini Ruhsata işletmek ve gerekli yerlerden proje çizdirmek lazım. İntercooler büyütmek Turbo Büyütmek Hortum değiştirmek hepsi yasak. Egzoz falan demedim bile. Hele METH kiti bağlamak yardımcı yakıt hortumu falan direkt işlenmemiş LPG ile gezmek gibi. YAASSAAAAAKK diyor adam  :lol: