Şu aralar çok kafama takılan bi konu var.
-Yarı bağımsız süspansiyon sistemi
-Tam bağımsız süspansiyon sistemi
Hangisi hangi koşulda daha iyi yol tutuyor ?
Tam bağımsız süspansiyon virajlarda tekeri dışa yarı bağımsızdan daha fazla açabildiğinden yola daha iyi oturabilir ve lastikler açıldığında yere yaklaşıcağından daha iyi yol tutacağı söyleniyor. eğer öyleyse neden viraj çubuğu takıp esneme azaltılıyor ?
Yarı bağımsız yer kazanma ve bariz fiyat ucuzluğundan çok tercih ediliyor. golf7'nin birkaç modeli dahil birçok araba yarı bağımsız süspansiyonu artık daha çok kullanıyor. Fakat arka yarı bağımsız süspansiyon sistemi tam bağımsız kadar esneyemediğinden bir açıdan sonra tekerin yola eğik basmasına sebep oluyor.Bunun sonucunda yol tutuşu ve kaymaya başlama limiti azalıyor.
Alfa romeo başından beri yol tutuşa, sportif ruha önem veren bir marka bunu hepimiz kabul ettik.
Giulietta ve MiTo ya bakalım. Giuliettada arkalar tam bağımsız, Mitoda arkalar yarı bağımsız(torsiyon çubuğu) süspansiyon sisteminden oluşuyor. 2 model de sınıfında iyi yol tutan araçlar olarak gösteriliyor. Giulietta kullanmadığımdan bilemiyorum fakat benim gibi mito kullanıcıları da onaylayacaktır ki MiTonun arkasını oynatabilmek çok eğlenceli ve gerçekten kontrollü olsa da sürdüğüm birkaç arabaya göre (farklı sınıf hb arabalar) daha kolay.
Anlayamadığım şey viraj çubuğuyla esneme neden azaltılıyor ? fakat buna rağmen tam bağımsızın sağladığı esneme daha iyi yol tutar diye kabul ediliyor. Yani tam bağımsızın esneyerek tekeri dışa açması iyiyse viraj çubuğuyla bunu kısmak ne kadar mantıklı ?
Eğer alfa romeo yol tutuşta iyi bir yere sahip olduğunu söylüyor ve gösteriyorsa, MiTo gibi halkın ağzında antimini adıyla anılan bir arabayı neden bariz farkı olduğunu söyledikleri tam bağımsız yerine yarı bağımsız süspansiyonla satışa çıkarıyor ? Yer kazanma ve maliyeti anlıyorum fakat alfa yol tutuşu bırakıp küçük sınıf MiTo da bagajın derdine mi düştü yani :D
not: Bilgide yanlışlık yaptıysam kusuruma bakmayın :alfisti:.
Bir sürü bilgi birbirine girmiş :)
Öncelikle Mito ile Giulietta yol tutuşları arasında ciddi fark var. Ben şahsen Mito'nun yol tutuşunu çok başarlı bulmuyorum. Sebebi de bariz şekilde bağımsız olmayan süspansiyon sistemi.
Bağımsız süspansiyonların amacı farklı yol şartlarında lastiğin tabanının yol yüzeyine her zaman tam basmasıdır. Viraj demiri ise bir tekerlek davlumbaz içine girerken diğerini de kendi davlumbazının içine çekerek tek tarafa yatmanın önüne geçmektir. Viraj demiri bu tür bir sistemde şarttır aksi halde virajlarda araç bir tarafa yatarken, yattıığı taraftaki lastik davlumbaz içine girerken diğer tekerlek davlumbaz dışına doğru hareket eder doğal olarak. Viraj demiri davlumbaza dışına hareket eden tekerleği de içeri doğru girmeye zorlar. Bu sayede araçların virajlardaki yatmasını sınırlandırmaya çalışır.Ancak tamamen rijit bir yapısı olmadığı için bunu belli bir oranda yapabilir. Zaten aksi halde yarı bağımsız süspansiyondan bir farkı kalmaz sistemin.
Mito'daki sistem Grande Punto ve Opel Corsa D ile aynıdır. Bu sistemde lastiklerden biri bir yükseltiden geçerken neredeyse diğer tekerlek te aynı oranda ve aynı yönde hareket eder. Çok iyi anlatamadım ama şöyle örnek vereyim, Mito arka tekerleklerinden birini bir yükseltiye çıkarın, diğer tekerlek te yerden kesilir. :)
Önceki Alfam Giulietta'da spor yay bile yokken viraj kabiliyeti ve verdiği güven hissi Mito'dan fazlaydı. Mito'da beklenmedik arka kayıpları yaşamanız her an olasıdır, o sebeple o arka yol tutuşa şok ta güvenmeyin diyebilirim.
(https://www.alfistiturkey.net/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.opel.com.tr%2Fcontent%2Fdam%2FOpel%2FEurope%2Fmaster%2Fhq%2Fen%2F01_Vehicles%2F01_PassengerCars%2FAstra_Hatchback_facelift%2F02_Features%2FMY_13_0_Main%2FOpel_Astra_Technical_CloseUp_768x432_as13_t01_065.jpg&hash=66d4ab23c8c84bc1cdb01bb2f5aa153f5024eda7)
(https://www.alfistiturkey.net/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.alfaromeo.com.tr%2Ftr%2Fmedia%2Fimage%2Fgallery%2Ftechnology%2Falfa-giulietta-technology-suspension-z.jpg&hash=c03f1cca4f02adf6a8802bfe7d6a8c2a5fb7f119)
Giulietta
(https://www.alfistiturkey.net/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.autoblog.gr%2Fwp-content%2Fgallery%2Falfa-romeo-giulietta%2Falfa-romeo-giulietta-2010-1.jpg&hash=c9637d6e1863454ddf3be061346533b6af0486bd)
Mito ani hareketlerde hafif sallıyor arkasını tatlı ama 170 le giderken tatlı olmaz sanki :duvar::D Mini mesela. o da küçücük, ama çok nokta bağımsız süspansiyon var arkada. alfanın malzeme kalitesinde ucuza kaçmasını kabul ederim fakat yürüyende ucuza kaçmak... canımı sıktı bu :duvar: arka torsiyon çubuğu diye mitoyu mu satalım şimdi :haydi:
Alfa Romeo MiTo'nun "C" kesitli arka torsiyon çubuğu, sahip olduğu torsiyonel sertlik ile bunun aynı zamanda bir aktif destekleyici görevi yapmasini ve böylece ideal dönüş performansını temin ederek tepkinin hızının azami düzeye çıkarılmasına yardım eder.
Böyle açıklanmış internette. tam bağımsızdan daha verimli oldu bunda diye koyduk mu demiş, maliyetten kaçtığını örtmeye mi çalışmış bilemedim :D
Corsa D, Grande Punto altyapısı kullandık çaktırma demek istemişler aslında :)
Aslında tam bağımsızın olayı bir tekerleğin başından geçen diğerinin yere basma açısını sapıttırmasın isteği. Bunun dışında tam bağımsızın da tipleri var. MacPherson mesela bağımsızdır ama virajda yatınca özellikle dış tekerleğin yolla açısı değişebilir. 156 gibilerinin yüksek çift salıncağında bu olmaz ya da çok daha kısıtlı olur. Tabi konu 156 olunca MacPherson tipi arkalar da "normal" arabaların önü gibi davranabilir.
Viraj demiri derken, "Anti Roll Bar"dan bahsediyoruz değil mi? Onun olayı yukarıda açıklanmış. Bunun da sertleri yumuşakları var. Sert olanı (GTA'larınki gibi mesela) daha az gövde yatması sağlar, ama sağ-sol tekerleklerin farklı yüksekliklere çıkıp indiği bozuk yollarda da sağa-sola sallama yapar. Bu sallantının boyutları da süspansiyona göre az ya da çok hissedilir.
İki buçuk yıl ve 45.000 km'dir Mito kullanan birisi olarak; bugüne kadar aracı kafadan kaydırmayı isteyerek veya istemeyerek hiçbir zaman başaramadım ama aracın arkası bir çok kere istemsiz olarak kendini bıraktı. Bazı virajlarda gerçekten korktuğum ve "sanıyorum patlıyoruz" dediğim çok olmuştur. Aracımı her ne kadar sevsemde arka tarafı banada açıkçası çok fazla güven vermiyor. Özellikle 30mm H&R (kaya gibi sert) ve 15mm spacer olmasına rağmen. Coil'in de bu arkadaki "oynaklık" durumuna çözüm olabileceğini zannetmiyorum, ancak bir mertebe daha iyileştireceğine eminim. Keşke farklı bir arka süspansiyon sistemi kullansalardı demekten başka yapılabilecek birşey yok sanırım.
youtubeda mito episode lari var suspansiyonla ilgili olanin ingilizce altyazilisini buldum. 147 den daha iyi yol tutmasi için en uygun secimin bu olduguna karar verdik falan diyordu 147 de arkalar bagimsiz biliyorsunuz, hala ucuza kacma isini yediremiyorum bahaneler ariyorum :D golf7 sinden mazda 3 une toyota aurisine hepsi torsiyon cubuguna geciyor bir bir. biri tam bagimsiz biri torsiyon cubuklu iki arabanin ayni hizlarda ve kosullarda viraj testleri yok, teorik bilgi çok, test yok. belki şasinin burulma payını, uzunlugunu, kullanilan amortisoru vs dusununce bazen torsiyon cubugu daha performanslidir. Kisacasi testleri gozumle gormeden inanmam, inanmiycam :D
You are not allowed to view links.
Register or Login
youtubeda mito episode lari var suspansiyonla ilgili olanin ingilizce altyazilisini buldum. 147 den daha iyi yol tutmasi için en uygun secimin bu olduguna karar verdik falan diyordu 147 de arkalar bagimsiz biliyorsunuz, hala ucuza kacma isini yediremiyorum bahaneler ariyorum :D golf7 sinden mazda 3 une toyota aurisine hepsi torsiyon cubuguna geciyor bir bir. biri tam bagimsiz biri torsiyon cubuklu iki arabanin ayni hizlarda ve kosullarda viraj testleri yok, teorik bilgi çok, test yok. belki şasinin burulma payını, uzunlugunu, kullanilan amortisoru vs dusununce bazen torsiyon cubugu daha performanslidir. Kisacasi testleri gozumle gormeden inanmam, inanmiycam :D
maalesef torsiyon çubuğu performanslı değildir.öyle olsaydı araçlarımız elektronik enjeksiyonlu değil karbüratörlü olurdu.yukarıda saydığınız markaların torsiyona geçme sebebleri de tamamen maliyeti düşürmektir.zaten o marka ve model araçların üstün yol tutuş,azami performans gibi bir hedefleri de ,idealleri de yoktur.
Araçlarda "kullanılması gereken" ile, maliyet vb. amaçlı kullanılanları karıştırmayın diye bir ekleme/hatırlatma yapayım. Mesela belki Mito'ya bağımsız koysanız daha beter yol tutacak, her halükarda bağımsız süper yol tutacak diye birşey yok. Önemli olan "optimumun" olmasıdır.
Corvette C6 torsiyon bile değil, MAKAS ile hayvanlar gibi yol tutuyor, bilmem biliyor musunuz :)
You are not allowed to view links.
Register or
Login hocam, bu örnekle bu noktada bakış açınızın biraz yanlış olduğunu belirtebilirim sanırım. Bahsettiğinizle ikisi ayrı örnekler.
Bu arada Corvette-Makas örneği haricinde, torsiyonlu 106 GTI da zamanında "en iyi handlingli" araçlar arasında gösteriliyordu. Demek ki "yol tutuş vb. iddiası yok" şeklindeki teziniz de böylece çürüyor diyebiliriz. Dediğim gibi, bunun en uç örneği kamyonet teknolojili Corvette'tir, ötesi yok :D
Burada anca şöyle bi karşılaştırma yapabiliriz, Golf'ü ele alalım, adamlar Highline 1.4 bilmemne olmayan araçlarda torsiyon uygulamak gibi bir adiliğe geçtiler. Evet, bunun adı maliyet düşürmektir. Ha ama bunu kullanıcıların kaçı anlar, kim fark eder, müşterilerin ne kadar "aaaa bunda torsiyon var, almam" veya "bir üst versiyonu alayım, bunda torsiyon var, istemem" der, VW de bunu düşündüğü için işi mümkün olduğunca kendi lehine çevirmek peşinde.
Mesela bir arkadaşım Golf dediğimizde "ama bilmemne versiyon almam, torsiyon var" diyor. Torsiyon her zaman kötü birşey değil aslında. Normal kullanımda da arabayı kullanan kişinin "aha bunda torsiyon var" ayrımını yapabileceğini hiç sanmıyorum. Kafayı eğip aşağı bakacaksınız :) Ya da bir viraja girdiğimizde torsiyon var diye 70'le, bağımsız var diye 90'la gireceğiz diye bir olay da yok.
Küçük sınıf-büyük sınıf-kompakt sınıf arasında torsiyon-bağımsız karşılaştırmasını yapamayız, ama Golf'ün bu konuda karşılaştırma videoları mevcut. Onlara bakabilirsiniz, işyerinde açamadığım için link bulup koyamıyorum maalesef. Ama ölümcül de farklar olmadığını söyleyebilirim.
You are not allowed to view links.
Register or
Login corvet ve diğer amerikan araçları yüzlerce beygirleri de olsa,makaslı da olsa her zaman avrupalı rakiplerine göre düz yol araçlarıdır.hiç de iyi yol tutmazlar.106 içinde zamanında tabirini kullanmışsın.doğrusuda bu .zamanında.
bilim ,teknoloji hergün ilerlerken,torsiyonlu sistem ,tam bağımsız sistemden iyi olmaz.otomobiller için torsiyon ucuz,basit yapılı,servis maliyeti düşük,düşük hacimli ,düşük güçlü araçlar için kullanılan bir sistemdir.arada ölümcül fark var mıdır.?100 km ile düz yolda giderken farkı yoktur.yüksek süratte viraja girdiğinizde , yolun kaplaması bozukyolda yüksek süratte gidiyorsanız farkı hissedersiniz.
You are not allowed to view links.
Register or
Login Hocam "Amerikan"lar hakkındaki fikirlerini bir nebze olsun değiştirebilmek adına C6 ve özellikle Z06 test videolarına bakmanı öneririm :yukari-ok:
Cadillac CTS-V ve Audi karşılaştırmasını da Jeremy'nin ağzından izleyebilir/dinleyebilirsin :) Ha hoş, onda yürüyen aksam nedir bilmiyorum ama "yol tutuş" fikrini derinden etkileyebilir :)
Halen aynı şeyi savunuyorum. En son teknoloji, en iyisi demek değildir. Önemli olan o geometriye, o kullanıma, o bilmemneye uygunluğudur. Evet, sistemin basitliği, maliyet avantajı getirmesi falan filanı da elbette ki hesaba katmak gerekir, otomobil üreticilerinin işlerine de geliyordur elbet.. Fakat dediğim gibi, önemli olan "araca uygunluğu"dur bence.
Örneğin Mito'ya tam bağımsızı da koysak, Giulietta gibi davranmayacağı kesin. Çünkü aks mesafesi, iz açıklığı gibi şeyler de buna izin vermiyor, bu yüzden de torsiyon kullanıyorlar. Hatta torsiyonun arka lastikleri tam serbest bırakmaması, bazen işe bile yarayabiliyor.
106 için kullandığım "zamanında" tabirim, araç şimdi üretilmediği için. Eski olduğundan değil :) Çünkü yine "zamanının" tam bağımsız, ultra bağımsız, süper 4 çeker, kilitli ön çeker vs. araçlarından bile iyi tepkiler ve değerler elde ediyordu. Bulabilirsen o karşılaştırmaları falan da bi izlemeni, okumanı tavsiye ederim hocam.
iyi yol tutup tutmadığı ,rakipleri ile yapılan karşılaştırmalı testlerde belli olur.böyle bir test varsa seyredelim ,görelim.
Halen aynı şeyi savunuyorum. En son teknoloji, en iyisi demek değildir.
biraz garip olmuş.kullandığın araçta da son teknoloji ,ödüllü motor var.ilginç.
İşyerimdeyim video vs. açılmıyor, haliyle bulamıyorum ama Youtube Google vs. elinizin altında :)
Ayrıca şu kaynakta "Corvette" veya "Chevrolet" kelimeleri ile arama yaparak tur zamanlarından birşeyler çıkarabilirsiniz sanırım. Yalnız ZR-1 uzantısı olanlar Chevrolet'nin yarış araçlarıdır, onları dikkate almayabilirsiniz :)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times
Okumadınız da herhalde, Cadillac CTS-V ve Audi karşılaştırmasını bizzat Jeremy Clarkson yaptı demiştim önceki mesajımda, zevkli bir videodur. Ancak izlemek, okumak istemiyor ve fikrim değişmesin diyorsan, saygı duymaktan başka yapacağım birşey yok hocam :)
Arabayı ödülü süper motoru için mi aldım? Senin yaklaşım çok daha ilginç geldi hocam :)
You are not allowed to view links.
Register or Login
İşyerimdeyim video vs. açılmıyor, haliyle bulamıyorum ama Youtube Google vs. elinizin altında :)
Ayrıca şu kaynakta "Corvette" veya "Chevrolet" kelimeleri ile arama yaparak tur zamanlarından birşeyler çıkarabilirsiniz sanırım. Yalnız ZR-1 uzantısı olanlar Chevrolet'nin yarış araçlarıdır, onları dikkate almayabilirsiniz :)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times)
Okumadınız da herhalde, Cadillac CTS-V ve Audi karşılaştırmasını bizzat Jeremy Clarkson yaptı demiştim önceki mesajımda, zevkli bir videodur. Ancak izlemek, okumak istemiyor ve fikrim değişmesin diyorsan, saygı duymaktan başka yapacağım birşey yok hocam :)
Arabayı ödülü süper motoru için mi aldım? Senin yaklaşım çok daha ilginç geldi hocam :)
listede corvette var.acaba bu corvet makaslı mı? tam bağımsız süspansiyona mı sahip.?
aşağıdaki linki okuyun.
https://www.technopat.net/2014/09/14/corvette-italyanlara-ozendi/ (https://www.technopat.net/2014/09/14/corvette-italyanlara-ozendi/)
Hocam ben ne diyorum siz ne diyorsunuz, tamam pes ettim, tartışmayacağım, birşeyler anlatmaya çalışmayacağım. Siz takılın böyle, tamam...
Sanırım gösterdiğiniz yazıdaki şu paragraf da acayip hoşunuza gitmiştir;
"Amerikan spor otomobilleri eskiden beri belirli bir formülü uygular; motor önde kaputun altındadır, çekiş ise arka tekerlerden sağlanır. Bu tasarım her ne kadar düz yolda yüksek hızlanma ve sürat sağlaması açısından avantajlı olsa da, virajlı yollarda yol tutuş açısından pek başarılı değildir."
Ancak BMW yıllardır bu şekilde başarılar elde ediyor, M3, M4 gibi şaheserler ortaya çıkıyor. Önden motor - arkadan çekiş kombinasyonu için "Virajlı yollarda yol tutuş açısından pek başarılı değildir" gibi kesin bir yargıya varmak, otomotiv endüstrisinde "aptallık"tan başka bişeyle tanımlanamaz sanıyorum.
Giulia'da ne yaptılar peki bu arada? :D
Daha da cevap mevap vermeyeceğim, işinize geldiği gibi cımbızlayıp takılmayı seviyorsunuz çünkü, yazdıklarımın sizin için bir önemi olmadığını fark ettim. Benim için de aynı şey geçerli artık şu saatten sonra. "İgnore" :)
Bu arada düzeltiyorum, yanlış yazdım, ZR1 uzantısı yarış değil, Corvette'in hipersüpercar uzantısı :) Yarış için olanlar C6R falan diye geçiyordu galiba.
amerikan araçları avrupalı rakiplerine göre yol tutmaz.bütün otomotiv kaynaklarında bu böyledir.aralarından bir tanesinin pistte iyi derece yapması bu sonucu değiştirmez.daha yeni yeni bu teknolojileri araçlarında uygulamaya başladılar. linkteki yazıda bunun bir örneğidir.bunun tersini savunmak ferrari,lamborghini vs gibi firmaların bu işi bilmediğini söylemektir.
Kesinlikle katılıyorum: Ahahahah :lol:
Hıhı.. :yukari-ok: :kahve: :serefe: :serefe: :haydi: :rock:
Öhöm öhöm... :kahve:
Bu tarz tatlı münazaraları okurken gerçekten kahvemi manzara karşısında yudumluyor gibi keyif alıyorum :-)
Taraf tutmak serbest mi :D bu torsiyonlu be desinler diye mito almadim hevesimi kirmayin :haydi:
Münazara mı? "Duvara karşı" gibi bi hissiyat söz konusu sanki daha ziyade :D
konuştuğumuz konuda geçen makas fotosu aşağıdadır.kağıt,bez kestiğimiz makasla karıştırılmasın aman ha.
(https://www.alfistiturkey.net/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.hizliresim.com%2F7bR8Am.jpg&hash=05d0730fbf12534c74cfa1183e8035b8badbe2d8)
aşağıdaki linkte corvet c6 nın süspansiyon sistemi ile ilgili foto ve açıklamalar var.
http://www.corvetteonline.com/tech-stories/brakes-suspension/c5c6-corvette-suspension-tech-coilovers-vs-leafs/ (http://www.corvetteonline.com/tech-stories/brakes-suspension/c5c6-corvette-suspension-tech-coilovers-vs-leafs/)
açıklamada ilginç
The leaf spring reduces the true independence of the suspension, although it is still technically geometrically independent.
c6 nın ki torsiyon bile değil makasmış :S :S :S
Halil Bey ( You are not allowed to view links.
Register or
Login ), zaten Onur Bey ( You are not allowed to view links.
Register or
Login ) en başından beri Corvette için "makaslı" arka süspansiyondan bahsediyor ve nispeten eski teknoloji olsa da iyi yol tutuş özellikleri sergilediğini belirtiyor.
Yani son yazdığınız ile Onur Bey'in anlatmaya çalıştığını teyit etmiş oluyorsunuz.
Son olarak burada konu sadece Corvette'te makas var veya yok değil. Konu "Yarı bağımsız & Tam bağımsız süspansiyon sistemi". Yani bununla ilgili bir şeyler yazacaksanız, lütfen devam edin. Eğer Corvette'te takılı kalacaksınız, lütfen kalsın.
Gönderdigim linki incelerseniz corvetin tam bagımsız süspansiyonu olduğunu görürsünüz.makas tabir edilen parca ise viraj demir cubugunun degisik versiyonu.makas fotografı koymustum.corvette oyle bir parca varmı
Tamam, o noktada ben yanlış yapmışım evet, çünkü Jeremy dahil bütün millet "makas var makas var" diyip diyip "leaf springs" lafını ağızlarından düşürmüyorlar. Ancak sistem önceki Corvette'lerde şöyleymiş, daha sonra C6 ile "evrilmiş":
(https://www.alfistiturkey.net/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.triumphspitfire.com%2Fimages%2Fswap%2Fbeast8.jpg&hash=5ff2e979c730e486fb0a5ed56480cdecb3b683fa)
C6'da yapı biraz değişmiş ve "klasik" makas yerine kompozit malzeme kullanılmış, tek parça görünmesi bu yüzden. Ancak "bağımlı-bağımsız süspansiyon" şeklinde tanımlanması enteresanmış. Bu arada bunu "viraj çubuğu" diye kestirip atmak da yanlış olur, zira amortisörlerin etrafında "bağımsızlığı" ilan ettirecek bir yay yok. Yay görevini halen "makas" görüyor, ister dikine olsun, ister at arabası makası gibi dursun... Anca Coilover modifiyesi ile tam bağımsızlık sağlamışlar. Yanlış görmüyor-okumuyorum değil mi?
You are not allowed to view links.
Register or
Login Zaten vatandaş halen "asıl nokta"yı kaçırdığı için, makasmış, değilmiş, bunların bi önemi yok.
"Önde motor, arkadan itiş Amerikan arabalarının uyguladığı birşeydi, düz yolda çok iyiydi ama yol tutuş yoktu" diye aptalca bir tanımlama ile yazıya başlayan ve otomotivle ilgisinin sorgulanması gereken bir yerden link verip, daha 3-5 gün önce açıklanan, aynı yöntemle "yaratılmış" şaheser Giulia'nın Nurburgring zamanını görmedi sanıyorum.
M3, M4'ü ve birçok "önde motor-arkadan itiş"e sahip "efsane" İtalyan'ları Ferrari'leri Lamborghini'leri Alfa Romeo'ları, Maserati'leri falan da sildi, hala benim yazdıklarım arasından abidik gubidik şeyleri cımbızlayıp cımbızlayıp beni oturtma derdinde :)
İşine geldiği gibi anlayıp cevap veriyor.
Neyse, eğlencelik olarak alıp devam edeceğiz, ne yapalım :)
motor önde,çekiş arkada olunca araba çok mu iyi yol tutar.bunu mu demek istiyorsunuz.sadece bunlar yol tutmak için yetmez.yeteceğini de kimse iddia etmez..öyle olsaydı piyasadaki doğan görünümlü şahinlerin de motoru önde,çekiş arkada.onlardan iyi yol tutan araç olmazdı.aracın yol tutuşunu etkileyen faktörlerin başında,süspansiyon geometrisi,ağırlık,ön arka ağırlık oranı ,aerodinamik yapı vs vs. gelir.örnek verdiğiniz araçların süspansiyon yapısına bir bakın ,inceleyin.jeremy'nin dedikleri ile bu işler olmuyor....
Hahahahah yahu cidden kamera şakasısınız :yukari-ok: :duvar:
"Yol tutan" Amerikanlardan bahsettiğimde, "Amerikanlar yol tutmaz, amerikanlar motor önde, çekiş arkada bilmemne yaptı, İtalyanlar böyle yaptı, Corvette de yakında buna dönecek" diye başlayan ve ana fikri bu olan bir yazıyı bana okutuyor, peşinden de bunu mu diyorsunuz :D
Yapmayın yahu, iyi ki söylediniz... De bu söylediklerimi önceki mesajlarda neden dikkate almadınız da şimdi haksız duruma düştüğünüzü düşününce mi aklınıza geldi onu çakamadım :D
Oooof of, çok güldüm ya :D
ya su yari bagimli tam bagimsiz olayinda neye karar kildik, arabaya gore optimum olan iyi mi dedik yoksa tam bagimsiz hep daha iyi mi dedik birde onu konussak olmaz mi :D
You are not allowed to view links.
Register or Login
Hahahahah yahu cidden kamera şakasısınız :yukari-ok: :duvar:
"Yol tutan" Amerikanlardan bahsettiğimde, "Amerikanlar yol tutmaz, amerikanlar motor önde, çekiş arkada bilmemne yaptı, İtalyanlar böyle yaptı, Corvette de yakında buna dönecek" diye başlayan ve ana fikri bu olan bir yazıyı bana okutuyor, peşinden de bunu mu diyorsunuz :D
Yapmayın yahu, iyi ki söylediniz... De bu söylediklerimi önceki mesajlarda neden dikkate almadınız da şimdi haksız duruma düştüğünüzü düşününce mi aklınıza geldi onu çakamadım :D
Oooof of, çok güldüm ya :D
allah gülücüklerinizi eksik etmesin.
yazdıklarım yukarda.sen istediğni anlayabilirsin.anlamayadabilirsin.sorun yok.kulaktan dolma bilgiler ile,jeremy bunu dedi ,filanca şöyle söyledi gibi şeyler ile,ahkam kesmeyelim.
You are not allowed to view links.
Register or
Login tam bağımsız olan iyidir.araçlarımızın iyi yol tutmasının en büyük sebeblerinden biridir.
Süspansiyon ve lastik ayarı parametreleri, araçta yol tutuşa en çok etki eden faktörler, ama neyin, ne şekilde, nasıl etki ettiğini nedense hiç anlayamayacağım gibi :)
Çok fazla parametre var. Bu parametreler birbirlerini etkileyebildiği gibi, etkilemeyedebiliyor. Aracın yol tutuşunu, sadece süspansiyon mekanizmasına bakarak yorumlamak, bilemiyorum ne derece doğrudur. Zira her şeyin başında kullanılan lastik herşeyi değiştirir. Lastik basıncı, zemin sıcaklığı yol tutuşu doğrudan etkileyen faktörlerdir. Camber, Toe in-out ve süspansiyon bump re-bound ve eğer varsa fast B RB ayarlarına hiç gimiyorum :) Aracın ağırlık merkezi, bu noktanın yere yakınlığı... Daha bunlar gibi aklıma gelmeyen bir sürü de parametre var :)
Ve evet, seçim yaparken Onur Bey' in de bahsettiği gibi ciddi bir optimizasyon yapılıyor ve en uygun değerler seçiliyor. Günümüzde en uygun kelimesi de aslında en ekonomiğe eşdeğer oldu. Mito, Punto gibi araçların pazardaki "hedef" kitlesine bakıldığında, yapılan optimizasyonun da bu düşünceler ile geliştirildiğini görebiliriz aslında.
Bu kadar değişken parametre varken de, iki mekanizma arasındaki farkı test etmek, zor değil bence imkansız. Aynı model iki araç alacaksınız, her ikisi de aynı parametrelerde olacak ve biri bağımsız, diğeri yarı bağımlı süspansiyon olacak.
Bence Halil abinin de anlatmaya çalıştığı şey, bağımsız süspansiyonun daha yeni bir teknoloji olması ve bunun avantajları. Eğer makas yay, tüm sistemlerden iyi olsaydı, muhtemelen bu münazara da olmayacaktı :) Gün geçtikçe yeni teknolojiler hayatımıza giriyor. Yeni teknolojinin avantajları muhakkak var ama, fiyat ve uyum konusunda da sıkıntıları mevcut.
Ve yol tutuş konusuna gelince, neticede bizler araçlarımızı pistte kullanmıyoruz, Alfalarımız da yarış aracı değil :) MiTo yu tasarlayan mühendisler, aman nolacak yaa buna da yarı bağımsız takalım, bakalım ne oluyor demiyorlar elbet :) Her türlü hesabı kitabı yapılıyor, test ediliyor ve uygulanıyor. Her aracın limiti vardır. Ferrari de virajda savrulur, Murat 124' de. Bu noktada önemli olan, kullanıcının, kullandığı aletin limitlerini biliyor olmasıdır. Mümkün mertebe altındaki aleti limit altında kullanmalı (kamu spotu içerir), limit üstüne çıktığında ise ne yapması gerektiğini bilmelidir. :yukari-ok:
Aman, kırmayın birbirinizi, gerek yok. :)
Bağımsız süspansiyon yeni bir teknoloji değil. Bunun da tipleri var malum. MacPherson, çok noktadan bağlantılı filan.
Öncelikle yol tutuş ve "handling"i ayıralım. Yol tutuş, gavur milletinin "grip" veya "road holding" dediği, yolda kaymama yeteneği olsun. Bu daha çok lastik ve yayların kalitesiyle ilgili bir durum. Süspansiyonla alakası ağırlık transferi ve lastiklerin yola açısında ortaya çıkıyor. Lastiklerin yola açısı da serbestlik dereceleri ile alakalı. Mühendisler için diğer değişkenleri hiç etkilemeden oynayabilecekleri parametreler arabanın yol tutuş karakterini değiştirebiliyor.
Handling ise ağırlık transferi, yön değiştirme, limitin sonuna gelindiğinde arabanın tahmin edilebilir davranmasıyla ilgili, daha çok subjektif bir kavram. Mesela eski, arkadan çekişli bazı klasik Alfa'lar için "böyle handling'i olan arabayı Alfa bile bir daha yapamadı" filan gibisinden fanatikliğe varan yorumlar gelir, gerçekte ise hiç de öyle GT'nin 150 ile döndüğü virajı o hızlarla alamaz muhtemelen o arabalar.
Yine yaprak/makas yay illa ki bağımsız olmaz diye bir şey yok. O da bağımsız olabilir. Anılan Amerikan arabasında da öyle muhtemelen. :)
Şimdi gelelim zurnanın zırt dediği yere: Tam bağımsız süspansiyonu olan illa ki daha iyi yol tutuş veya handling sağlayacak diye bir şart yok. Süspansiyon /tuning/'i konfora yatkın ama tam bağımsız süspansiyonu olabilir ve sert yaylı, hızlı tepki veren amortisörlü yarı bağımsız süspansiyonu olan bir araba bundan daha iyi yol tutabilir.
Bu işler artık arabanın hedef pazarıyla ilgili. Daha arabanın tasarımı başlamadan önce hedef pazar belirleniyor. Arabayı kime satacaksınız? Şehirli, modern, genç ailelere ikinci araba olarak? Bu insanlar nispeten rahat süspansiyon seviyor, market alışverişini bagaja sığdırmak istiyor, tutup da aracı yol tutuş limitlerinde kullanmıyorlar. Markanızın aracına da X Euro vermeye gönüllüler; X+5000 Euro vermezler.
Pazarlama departmanları bu çalışmaları yaptıktan sonra mühendislik tarafına da verilen bütçe dahilinde, bu kriterleri öncelikli olarak karşılayan arabayı en iyi şekilde yapmak kalıyor. Bu MiTo'sundan D segmentine geçerli. Eskisi gibi bardaklığı olmayan 156'yı artık kolay kolay satamazsınız, çünkü hedef pazarınızdaki insanlar artık bunu istiyor.
tartışmaya gerek yok yolu en çok lastik tutar. Ha bide 147 1.6 tivinsıpark :D ne güzel günlerdi, ne güzel bi dengesi vardı.. çok özledim
Yani muhatap olmayayım olmayayım diyorum, illa bi "tırtıklama" ve söz hakkı oluşturma durumu söz konusu, çok ilginç gerçekten :) Evet mesajlar gerçekten baya bi açık, seçik, net...
Konuyu uzatıyorum, çok özür dilerim ama cidden zorluyor. Çok güzel siyasetçi olurmuş yav, manevra lokomotifi gibi adam :D
1. Ahkam kesmedim, sistemi hep beraber gördük, anladık, halen de sistem "leaf springs" yani "makas" olarak geçiyor, normal makas sisteminden farkı "transverse" yani "enine" yerleştirilmiş makas sistemi. Burada yanlış yok, ben tamamen yanlış söyledim sanmıştım ama makas sistemi olduğu doğru imiş :) Link verilen yazı bağımsız bir yazı olduğu için burada geçen "sistem aslında bağımsız süspansiyon geometrili" lafının referans alınarak bana geri sokuşturulmaya çalışılması, komiklikten ve basitlikten öte birşey değildir.
2. Hala Amerikanlar yol tutmaz diye diretip, özellikle son yıllarda geliştirilen Amerikanların çok iyi yol tutabildiklerini (artık süper tam bağımsız mı kullanıyorlar ne yapıyorlarsa :D ) söyleyince, "Sadece bir Amerikan bu gerçeği değiştirmez" diye saçma bir şekilde kestirip atan sizsiniz.
Ki bu söylem, "Japonların gaportası ince" söyleminden pek farksızdır :)
Kaldı ki ben 1 tane demedim, bir sürü marka model var. Corvette, Camaro, Cadillac, Ford GT40 vb., örnekler çoğaltılabilir, ancak anlamak istendiği gibi okunduğu için.... İşine gelmiyor herhalde.
3. Sonra bunu desteklemek adına Amerikalıların önde motor, arka çekiş yöntemini kullandığını, ancak bu yöntemin bir halta yaramadığı gibi bir anlam çıkarılmasına sebep olan komik bir giriş cümlesine sahip yazıyı paylaşıp, sanki bu yöntem çok kötüymüş gibi, Corvette'in gelecekte ortadan motor, arkadan itiş yöntemi ile İtalyanlara benzeyeceğini söyleyen yazıyı bana "al oku" diye veriyorsunuz.
Bu arada da Amerikanlarla ilgili 10-20 sene öncesinde kalmış yaygın görüşle diyorsunuz ki,
Alıntı Yapamerikan araçları avrupalı rakiplerine göre yol tutmaz.bütün otomotiv kaynaklarında bu böyledir.aralarından bir tanesinin pistte iyi derece yapması bu sonucu değiştirmez.daha yeni yeni bu teknolojileri araçlarında uygulamaya başladılar. linkteki yazıda bunun bir örneğidir.bunun tersini savunmak ferrari,lamborghini vs gibi firmaların bu işi bilmediğini söylemektir.
4. Ben de sırf bu önyargınız yıkılsın diye "örnekler bol, inceleyin" diyorum, siz hala "bi araba" diyip birşeyler geveliyorsunuz. Yani ya okuduklarınızı gerçekten anlamıyorsunuz, ya da bana gıcık gitmek gibi bir gayeniz var :)
5. O arada da diyorsunuz ki, işte Amerikanlar Ferrari Lamborghini yöntemini yeni yeni uyguluyor...
Ben de uyarıyorum, eh peki madem "önde motor-arka çekiş"i bu yazı ile sildiniz, bugüne kadar bu yöntemle üretilen bir sürü araç ne oldu diyorum...
6. Bu sefer de 180 derece artistik spin ile "ha sırf bu yöntemle mükemmel yol tutuş sağlandığını mı söylüyorsunuz, süspansiyon geometrisi bilmemnesi gibi başka faktörler hiç mi önemli değildir" diye iyice saçmalayıp çarpıtarak üste çıkmaya çalışıyorsunuz.
E siz demin sırf bu yöntemin dandik olduğunu söyleyen makaleyi bana link verip, Amerikanı çamurlamak uğruna bu kriterleri baştan oyun dışı bırakan sizsiniz????????
Ha size gelince olur, bana gelince olmaz mı :)
7. Bilgiler doğru olmasına rağmen hala beni ahkam kesmekle itham edip, güya maymun etmeye çalışmanız da apayrı bi "garip" çaba.
8. Ama evet, mesajlar ortada. Anlatılmak istenen de ortada.
Bu arada aklıma da geldi, yanlış hatırlamıyorsam başka bir konuda da isminizin geçtiği ve "kesinlikle laf anlatılamadığı" bir tartışma konusu daha vardı. İçinde ben de var mıydım yoksa sadece okumuş muydum hatırlayamadım ama deja-vu gibi yaşayınca dank etti. Bu yüzden sizin için kendimi daha fazla yormayacağım.
Sadece kendimi anlatabilmek adına yazıyorum, üzerinize alınıp yine saçma bi çarpıtma çabasıyla üste çıkmaya çalışmayın sakın :)
Ignore - engelleme düğmesi falan yok mu yav, yoksa niye yok, varsa nerededir :) Allah aşkına yardım edin :)
Aha da... Bahsettiğim şeyi buldum ama edit edemediğim için önceki mesajıma ekleyemiyorum.
http://www.alfistiturkey.com/forum/modifiye/bunca-lastik-markasi-arasindan-hangisi/msg328162/#msg328162 (http://www.alfistiturkey.com/forum/modifiye/bunca-lastik-markasi-arasindan-hangisi/msg328162/#msg328162)
Hemi de Amministratore arkadaşımız agucba ile, doğru hatırlamışım :) Aynı tarz, aynı yöntem, aynı çarpıtma ve bi tarafına sokuşturmaya çalışma taktiği... cümle kalıbı bile aynıymış yav, "......... mı demeye çalışıyorsun?"... "......... diyorsun öyle mi?"....
ve örnekte görüldüğü gibi illa "açık açık" yazarak, laf sokarak iade etmek gerekiyor ki anlatmak istediğiniz gibi anlayabilsin. Zira arkadaşın "açıklama" mesajından sonra bi itiraz gelmemiş mesela :)
İlginçmiş, ne diyim, "bu modeller de böyle" demek ki :)
Verdiğim rahatsızlık için özür diliyor, allah ön-arka takımlarınıza zarar vermesin, hepsi bağımsız bağımsız takılsın diyorum :D
sitenin sherlock holmes'i.koyduğun linkte yazdıklarım içinde anormal bir şey mi var?ne ispat etmeye çalışıyorsun.anlamış değilim.sana bol makaslı günler..