Aranıza yeni katılmış ve 147'den Spider'a yeni geçmiş acemi bir üye olarak Spider hakkında çok cahilim. Vakit ayırır tecrübelerinizi paylaşırsanız çok sevinirim. Emin olamadım ama umarım doğru yere başlık açıyorumdur. Sabah Sercan Bey'den bazı sorularımın cevabını aldım, kendisine teşekkür ederim bu vesileyle. Ancak belki konu konuyu açar amacıyla tekrar yazıyorum:
1) Offset konusu:Anladığım kadarıyla 916’larda offset değeri 156/147 ailesinden farklı. Benim kullanmayı planladığım jant-teker ebadı: 225/45R17, manuelde belirtilen jant bilgisi: 7,5Jx17 ET30.5. Ancak bu değer 156/147’lerde 40.5 olması lazım.
Dolayısıyla 156/147 jantlarını kullanırsam spacer olmadan doğru değeri yakalamam mümkün değil. Bu durumda iki seçenek kalıyor:
1) 916 lar için yapılmış teledial, Siena gibi ET30.5 olan jantlardan bulmam lazım.
2) en az 10mm kalınlığında spacer kullanmam lazım.
Yukarıdaki bilgiler ışığında gelelim sorularıma:
1) İlk seçenekteki gibi 17inch teledial TR de yaygın bir jant değil. Bu jantı getirtebilecek bir yedek parçacı veya tedarikçi firma bulabilir miyim? Aslında offset kullanmak istemediğim için ilk tercihim bu yönde.
2) ET40 veya ET35 jant kullanmak zorunda kalırsam hubcentric olan spacerlardan kullanmam gerekiyor. Bunun da 10mmlik olanlar yerine en az 12-15 mm kullanılması gerektiğine ilişkin genel bir kanı var Alfaowner’da. Bu konuda tecrübeleriniz var mı? 12-15mm lik hubcentric spacer Türkiye’de bulabiliyor muyuz?
2) Kule GergisiKesinlikle kule gergesi almam gerekiyor, yurtdışı sitelerden birinden alacağım. Montajı hakkında önemli hususlar nelerdir?
3) Powerflex konusuAlfaowner yorumlarından aldığım intiba sonucu sadece arkayı Powerflex bushings’lerle değiştirmeyi planlıyorum. GTV veya spider’a powerflex uygulayan arkadaşların yorumları benim için çok faydalı olur.
İşlem kolay görünmesine rağmen hataya çok açık olduğu yazılmış birçok yerde. Orijinal parçalardan mevcutlarını sökmek ve powerflex burçları takmak ciddi bir basınç/pres gerektirmiyor mu, servisler bunu nasıl takıyor? Yani yanlış montaj yapılırsa veya ne bileyim işe copper grease vb kullanılmazsa daha kötü bir hale gelebilir diye korkuyorum. Kısacası:
-GTV/Spider için bu uygulamayı yapan ve memnun kalan var mı?
-İstanbul veya Ankara hangi serviste kitabına göre yaptırılabilir?
Hepimiz biliyoruz ki Alfalar yanlış usta görmediği sürece çok çok sağlam araçlar. Daha iyi hale getireyim derken herşeyi berbat etmek istemem.
4) Süspansiyon konusu:2004’ten beri kullandığım 147’ye 2010 yılında koni sport amortisör ve Eibach sportline yay taktırmıştım. Tabiki aracın yol tutuşu ve direksiyonu çok çok ciddi şekilde iyileşti ve araçtan aldığım zevk çok daha arttı. O günden beridir stok amortisörlerin maliyet amacıyla çok daha kalitesiz olduğunu ve aracın potansiyelini sakladığını düşünmeye başladım.
Öte yandan bir yandan da eşimin Polo’sunu kullandıkça Koni’lerin aslında yorucu olduğunu, en ufak yama veya çukurda ciddi şekilde yavaşladığımı ve ne kadar dikkat etsem de bir noktada arabanın içinde kendimi zıplarken bulduğumu farkettim.
Spider’ı, bir GTV veya benim 147 gibi kullanmayacağım. Bu aracı hava güzelken, sakin sessiz yollarda keyif için süreceğim, yeri gelecek ODTÜ’nün kötü kasisli yollarında kullanıcam, yeri gelecek Ege Akdeniz’in soğuk asfaltı olacak. Daha çok memleketin kötü yollarında cruising diyebiliriz. Dolayısıyla önceki gibi sertleştirip mükemmel yol tutsun diye bir kaygım yok.
Ancak kaygım aracı olabilecek en iyi kondüsyonda yıllarca kullanmak ve her süspansyon elemanın doğru dürüst çalışmasını sağlamak. Eğer önceden düşündüğüm gibi zayıf nokta amortisörlerse bunları sağlıklı çalışma adına OEM olmayan bir markayla değiştirebilirim. Koni’leri ve kule gergisini taktığımda 147’deki trim sesleri ve lastik burç sesleri (kasislerde vs) de neredeyse tamamen kesilmişti ve bu çok çok hoşuma gitmişti. Belki en yumuşağa alsam OEM amortisörden daha sessiz ve konforlu olabileceğini bile düşünmüştüm.
Gerek Alfisti Turkey forumda, gerekse Alfaowner’da uzun uzun okumalar yaptım. Sizin GTV ve Spider’la ilgili tecrübelerinize ihtiyacım var. Çok ciddi bir kitle bu arabaları kullanmış ve kullanıyor ve farklı amortisör yay seçenekleri denenmiş. Bu noktada sorularım şunlar:
1) Benim 147’de hissettiğim gibi OEM amortisörlerin de aracın komplike süspansiyon sistemini gölgelemesi söz konusu mudur? Çok daha hisli bir direksiyona sahip olabilecekken amortisör nedeniyle bunu engelliyor olabilir mi?
2) Arabayı alçaltmak istemiyorum veya çok daha iyi yol tutsun gibi bir derdim yok. Ancak 147’den kalma koni’lerin de karakterini seviyorum (rebound hissi vs..). Orijinal yaylar ile konileri en yumuşak setup’da kullansam nasıl bir sonuç alırım tahminen? (Bilstein’ler artık üretilmiyormuş sanırım, o yüzden sadece Koni yazıyorum) Alfaowner’da bu setup’ın rahat olduğunu yazanlar var. Eğer mevzuyu sertleştiren aslen yaysa zaten alçaltmak istemiyorum. O zaman orijinal yay ve Koni iyi bir seçenek olabilir mi?
3) Phase 3 ‘lerde süspansiyonun daha yumuşak olduğunu okudum. Ancak bunu birkaç cümle içerisinde gördüm, resmi bir açıklamaya veya yoruma ulaşamadım. Bu konuda bilgisi olan var mı?
Beklediğimden çok uzun bir yazı oldu
Konuları ayırmalı mıydım acaba?
Şimdiden zaman ayırdığınız için teşekkür ederim.
Olgun