Herkese Selamlar,
Yaklaşık 1 aydır uğraştığım ve beni biraz dallandırıp, yanlış çözümlere yönlendiren bir hata kodundan bahsedeceğim.
Bundan yaklaşık 1 ay önce, bir sabah arabayı çok sakin bir şekilde kullanırken motor lambası yandı. OBD'den baktığımda hata kodu P0039 idi, yani turbo bypass valfi hatası tanımı ile karşılaştım. Hata, turbo sistemi içinde çok düşük veya çok yüksek basınç görülmesi sonrası oluşuyormuş. Sebebi pek çok farklı şey olabilir, ki bunlar borularda kaçak, valfin çalışmaması veya wastegate'in işlevini yerine getirememesi diye listelenebilir. Hatayı silince herşey düzeldi, hata tekrar edecek mi diye bu şekilde arabayı kullanmaya devam ettim.
Yaklaşık 1 hafta sonrasında yine aynı arıza yandı. Ben de durum öyle olunca, turbonun wastegate'ine yol veren elektronik valfi yenisiyle değiştirdim. Çünkü, internetteki araştırmalarıma göre en olası şüpheli bu valf idi.
Bu vakte kadar performansta bir kesiklik veya tekleme gibi bir sorunum yoktu.
Yeni valfe rağmen aynı P0039 hatası, bir kaç hafta sonra tekrarlandı. Bunun üstüne, Alfa kousunda daha deneyimli olan bir kaç ustaya başvurdum. Ama ustalar, araçta Magneti Marelli ME 110T tuning box olduğundan, bu hatanın arada ortaya çıkabileceğini ve fake hata olduğunu, eğer hissedilir bir sorun olmaz ise kafama takmamamı söyledi. Ben de teşekkür ettim, yoluma devam ettim.
ama buna rağmen hata 1-2 haftada bir bu hata arıza lambası ile birlikte karşıma geliyordu. ama performansta hissedilir bir şey olmadığından, net bir tanım koyamıyordum.
Bu esnada, P0039 işi bir nevi beynimde arka planda kaldı. Paralelde ise, arabada ara ara teklemeler falan meydana gelmeye başladı, özellikle arabayı yaklaşık 1 saat falan kullanınca bu teklemeler daha hissedilir oluyordu.
Araba LPG'li olduğundan, teklemeler çok ateşleme kaynaklı gibi de hissettirdiğinden, ilk olarak LPG'nin regülatörünü kurcaladım. Anlık basınç düşüşleri var gibime geldi, o sebeple gidip regülatörümü garantiden değiştirdim. Ardından da AFR ayarı yapıp, arabayı tekrar saat gibi çalışır hale getirdim.
Fakat AFR ayarından hemen sonra daha eve dönerken arabada yine tekleme oldu. Tabi durum biraz moral bozdu. Ama sonuçta arabamızı seviyoruz, ikinci olası şüpheli olan NGK laser series iridyum bujilerimi, daha 10.000km olmamış olmasına rağmen, yenileri ile değiştirdim.
Bujileri değiştirince araba gerçekten daha bir pürüzsüz çalışmaya başladı, belki de bana öyle geldi. Neyse, yaklaşık 100 km çok güzel kullandım arabamı, ta ki bugün iş çıkışı sabuncubeli rampasında araba tekleyene dek!!!
Tabi ben şok. ama bu sefer kararlıydım:) biraz zorladım arabayı o an, ne yapacak diye. Saniyeler içinde arıza lambası yandı ben de tabi hemen zorlamayı bıraktım, o şekilde sakin sakin eve kadar gittim.
Kontağı kapatmadan OBD'yi bağlayıp hataya bakayım dedim. Tabi ben yine LPG'den şüphelendiğimden, ateşleme hatası veya fakir karışım hatası falan görmeyi bekliyorum. ama tabi bana asıl şok burada oldu, çünkü hata LPG ile hiç alakalı değildi, P0039'idi.
İşte o anda bende flaşlar patladı. Dedim ben bu işin kök sebebini bu gece bulacağım!!!
Öncelikle, stock bir mito sahibi bir arkadaşın arabaya binip, obd'yi bağlayıp güzelce bi gazladık. okumamız gereken basınç değerlerini falan gördük.
Sonra benim arabaya bindik, OBD bağlı şekilde hem LPG'de hem de benzinde, MA110T açık/kapalı/sökük tüm kombinasyonlarda denemelerimizi yaptık.
Araçla ilk gazlamaya başladığımızda, kombinasyon ne olursa olsun, basınç ve performans hep olması gerektiği gibi idi. Ama ne zaman ki aracı iyicene ısttık, turbonun basınç dalgalanmasını görmeye başladık.
Yaklaşık 3000 rpm'de 19-20 psi peak basınca çıkan, 17-18 psi'da bir süre continuous basınç değeri, 3000-4000rmp arasında anlık olarak 18'den 16'ya, 15'e düşme sonra tekrar 18'e çıkma gibi, düzensiz bir dalgalanma içindeydi. ME110T aktif iken basılan basınç daha fazla olduğundan, dalgalanma daha net oluyordu. ama ME110T sökükken bile aynı basınç dalgalanmasını OBD üzerinden sıklığı daha az olsa da gördük. Hatta u dalgalanma esnasında arabada hafiften tekleme de oluyor. Ve bu teklemeyi ilk kez benzinde de hissetmiş oldum. Yani konu artık baya baya LPG'den bağımsız idi.
Buradan bizim çıkarımımız, ya borularda kaçak var, ya da wastegate yayı artık ömrünü tamamlamış, yeterli kuvveti sağlayamıyor şeklinde oldu.
Borularda kaçak olsa, basıncın dalgalanma yerine, direk düşeceğine dair yorum yaptık ama tabi kesin konuşmak mümkün değil.
Basıncın dalgalanması söz konusu olduğundan, bizce en olağan şüpheli wastegate yayı. Çünkü bir tutuyor, bir tutamıyor gibi kararsız davranışı eskimiş bir yayın sergilemesi daha olası gibi. Bu da zaten continuous boost anındaki dalgalanmayı açıklar.
Sizler ne dersiniz? wastegate tespitimizde sizce doğru muyuz?
Eğer doğruysak, wastegate'i komple yenilemek mi gerekir, yoksa sadece yay değiştirerek olur mu? Bir de, yay değiştirmek yeterli ise, aynı sertlikteki yayı nereden buluruz?