Arkadaşlar, doğru vites değiştirme devri ya da devir aralığı ne olmalıdır? Doğru vites-devir aralığı ilişkisi.
tork devri baz almak gerir aslında.duz yolda 3300 dd 4000 arası rampalarda 4000 dd il 4500 aractaki agırlıklıga gore. inişlerde 2200 dd 3000 arası tabi hızlanırkende fazla yuklenmeden
quote:
tork devri baz almak gerir aslında.duz yolda 3300 dd 4000 arası rampalarda 4000 dd il 4500 aractaki agırlıklıga gore. inişlerde 2200 dd 3000 arası tabi hızlanırkende fazla yuklenmeden
Katılıyorum...
quote:
quote:
tork devri baz almak gerir aslında.duz yolda 3300 dd 4000 arası rampalarda 4000 dd il 4500 aractaki agırlıklıga gore. inişlerde 2200 dd 3000 arası tabi hızlanırkende fazla yuklenmeden
Katılıyorum...
Önceki aracımdan kalan genel olarak 2000-3000 devir arası kullanma alışkanlığımı değiştirmeyilim sanırım. Bunun ne gibi zararı olur
bence doğru vites değiştirme aralığı diye birşey yoktur. Eğer seri bir hızlanma istiyorsanız 6000de değiştirin. Ekonomi olsun diyorsanız 2000 de. Beklentilerle alakalı bir durum bu. Yüksek devirde değiştirmek tüketimi arttırır hepsi bu çok fazla devir kesici civarında gezmedikçe sorun olmaz.
2500 / 3000 Arasi degistiriyorum. Hava guzel camlar aciksa genelde 3000 bulduruyorum motordan viiiiv diye cok mukemmel bir ses cikiyor. Ayrica 3000 Devirde vites degistirirsem 2500'e gore daha rahat ve sarsintisiz geciyor. Bagzen zevk icin kullanmadigimda 3000 devri buldurmuyorum varyator devreye girmesin diye misal.. 2800 falan degistiriyorum. Aracin sesinden anlasiliyor bu 200 devir farki.. Alfa farki
Aynen, coğu arkadasın belirttiği gibi 3.000 devir civarı degistiriyorum DNA eğer Normal modundaysa cünkü 2000 devir civarı değistirince arac yigilabiliyor rampalarda turboyu cok az kullandığı icin.
DNA Dinamik moduna gecince tork patlaması oldugu icin 2.000 devirde değiştirmek yeterli oluyor.
fazla devirsiz kullanınca da tırıltılı birses, sanırım varyatör sesi o..
geliyor kulağıma herzaman olmasada... 3000 devir üstüne geçmemeye alıştım dizel arcımdan tabi gaz verenlere uyarsam 6-7bin deviride gördüğüm oluyor ...
Ekonomi yapmak istediğim zaman veya araç soğuk iken 3000'e varmadan 2800-2900 gibi değiştiriyorum. Keyif ve motor sesi istediğim zaman 6700-6800'e kadar çıkıyorum. Özellikle 2.vitesteki 7.000 devre kadar çıkan tırmanış beni mest ediyor. Kapatıyorum teybi motor sesine bırakıyorum kendimi.
quote:
tork devri baz almak gerir aslında.duz yolda 3300 dd 4000 arası rampalarda 4000 dd il 4500 aractaki agırlıklıga gore. inişlerde 2200 dd 3000 arası tabi hızlanırkende fazla yuklenmeden
katılıyorum. tamamen yol yükü ile ilgili, istediğiniz hızda yeteri kadar tork verirseniz motoru verimli çalıştırmış olursunuz, bunun anlamı gaz açıklığını iyi ayarlamaktır, ekonomi için ise hızın düşük olması gerekir.
Düşük devirlerde ekonomi yapıyım derken aracı zorlayarak yakıt sarfiyatını ve harareti arttırmamayada özen göstermek lazım bence
iyide hararet neden yükselsin. Yaz kış, rampada düzde, 30 ile giderken 150 ile giderken, 1 vitesde 5 vitesde termostadı, radyatörü, soğutma suyu boru devreleri ve radyotör fanı sağlam olan bir aracın motor sıcaklığı sabittir. Yani 90 derece. Eğer durum böyle değilse zaten bileşenlerden birinde sorun var demektir. Sebebini motor devrine bağlamaya gerek yok.
duz zeminlerde 2000 dd normal sayılır ekonomisi de vardır lakin tırmanışa gectiginizde bu devirle devam edince farkında olmadan gaza yüklenilir bu durumda tuketim artar ve motor ici surtunmeler en ust seviyelere cıkar motor ömründen yer(yapması gereken fabrika verilerinin cok altına iner)hararet demeyim ama cunki fanlar ve termostat aynı seviyede tutmak icindir.motor ısısı motor ici surttunmeden dolayı cok hızlı bir şekilde artar eger cıkıcanız egim cok uzun ise hararetin normal seviyenin ustune cıkabildigi olur.motor ömrünü yakalamak ve gecmek icin tork devri yol durumu gercekten buyuk etken
koşullar ne olursa olsun eğer hararet yükseliyorsa. Sebebi yeterli soğutmayı sağlayamamaktır.
Devirden bağımsız olarak gaza en az basarak hızlandığım ve hızımı sabitleyebildiğim vites hangisiyse ben onu kullanıyorum. Bu şekilde fabrika verilerinin altında yakıt tüketimi tutturduğum oldu.
araba ne isterse onu veririm. hangi viteste daha raha yürüyorsa o vitesi kullanırım. bu şekilde hem araba yığılmaz, hemde motor arabayı rahat çeker. bugün şunuda anladım ki 110-120 km civarında giderken hem yakıt tüketimim düşüyor hemde araba rampa tepe dinlemeden, yığılmadan gidiyor. devir 2500-3000 civarı oluyo bu hizlarda. yani turbonun verime başladığı devir
Geçen ay Atlas dergisinin ekinde ekonomik araba kullanma rehberi diye birşey verdiler. Benim de bildiğimin aksine rehberde vitesi erken yükseltip, düşük devirde gaza çok basmak daha ekonomiktir şeklinde yazıyor. (Aynen bu şekilde düşük devirde, gaza daha çok basın yazıyor)
quote:
Devirden bağımsız olarak gaza en az basarak hızlandığım ve hızımı sabitleyebildiğim vites hangisiyse ben onu kullanıyorum. Bu şekilde fabrika verilerinin altında yakıt tüketimi tutturduğum oldu.
fabrika verileri, aracı dinamometrede test ederek veriliyor, normal şartlarda daha iyi değerler elde etmek pek mümkün değil. standarttan farklı lastik kullanıyorsanız ya da bir şekilde araçtaki sürtünme kayıplarını azaltmayı başardıysanız bu değerleri tutturabilirsiniz. belki de testinizi sıfır eğimde değil de meyilli bir yolda yaptınız, o da olabilir.
Fabrika verileri aracı dinamometrede test edilerek verilmiyor bence. Araç piyasaya sürülmeden önce bazı test araçları 100 bin km'nin üzeinde kullanılarak sonuçlar ortaya dökülüyor.
aslında en az 4500km yaptıktan sonra (rodaj)dinamometreye baglanıyor. 100binlerce km test edilenler süspansiyon ve aks durabilitesi, titreşim ve gürültü ile ilgililer, tabiki yakıt değerleri de alınıyor ama broşürlere geçen değerlerin 0% eğimde olduğunu unutmamak gerekir. bu yüzden dinamometreye baglanıyor.
Avrupa üretimi olan araçların güçleri önceleri DIN, şimdi ise ECE Normu'nda ölçülmekte ki bu değerler Net Güçler'dir. Yani motorun üstünde tüm yan aksamları bağlı iken olan değerlerdir.
ABD'de ise SAE Normu'nda olan ölçümledeki sonuçlar ise Brüt Güçler'dir.
quote:
quote:
Devirden bağımsız olarak gaza en az basarak hızlandığım ve hızımı sabitleyebildiğim vites hangisiyse ben onu kullanıyorum. Bu şekilde fabrika verilerinin altında yakıt tüketimi tutturduğum oldu.
fabrika verileri, aracı dinamometrede test ederek veriliyor, normal şartlarda daha iyi değerler elde etmek pek mümkün değil. standarttan farklı lastik kullanıyorsanız ya da bir şekilde araçtaki sürtünme kayıplarını azaltmayı başardıysanız bu değerleri tutturabilirsiniz. belki de testinizi sıfır eğimde değil de meyilli bir yolda yaptınız, o da olabilir.
Benim bildiğim kadarıyla fabrika verileri aracın 100 kilometrede tüketeceği en az yakıtı göstermiyor. Fabrika verisi şehirlerarası yolda 6 lt ise dikkatli kullanımla pekala 5.5 lt yakmak mümkündür. Fabrika verilerine detaylıca bakmıştım hesaplama yöntemlerine, yapay ortamda yapılan testler. Yol koşulları uygunsa ve sürücü dikkatliyse verilerden az yakmak mümkün, ki ben bunu yaptım. Şartlar da gayet normal genelde. 400-500 km boyunca sürekli meyilli bir yolda gitmem zaten olası değil, kaldı ki son uzun yolculuğumda bol virajlı yokuş yukarı dağ yolları da dahil olmak üzere gayet güzel bir tüketim yakaladım. Tek yaptığım da aracın zorlanmadan hızlandığı vitesi seçip, gaz pedalına da ayağımın altında yumurta varmış gibi basmak oldu.
Ki ben bunu tek bir araçta da yapmadım. Bugüne kadar kullandığım çoğu araçta eğer yakıt ekonomisine yönelik kullanım gerçekleştirdiysem genelde fabrika verisinden düşük rakamları yakaladım, hem şehiriçi hem şehirdışı olarak.
Eski topiclerde de bulunabilir mesela, "şehiriçi"nden kasıt zaten çok değişkendir. 156 2.0 TS ile İzmir şehiriçinde sabah ve akşam trafiğine girerek çok zorlamazsam 9 lt, zorlarsam 8.5 litreye kadar düşen bir tüketimi yakalayabiliyordum mesela. Fabrika verisi nerede, benim tüketimim nerede.
Şehirdışında ise fabrika verisinden düşük tüketimi yakalamak yine kullanıma bağlı olarak mümkün. Aracın kendini bulduğu hızı hissedemediğiniz zaman bile yol bilgisayarından anlık yakıt tüketim göstergesine bakarak hangi viteste hangi devirde hangi hızda gitmeniz gerektiğini rahatlıkla anlıyorsunuz.
Şu aralar siteye girmeyen eskilerden Kerem diye bir üyemiz vardı. 156 1.6 ile tek depoyla 1000 km'den fazla yol tepmişti. Bu da bir başka örnektir mesela.
az yaktırma konusunda yarişmada duzenlendi ve cok ilginc sonuclar cıktı.herzaman arac duzgun oldugu surece yakıtı fabrika verisinin altına indirmek mumkun.benim yazdıklarım tamamı ile motor ömuru ile ilgiliydi.soyle ifade edeyim benim aracının fabrika verisi 800 bin.ama kac tane 200 bini gecmiş ve rektefiye görmemişi var acaba??yol ve yüke göre 200 veya 300 dd fazlalıgı cok yakıtı etkilemez ama motorü gercekten devirsizlik cok etkiler
Önder bey, söyledikleriniz gayet mantıklı ekonomik araba sürüşü ile ilgili tecrübeleriniz ve doğruluğunada inanıyorum ama sizin sitilinizde sürerek daha az yakan bir aracın tanıtımında günümüzde bir araç için öngörülen en önemli özellik haline gelmiş olan yakıt sarfiyatını neden daha fazla gösteriyorlar. sonuçta performans aracı olmayan orta sınıf bir arabanın nerdeyse ilk karşılaştırılan özelliği yakıt sarfiyatıdır ve bu durum petrol zengini ülkelerde bile en azından çevreyi korumak adına ön plana çıkmıştır.
tekrar söylüyorum sizin yazdıklarınıza lafım yok doğrudur ama yukarıda yazdıklarımda doğru ise eğer ortada bir çelişkimi var yoksa benim bilmediğim bişeymi var diye merak ettim, siz ve diğer arkadaşlar bilgilerini paylaşırsa sevinirim.
Vural Bey araçların fabrika verisi yakıt tüketimini ölçmek için belirlenmiş kurallar var. Bu yüzden aracın yakacağı en az veri fabrika verisi değil. Kurallar olmasa muhtemelen üreticiler de mümkün olan en az ne kadar yakıyor araç onu yazarlar, ancak ölçüm için belli standartlar var ve ona göre açıklamak zorundalar. Bu yüzden fabrika verilerinden az yakmak mümkündür. Ama yine de fabrika verileri de genelde oldukça düşük oluyor, normalde de biraz daha fazla yakıyoruz biz.
Şurada şöyle bir şey buldum:
http://forum.donanimhaber.com/m_33322259/tm.htm
Ancak genel kullanımda fabrika verisinden bir miktar fazla yakmak normal zaten, ben sırf yakıt tüketimi adına çok özellikle dikkat ettiğim zamanlarda fabrika verilerinden az yakıyorum.
Araç Tüketim değerleri Avrupa birliği ülklelerinde AB 80/1268/EEC normunda belirtilen şartlarda ölçülür ve belirlenir.
Merak edenler için standartların bulunduğu web sayfası:http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/documents/directives/directive-80-1268-eec_en.htm
Edited by - bohr597 on 23/08/2010 00:31:03
peki sormak istediğim 1.vitesten 5.vitese kadar 3300-4000 arası mı olmalıdır bu deger arkadaslar?yanı her vites aralıgında bu devri yakalamalı mıyız?(standartlarda ve onayladıgınız bılgıler ısıgında)tsk ederım sımdıden...keyıflı surusler..
benim denemelerimde en zevkli ve en sorunsuzu 3500 devir
2000 devirde de değiştirirsin, ne olacak ki? Ama yeri gelip de hızlanmak istediğimizde hızlanamayacak. Neden? Nedeni basit aslında. Zaman içinde motorun hızlanacak beygirleri kalmamış olacak, lakin motorun 200 beygirse 30 beygirlik 40 beygirlik düşüşü anlamak güç.

3000 devir civarları değişirsek, motor icin ekonomi olur ve en ufak bir zorlanma hissettigimizde bir alt vitese geçip gaza fazla yuklenmeden gitmek hem ekonomi hem de motor icin iyi ve ömürlü, titreşimsiz sürüşler demek.

Tabi ki aracınızın km'si ile de ilgili. Düşük km araclarda devirsiz kullanılsa da uzunca bir süre hizmet edecektir.
Edited by agucba
Lütfen yazım kurallarına, noktalama işaretlerine ve Türkçemiz'in doğru kullanımına biraz daha özen gösterelim. Noktalama işareti olmayan mesajları çözmek, inanın yeri geldiğinde çok zor bir hal almakta.
Fabrika değerlerinin altına cok rahat inilebiliyor.
156 2.0 selespeed imle en son yol bilgisayarimi sifirladiktan sonra sakin kullaniyorum(ağırlıklı olarak 3000 devirlerde vites değişimi çok nadir yüksek devirler).
Yol bilgisayarımdan takip ettiğim üzere sehir içinde 2000 km e yakın kullandım ve ortalamam su anda 8.8 .
ha alfanın yol bilgisayari tam doğru ölçmüyorsa onu bilemem :)
Vites yükseltildiğinde otomobil ivmelenmekte güçlük çekiyorsa, değiştirilen vites de ilgili devir de uygun seçim olmamış demektir, bu o anda yeterli torkun sağlanamadığının da bir göstergesidir. Düşük devirlerdeki tork verimliliği az olan motorları bulunan bir otomobili düşük devirlerde kullanmaya ve toparlatmaya zorlamak detonasyon ve ilgili ateşleme sıkıntılarına yol açabilir. TS motorların hepsi bu tür motorlardandır, V6 ve V6 TB motorların ise düşük devirlerde sağladığı tork daha yüksek olduğundan daha esnektirler. Bu nedenle sadece vites değiştirilen devir değil, vites değiştirdikten sonra aracı hangi şartlara zorladığımız önemlidir, yani vites değiştirme devri kullanılan motor karakterine, vites değiştirmenin amacına ve şartlara (yük, yokuş, dış ortam sıcaklığı, basınç vs) göre değişkendir.
Bu arada düşük devirlerde kullanmayı özellikle tercih eden arkadaşlarıma 97 RON benzin kullanmalarını önerebilirim, en azından olası detonasyonları azaltacaktır.
Edited by - bussone on 02/09/2010 10:10:41