Haberler:

2005 yılından bu zamana Alfa Romeo ruhuyla yaşayanların arasına hoş geldiniz.
Soru, görüş ve önerileriniz için elektronik posta adresimiz: You are not allowed to view links. Register or Login



Uçak yakıt sarfiyatı

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

BARLAS

Arkadaşlar,
Size enteresan bir soru soracağım. Normal bir yolcu uçağının (Boeing veya Airbus) yakıt tankı ne kapasitededir ve ortalama ne kadar yakıt tüketir? İnternette deli gibi araştırdım, bir türlü bulamadım. Tek öğrendiğim uçağın motoruna, uçuş hızı ve yüksekliğine, havanın durumuna vs gibi etkenler etkiliyormuş sarfiyatı ama işte mesela İstanbul'dan Antalya'ya aşağı yukarı kaç litre yakıt tüketir merak ediyorum.

Gouki

#1
Barlas abi internetten buldum:

"...Depoları full dolu bir Boeing 747-400 uçağı ile 524 yolcu kapasitesi ile İstanbul - Ankara seferinde kalkışta uçakta 215690 litre yakıt vardı.
40 dakika sonra Ankara'ya indiğimizde ise depolarda 205010 litre yakıt bulunmakta idi. Bu durumda uçak katettiği 450 km lik mesafede 10680 litre yakmış. Buda yaklaşık 10000 lt maliyet demek..."

asklepios

#2
aradım sordum uçak teknisyeni arkadaşı;

örnek olarak,

AIRBUS A 321 yakıt tankı 18 tonmuş,

istanbul-antalya gidiş-dönüş 4-5 ton falan yakar dedi.

erdem1904

#3
Benzinde 100 kmde  2370 litre
lpg de 100 km de 2800 litre
1996 146 1.7 boxer
1996 146 1.6 boxer
1998 156 2.0 ts exe.
2004 156 selespeed
2006 159 1.9 jtd dist.
2006 156 1.6 dist.
2005 147 1.6 dist.MK2

Cem

#4
Barlas abi uçak mı alacaksın yoksa??

admin

#5
Bırakın havayı, yükü falan uçakların üzerindeki boya bile sarfiyatı etkiler. Hatta amerika da bir çok firma uçaklarının üzerindeki boyaları kazıtıyor ve pırıl pırıl metali ortaya çıkartıyor. Hem ağırlık hem de sürtünme katsayısını düşürerek tasarrufa gidiyor.

Diyerek bir dipnot düşeyim.
:alfisti:

Lütfen forumda arama yapmadan yeni konu başlatmayın.

murat

#6
Ya Barlas Beyciim çoktandır görüşemiyoruz , sen beni özlemişin kardeşim belli
Cuore Sportivo...

147 1.6 TS (2005)
145 1.4 TS (1998)
156 1.6 TS (2004)
156 2.0 SS SW (2004)
159 1.9 JTD SW (2009)
Giuilietta 1.6 JTD (2014)
166 2.4 JTD (2003)
Giuilietta 1.6 JTD (2012)
Giuilietta 1.6 JTD (2015)

TRUPHASE

#7
uçaklar benzini bizim aldığımız yerden alsalar biletler bu fiyatta olmaz zaten.
[url="//www.trioacoustic.com"]www.trioacoustic.com[/url]

BARLAS

#8
Yaw harbi acayip merak ettim ve öğrenmem lazım. İnternetten yaptığım araştırmada İstanbul-Anatalya gidiş maliyetinin 45.000 TL civarında olduğu yazıyordu bir forumda ama güvenemedim. Bununla ilgili internette bildiğiniz biryerler var mıdır?

AlfistiKerem

#9
Abi bide İstanbul-New York kaç para yakıyor onu hesaplamak lazım

master

#10
Çok çok çok kabaca bir hesap yapıyorum, ama 45.000 YTL fazla değil mi ki?

Çünkü şöyle hesaplayalım, Pegasus'u ele alırsak, ucuz-pahalı biletlerin ortalamasının 100 YTL olduğunu varsayalım, uçaklar da kaç kişi alır bilmiyorum ama hadi 300 diyelim, ve uçağın full olduğunu düşünelim. Yine de elde edilecek toplam gelir 30.000 YTL'yi geçmiyor, bu da 15.000 YTL zarar demek. 45.000 YTL çok pahalı sanki.

Ama dediğim gibi benim hesabım tamamen sallama, varsayım üzerine dayalı çok kaba bir hesap :)
Mülayim biriyim.

2001 156 2.0 TS Executive
1997 GTV V6 Turbo
2007 159 1.9 JTDm Distinctive Plus
2008 GT 1.9 JTDm Q2
2007 Spider 2.2 JTS

BARLAS

#11
quote:

Çok çok çok kabaca bir hesap yapıyorum, ama 45.000 YTL fazla değil mi ki?

Çünkü şöyle hesaplayalım, Pegasus'u ele alırsak, ucuz-pahalı biletlerin ortalamasının 100 YTL olduğunu varsayalım, uçaklar da kaç kişi alır bilmiyorum ama hadi 300 diyelim, ve uçağın full olduğunu düşünelim. Yine de elde edilecek toplam gelir 30.000 YTL'yi geçmiyor, bu da 15.000 YTL zarar demek. 45.000 YTL çok pahalı sanki.

Ama dediğim gibi benim hesabım tamamen sallama, varsayım üzerine dayalı çok kaba bir hesap :)



Çok saçma olmayabilir hesabın Öndercim çünkü aynı forumun uzantısında 45.000 TL değil, 4.500 TL olması gerektiği falan yazıyordu. Ama o da çok ucuz değil mi yaw??

BARLAS

#12
İşyerinde bir arkadaşım THY'den bir kaptan pilot tanıyormuş. Haftasonu o öğrenecek neyse.. Ulan akşam uyuyamayacağım ha..

A.S.GÜMÜŞ

#13
'' Jet uçaklarında, gazyağının gelişmiş ve süzülmüş bir türü olan kerosen kullanılır. Bu madde, sıvı yakıta, düşük ısıda akışkanlığını kaybetmemesi için %20 oranında katılır. Benzinden daha kalın olan kerosen saf halde kullanılamaz. Çünkü motorun yanmasına ve pistonların yatak sarmasına neden olur.''

litresi kaçaymış ki

Edited by - A.S.GÜMÜŞ on 29/01/2010  18:10:05


07 DH 800

147BLACK

#14
Açıkcası ben de aynı şeyi düşünür dururdum. İsabet olmuş bu başlık.
please teach me how to dream
I long to be more than a machine

Cem

#15
40 yıl düşünsem aklıma gelmez Barlas abicim nerden buldun bu soruyu ?

KAKIRMAN

#16
Serhat Bey'in dediği gibi uçak yakıtı olarak inceltilmiş gaz yağı kullanılıyor. Bunu duyduğum zaman bayağı şaşırmıştım. Tuhafıma gitmişti.
The Machina List

1998 | Alfa Romeo 145 | 1.6 TS
2001 | Alfa Romeo 156 | Sportwagon | Selespeed 2.0
2005 | Alfa Romeo 156 | Sportwagon | Selespeed 2.0
2011 | Alfa Romeo Giulietta | Sport Pack 1 | 1.6 JTD
2005 | Alfa Romeo 156 | Sportwagon | Selespeed 2.0
2006 | Alfa Romeo GT | 2.0 TS
2011 | Alfa Romeo 159 |1.7 TBI
***
2005 | Peugeot 206 | 1.4 HDI | Panoramic
2017 | Peugeot 2008 |  1.6 HDI |Allure

AytacFx

#17
quote:

Serhat Bey'in dediği gibi uçak yakıtı olarak inceltilmiş gaz yağı kullanılıyor. Bunu duyduğum zaman bayağı şaşırmıştım. Tuhafıma gitmişti.



Bildigim kadariylada havayi cok az kirletiyor bu yakit
Duyduklarim bu yonde idi.. Yanlisda olabilir.

ATA

#18
Bu yakıtı 1/10 onranında scooter tarzı 2 zamanlı bir motora koyup denemek lazım aslında =)
1997 145 1.4 Ts (1999-2001)
2001 156 1.6 Ts (2006-2015)
1996 Gtv 2.0 V6 Tb
2009 MiTo 1.6 Jtdm
1991 75 2.0 Ts
2006 156 1.6 Ts

tolga_ozhan

#19
Daha farklı bir bilgi vereyim o zaman bir Denizaltının herbir dizeli saatde 160 litre motorin 2 litrede yağ yakar.

Vedat Sener

#20
Arkadaşlar yukarıda tahmini bir rakam yazılmış. o yüzden detaya girmek istiyorum az..

Uçaklarda fuel tahrikli kaç ekipman var bilmediğim için şunu söyleyebilirim.. Her bir ekipmanın

Örneğin Engine+Generator+Boiler gibi
kw sı başına tükettiği yakıt değeri vardır.. Bu üretilen güce göre her bir ekipmanda farklıdır, o yüzden
örnek
Engine : consumtion value 150 gr / kWh
Motorun kW bilgisi lazım bize..
o değerx consumtion = tükettiği yakıt
(Uçaklarda galon cinsinden olması lazım.. o ayrı)
Tüm yakıtla çalışan tertibatın tükettiği yakıtı bu şekilde hesaplarız.. ki bu ekipman valueleri spectlerinde mevcuttur..

Sonra bunların tabi tank hacimleri giriyor işin içine.. ki bu ne kadar yakıtla kaç mil giderim mevzuu.. Bunda "mevsim" ortalama sehir irtifası, yük, hava şartları, kısa uçuş uzun uçuş, kinetik enerji hususu vs vs göre hesap tamamen değişir... Tanklarımdaki yakıt beni kaç saat havada tutar hususudur.. Kaç mil giderim hususu ayrı.. ilintili ama.

Nette araştırmadım ama araştırınca bişeyler çıkacağından ve beni oyalacağından eminim.. O yüzden o yukarıdaki tahmini rakam üzerinden geyik yapılabilir..
Yoksa bu hesaplar buna benzer bir yolla çözülür..

makina consumtion değeri şart.. ve dış etkenler skalası.. vs vs vs.. vardır güzel bir kaç formülü.




stromboli

#21
Merhaba arkadaşlar,

Havayollarında çalışmadığım için büyük yolcu uçaklarıyla ilgili çok fazla sayısal bilgi veremeyeceğim ama uçak mühendisi olduğum için temelde gördüğüm bir kaç önemli hatayı düzeltmek istedim.

Öncelikle bahsettiğiniz A321 veya Boeing 747 gibi uçaklarda jet motoru bulunur ve bunlarda piston/yatak vs bir sistem olmaz ve direk kerosen (gaz yağı) yakarlar. Bahsettiğiniz gaz yağı katkılı benzin turboşarjlı pistonlu motorlarda kullanılır ki bu motorlar günümüzde sadece küçük (4-6 kişilik) uçaklarda özellikle de ekonomikliği sebebiyle eğitim uçaklarında kullanılır. Düşük hızlarda gitmeye uygundur. Jet motorlarıysa yolcu uçaklarının uçuş hızı olan 800-1000km/s hızlarda uçabilmeye uygundur.

Ayrıca jet motorları ürettikleri güce göre değil ikti(thrust) yani ileri itme kuvvetine göre sınıflandırırlar. Çünkü pistonlu bir motorda (örneğin otomobilde) üretilen maksimum güç aracın hızından bağımsızdır (sadece motor devrine bağlıdır) ancak jet motorlarında uçağın hızına ve uçuş yüksekliğine de bağlıdır. Daha sabit olan uçağın itkisidir, bu yüzden jet motorlarında kw başına tüketim değil itki birimi olan Newton (N) ya da kilonewton (kN) başına düşen tüketim değerleri kullanılır.

Neyse çok dağıtmadan konuya gireyim, ben helikopter üzerine çalışıyorum o konuda daha iyi yorum yapabilirim, merak ederseniz onu da anlatırım ama uçaklarla ilgili aklımda kalmış bir bilgi yeni yeni uçuşlara başlayacak devasa A380 in normal uçuş durumunda kişi başına 100km?de 3,5 litre gibi bir tüketimi olduğunu okumuştum. Toplama vurmak gerekirse 800-850 kişilik yolcu kapasitesiyle 100km?de 3,000 litreye karşılık geliyor.

A380 ekonomikliğiyle öne çıkan bir uçak olduğundan gerek A321 olsun gerekse B747 olsun genel olarak kişi başına düşen tüketim hep bundan daha yüksek olacaktır.

Küçük piston motorlu uçaklara gelirsek 4 kişilik cessna172 tipi tipik tek motorlu eğitim uçağı çok yakan bir amerikanla benzer bir motora sahip oluyor sanırım 3.2 veya 3.6 motorları var.

Vedat Sener

#22
Engin bey, aydınlattığınız için teşekkürler..
O halde depolama hususu tek bir ya da iki+ servis tankıyla sağlanıyor.. Ayrı bir separe işlemi yok?..
Ayrıca kN hususu dışında prensibin yine aynı olacağı yani motorun consumtion verisiyle elde edileceği kanısındayım.. (tüketimin)

Tşkler tekrar..

Dentist

#23
Ya Barlas;bir soru attın ortaya,bu kadar adam birlik olup ta yanıtlayamadık,helâl olsun sana diyorum...
Bir zamanlar bunlar vardı;artık yoklar...

146 1.4 TS
147 1.6 TS Distinctive
159 1.9 JTD Distinctive Plus Qtronic
159 1750 Tbi-Ti
159 1.9 SW JTD Distinctive Qtronic

Vedat Sener

#24
Murat abi, nete hiç dalmadım, dalsam çıkamıyacağımı biliyorum : )
Engin bey prensibi anlattı zaten..

Ya abi hakkatten ya.. Niye uğraşıyoruz : )