Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 sürüş izlenimi: Guigiaro çizgisine saygı ile.Alfisti?ye göre Alfetta Bertone?nin gölgesinde kalmış durumda. Ancak GTV sürücüsü Dalibor Beric bu fikre katılmayıp haksızlık yapıldığını düşünüyor. Giugiaro?ya böylelikle tüm saygısını da sunmakta.
Bazen sadece şanslı olmanız gerekiyor. Bir Alfa Romeo Alfeta GTV 2.0?ın ilanını ilk gördüğümde ilk aklıma gelen bu idi, ve ilandaki modlin var olabileceğine inanamıyordum. Karşımda duruyordu, Çok bakımlı bir durumda ve lacivert rengi ile, krom tamponlu serinin son örneklerinden biri (bu sebeple bunlara Krom Versiyon da denildiği oluyor), Ronal markasının Delta serisi alüminyum jantları ve ilk modellerin nispeten daha güçlü iki litrelik dört silindirli motoru ile karşımda duruyordu. Ve tam benim istediğim gibi idi.
Yüksek teknoloji ve saf Giugiaro tasarımı.GTV?ye baktığım anda düşüncelerim beni 1975 yılına, 9 yaşında iken bu Coupé?yi ilk gördüğüm ve bir çocuk olarak bile etkilendiğim zamana ***ürüyor beni. O zamanlar bile Giugiaro tasarımı bende kalp atışlarının hızlanmasına neden olmuştu. Gerçi o zaman gördüğüm model Alfa Romeo Alfetta GTV 1.8 idi, çünkü iki litrelik motor 1976 yılında çıkmıştı piyasaya ancak 1.8?de bile göz kamaştırıcı çelik tamponlar vardı.
Tüm bunlara ilave olarak aşağı eğimli olan ön tasarım, ona agresif, eğilmiş ve avına saldırmaya hazır bir görünüş veriyor. Bunun yanında keskin ancak uzun arka camları nedeni ile zarif ve dinamik bir tasarıma sahip olan yan çizgisi. Üstüne bir de güçlü ve kaslı, biraz fazla oynanmış hali ile spoyler görevi de gören arka bagaj kapağı. Hepsi bir araya gelince Giugiaro oldukça düşük rüzgar direncine sahip ancak yine de zarif bir tasarımı gerçekleştirmiş oldu ki sonraları modern rüzgar tünellerinin zamanında bile bunu başaramayanlar oldu.
Bu formun aslında ne kadar enteresan olduğunu otomobilin etrafında bir tur attığınızda anlayabiliyorsunuz. Her farklı bakış açınızda farkı yeni bir özellik görebiliyorsunuz. Bu tasarım kesinlikle benim otomobil mantığımı şekillendirdi. Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 tasarımsal alanda hiç bir zaman en üst seviyede yer almamış olsa da bu durum bu Coupé?nin bende yaratmış olduğu hayranlığı etkileyemedi. İnanıyorum ki bugün bile Alfetta GTV?yi gören bazı gençlerin gözlerinde hala daha bir parılmada olacaktır.
Aslında şunu itiraf etmeliyim ki Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0?ı üç sene önce aldığımda onun sahip olduğu gizli güzel özelliklerinin farkında değildim. Tabi ki Transaxle, De-Dion-Arka Aks ve çift karbüratörlü iki litrelik alüminyum motor gibi kavramları ağzımda geveleyebiliyordum ama gerçekte bunların ne anlama geldiğini bilmiyordum.
Bertone?dekinden daha fazla sürüş keyfi. Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0?yı almak aslında benim ona tamamen tasarımsal hayranlığımdan ileri gelen bir durumdu yine de Alfetta?nın neden Bertone?nin gölgesinde kaldığını mantığım bir türlü almıyordu. Gerçi Bertone?nin iç tasarımı biraz daha ölçülü bir izlenim bırakıyor ve daha klasik olan tasarım göze biraz daha şık görünüyor. Yine de iç tasarımı Giugiaro?nun radikal tsarımı kadar etkileyici değil.
Bunun yanında Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 Bertone?ye karşı daha yüksek bir sürüş keyfi sunmakta. Bunun sebeplerinden biri şanzımanın arka aksta olması sebebi ile daha iyi olan ağrılık dağılımından kaynaklanmakta. Bir diğer sebepte arka aksın kendinden kaynaklı. Arka aksta söz konusu olan De-Dion-Aks yapısı ve ona doğrudan bağlı olan diferansiyel sebebi ile aksa daha az yük binmesine sebep olmakta.
Aslında bu yapı çok yeni bir şey değildi, çünkü bu sisteme adını veren Albert de Dion daha 1893 yılında bunun patentini almıştı. Aksine tamamen yeni olan durum GTV ve Alfetta sedanda kullanılan arka aks tasarımının üçgen bir şekilde merkezde bağlatılı olması ve bunun yanından iki uzunlamasına bar ile desteklenmesi idi. Bu yapı sebebi ile hızlı girilen virajlarda ve karoserinin aşırı yana yattığı durumlarda bile sabite yakın teker geometri verilerine ulaşılabiliyordu.
Alfa GTV hem konforlu, aynı zamanda da inanılmaz doğru tepkilere sahip.Arka aksın yapısı sebebi ile Monoposto benzeri bir sürüş hissine sahip oluyoruz, çünkü Alfetta ile viraja girdiğinizde viraj sonunda sizin bir sürpriz ile karşılaşmamaızı sağlıyor. Yanınızda oturanlar bile viraj çıkışından sonra bunun Go-Kart kullanmaktan daha keyifli olduğunu söyleyeceklerdir.
Ancak Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0'ın slalom esnasında ipliği iğne deliğinden geçirir gibi olan hassasiyetinin gereksiz sertlikten kaynaklandığı düşünülmesin. Aksine, günümüz spor otomobilleri ile karşılaştırıldığında onun bu kadar iyi bir yol tutuşa olmasnının yanında çok da konforlu. Onun bir de otoyoldaki uzun yol sürüşü esnasındaki düz gidişini yaşarsanız, Alfa Romeo mühendislerine saygıdan şapkanızı çıkartırsınız. Bu esnada zaten Alfetta hayranı olmuşsunuzdur bile.
Virajlardaki stabilite için dört silindirli daha doğru seçim olacaktır. Benim benim altı silindirli yerine neden dört silindirliyi daha çok beğendiğimin sebebi de burada yaztıyor zaten. Daha ağır olan V6, 2.0'lik motorun ağırlık dağılımını bir miktar öne doğru itmekte. Aslında GTV'nin yürüyen aksamı büyük motor ile de inanılmaz bir viraj keyfi ve hızı yaşatmakta, ancak karşılaştırmada dört silindirli virajlarda miktar daha düzgün ve nötr kalabilmekte. Daha güçlü olan V6 virajlarda bir miktar ancak yine de hissedilebilen bir önden kayma hissine neden olabiliyor.
Bu sebepdendir ki 28 BG daha güçlü olan altı silindirli bu gücünü daha çok otoyol kullanımında sergileyebiliyor. İnişli çıkışlı ve virajlı yollarda dört silindirli ile daha büyük olan abiyi aynı değerlendirebiliriz, çünkü sahip olduğu karbüratörler daha çabuk tepki vermekte ve alt devirlerde biraz daha güçlü. Bosch L-Jetronic ile beslenen daha büyük motor hırlıyor ama nesnel anlamda küçük kadar çabuk kavramıyor. Sonuç olarak daha çabuk devirlense de altı silindirli ve dört silindirli eşit gibiler.
Doğru ayarlar onu daha da güçlü yapmakta.Tüm bu dinamik özelliklerin yanında süspansiyon sisteminin ayarlarını da unutmamamız gerekiyor. Genelde, onu anlamadıklarından, yanlış şekilde ayar yapılıyor. İnsanlar Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0'ın önünü çok fazla alçaltıp arkası da gereğinden yüksek yapılıyor ve bu ona hiç yakışmayan bir Muscle Car tarzı katıyor ki bu onun aynı zamanda virajları çok fazla keskinlikte almasına neden oluyor. İnsanlar başka arabalardan bu tarzda bir tutuşa alışık olduklarından Alfetta'nın da öyle olması gerektiğine inanırlar. En başta bu GTV de öyle ayarlanmıştı. Başka arabaları da bildiğimden başta bu durum beni rahatsız etmemişti ve yine de diğerlerinden daha fazla keyif alıyordum, ta ki GTV Uzmanı Manfred Kopp onu ayarlayana kadar. Ancak bu ayardan sonra GTV'nin gerçek karakterini anlamış oldum.
GTV'nin başka bir önemli özelliği de Alfa Romeo'nun kendi tasarımı olan beş vitesli şanzımanı. Transaxle yapı ve nispeten uzun vites bağlantı kollarına sahip olsa da vitesler çok keskin şekilde çalışmakta. Başlarda vites değişimleri bana çok rahatsızlık veriyordu ancak zamanla onu anladıktan sonra her vites değişiminde dişlilerin birbirine geçtiği anları hissebilmeye başladım ve artık vites değişimlerinden keyif almaktayım.
Sürücü Alfetta'yı kullandığında sanki yol ile bir bütün oluyor.Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0'da sayılması gereken inanılmaz özelliklerden biri de tüm tepkilerini doğru ve direkt veren direksiyon sistemi. Aslında park manevralarında lanet okumak istesem ve kol kaslarım da yeteri kadar çalışıyor olsa da yürüyüş temposunun üzerindeki hızlarda sürücü onu sevmeye başlıyor, çünkü GTV ile nereye gitmek isteseniz direksiyon anında sizi o tarafa yönlendiriyor.
Aslında bunu söylediğinizde kulağa pek inandırıcı gelmiyor ama en basit ifade ile Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0'nın içine oturup "Alfa sizi kullanmaya" başladığında sanki yol ile bütünleşiyorsunuz. Üstüne üstlük dört tarafında disklerle çevrili olan ve fren gücü destekli çift devreli fren sistemine de sonuna kadar güvenip keyif katsayınızı yükseltebilirsiniz.
Aslında Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 bu versiyon ile çok nadir bulunabiliyor olması çok yazık ve gittikçe daha az sayıda ilanı çıkıyor. Ancak bu durum hayatımızda her daim yaşandığı gibi; Bazen sadece şansa ihtiyacınız vardır.
Teknik DetaylarÜretim Yılı Başlangıcı: 1974
Üretim Yılı Sonu: 1986
Başlangıç Satış Fiyatı: 18.490 DM
Üretim Sonu satış Fiyatı: 19.690 DM
Motor ve AktarmaGüç:108 BG / 5.600 d/d
Momentum (Tork): 14,5 mkg / 4.300 d/d
Çekiş: Arkadan
Şanzıman: 5 vites
Ölçüler ve AğırlıkKapı: 2
Oturma Kapasitesi: 4
Tekerlek Açıklığı: 2.400 mm
Dış Ölçüler (U x G x Y): 4.190 x 1.664 x 1.330 mm
Boş Ağırlık: 1.110 kg
PerformansHızlanma (0-100 km/s): 13,2 sn
Azami Sürat: 185 km/h